Prowadząc biznes online dobra opinia o oferowanych produktach i prowadzonej działalności jest niezbędna do tego, aby utrzymać sprzedaż na zadowalającym poziomie. Aby stale pozyskiwać nowych klientów powinniśmy pokazać innym, że potrafimy sprostać zadaniu i oferujemy obsługę na najwyższym poziomie. Klienci mogą się do tego nie przyznawać, ale dobre opinie są jednym z kluczowych czynników, które wpływają na ich decyzje zakupowe. Sprawdź jak o to zadbać, czego unikać i jakie kierunki możesz obrać.
Na skróty
Dobre opinie – jak zdobyć?
Zdobywanie nowych opinii jest jednym z wyzwań, przed którymi stają wszyscy właściciele e-commerce. To samo tyczy się osób, które posiadają własny produkt cyfrowy czy miejscowy lokal. Jeśli sami nie zadbamy o swoją reputację to możemy mieć pewność, że przeważać będą te negatywne i neutralne głosy. Użytkownicy mają skłonność do wyrażania swojego zdania dopiero w momencie, gdy im się coś nie spodoba. Trudniej przychodzi im napisanie kilku pozytywnych zdań z własnej inicjatywy. Dlatego potrzebna jest motywacja.
Odpowiadając na pytanie jak zdobyć dobre opinie możemy powiedzieć, że liczy się kilka prostych, ale skutecznych zasad. Nie należy ignorować dobrych praktyk, bo będzie mieć to katastrofalne skutki dla naszego wizerunku. Pamiętaj:
nie kupuj opinii w internecie,
staraj się prosić i mówić przyjaznym tonem, nie bądź nachalny ani namolny,
nie zdradzaj, jaki rodzaj opinii jest dla Ciebie istotny,
Zadowolony klient to taki, który jest gotów poświęcić czas na wystawienie opinii o zakupionym produkcie. Mamy szansę zaimponować na dowolnym etapie: dzięki sprawnej obsłudze klienta, przez przyspieszoną wysyłkę bądź bezdyskusyjny zwrot środków. To jednak nie zawsze wystarcza. Nasz czas jest ograniczony, a wystawianie opinii np. przy transakcjach na mniejszą kwotę bywa pomijane. Poniżej kilka sposobów na to, jak możemy motywować, aby zyskać opinie o sklepie internetowym.
Po pierwsze, przypomnij, ale wcześniej upewnij się, że na etapie realizacji nie wystąpiły żadne komplikacje. Jeśli jednak okaże się, że było inaczej to postaraj się wyjaśnić te kwestię na osobności. Wówczas poproś o feedback.
Po drugie, ułatwiaj. Przed wysłaniem prośby do klienta przygotuj link, który po kliknięciu przekieruje do formularza umożliwiającego wystawienie opinii.
Po trzecie, zastosuj sztuczkę motywacyjną.Możesz obrać dwa kierunki: motywować z użyciem nagród (np. kodów rabatowych) lub kompletnie z tego zrezygnować. Jak zdecydować? Stwórz personę i na jej podstawie określ czy w Twojej branży jest to dobry pomysł.
Gdzie zbierać opinie o sklepie internetowym?
Znamy już podstawowe zasady tego, jak zdobyć dobre opinie oraz sposoby na motywowanie do ich wystawienia. Nic jednak nie zdziałamy, jeśli nie będziemy obecni w odpowiednich miejscach. Dużo zależy od tego, w jakiej branży funkcjonujemy. Gdzie warto się pojawić?
Własna strona internetowa
Na własnej stronie możesz wyposażyć się w rozszerzenie, które pozwoli na wystawienie oceny w formie gwiazdek i ocenę poszczególnych aspektów doświadczenia klienta. Pamiętaj, że większa kontrola nad opiniami o sklepie internetowym nie uprawnia nas do tego, aby usuwać wszystko, co nie przypadnie nam do gustu. Na negatywną opinię warto odpowiedzieć. Fałszywych informacji wystawionych przez konkurencję należy oczywiście się pozbyć.
Zweryfikuj profil Google Moja Firma, dodaj informacje o swojej firmie i wykorzystaj możliwości, które daje ta usługa. Pamiętaj, że to miejsce wymaga poświęcenia szczególnej uwagi. Użytkownicy mogą dodawać bezpodstawne i krytyczne opinie. Mamy jednak szansę, aby je zgłosić do manualnej moderacji lub poprosić użytkownika o edytowanie negatywnej wypowiedzi.
Fanpage na Facebooku
Na Facebooku sytuacja kształtuje się podobnie do tej opisanej w powyższym przykładzie GMF. Różnica polega na tym, że funkcję rekomendacji możemy całkowicie wyłączyć w dowolnym momencie i zrezygnować z feedbacku w tym miejscu. Jeśli nie chcemy decydować się na tak drastyczny krok to możemy skorzystać z opcji zgłaszania komentarzy niezgodnych z prawdą. Oceny otrzymujemy w postaci gwiazdek i komentarzy.
Opineo.pl
W opineo.pl znajduje się większość dużych, polskich e-commerce-ów. Łatwo zachęcić użytkowników do pozostawienia opinii w tym miejscu, bo są oni przyzwyczajeni do tej części procesu zakupowego. Czasem na rzecz Opineo będziemy musieli iść na kompromis i zrezygnować np. z recenzji na własnej stronie WWW.
Allegro.pl
Opinie na Allegro są najbardziej rzetelne ze wszystkich, bo można je wystawiać dopiero po realizacji zamówienia. W ten sam sposób powinniśmy podejść do opinii na swojej własnej stronie internetowej. Nawet jeśli ktoś zastosuje nieuczciwy chwyt, mamy prawo ubiegać się o weryfikację danej wypowiedzi.
Strony branżowe
Jeśli dbasz o reklamę hotelu czy biura podróżowego to możesz wykorzystać systemy opinii dostępne na takich platformach jak Trivago, Tripadvisor czy Booking.