Fałszywe opinie Google. Jak się ich pozbyć?
4 min
4 min
Na skróty
Firmowa wizytówka w Google to bardzo przydatny element dla użytkowników. Często dba się o nią przede wszystkim podczas działań SXO. Aktualnie zdecydowana większość przedsiębiorstw korzysta z tej usługi. Z jej pomocą łatwiej znaleźć konkretną firmę poprzez mapy Google, na przykład w podróży. Dodatkowo możliwe jest zweryfikowanie konkretnej marki oraz poznanie recenzji innych internautów. Niestety zdarza się, że firmowa wizytówka posiada negatywne opinie – te prawdziwe, wynikające z niezadowolenia klientów są jak najbardziej w porządku, ale co zrobić w przypadku fałszowania ocen?
Fałszywe opinie Google coraz częściej pojawiają się w internecie. Dzieje się tak przede wszystkim za sprawą konkurencji. Choć administracja Google robi co może, niejednokrotnie nieprawdziwe oceny są publikowane i ogólnodostępne dla wszystkich. Jeżeli dotyka Cię ten problem, warto dowiedzieć się, jak rozpoznać fałszywe opinie Google oraz w jaki sposób im zaradzić.
Przede wszystkim zwróć uwagę na nazwę użytkownika, który pozostawił ocenę. Jeżeli znajdują się tam podejrzane znaki, zamiast imienia i nazwiska, to pierwszy sygnał, że wysłana recenzja może być sfałszowana. Bardzo często do generowania nieprawdziwych ocen tworzone są konta na skalę masową, gdzie nie zwraca się uwagi na nazwę użytkownika. Co więcej, opinie mogą być automatycznie generowane przez bota (specjalne oprogramowanie). Choć Google ciągle walczy z takimi praktykami, całość konfrontację z przysłowiowymi „wiatrakami”. Jeżeli jakiś sposób na dodanie fałszywej opinii jest blokowany, w krótkim czasie powstaje kolejny. Od kilku lat użytkownicy nie mogą zakładać wielu kont w Google – przy tworzeniu profili coraz częściej administracja prosi o numer telefonu, aby zweryfikować tożsamość internauty. Jeden numer może być przypisany do jednego konta.
Historia kont jest publiczna. Fałszywą opinię w Google możesz więc rozpoznać po tym, jakie wcześniej recenzje publikował użytkownik. Aby to sprawdzić, po prostu przejdź do jego profilu. Jeśli z konta opublikowana została tylko jedna opinia (zamieszczona właśnie na Twojej wizytówce), istnieją dwie możliwości – użytkownik był albo bardzo niezadowolony i zdenerwowany, albo ocena jest fałszywa. Na koncie użytkownika mogą także pojawić się recenzje publikowane na innych wizytówkach firmowych. Sprawdź, ile ich jest i w jakim odstępie czasowym były zamieszczane. Jeżeli znajduje się tam kilka opinii, a wszystkie zostały opublikowane jednego dnia, jest to sygnał, że historia prawdopodobnie została sztucznie stworzona, aby nie zwrócić uwagi Twojej i administracji Google. Dokładnie zbadaj historię użytkownika, który wystawił Ci negatywną opinię – bardzo często właśnie w ten sposób możesz zweryfikować wiarygodność recenzenta.
Czy można jakoś zaradzić fałszywym ocenom? Jak usunąć opinie Google? To zadanie niełatwe, ale jest możliwe. Pierwszą opcją jest po prostu zgłoszenie konkretnej recenzji do supportu Google. Pamiętaj jednak, że to działanie ma sens tylko wtedy, gdy pozostawiona ocena jest niezgodna z regulaminem pod względem treści – na przykład zawiera niecenzuralne wyrażenia lub jest całkowicie nie na temat. Zwykle support reaguje na takie treści w ciągu kilku dni.
A co z fałszywymi wpisami? Jak usunąć opinię Google opublikowaną przez spamera lub konkurencję? Wówczas należy skontaktować z przedstawicielami Google, na przykład przez specjalne forum, aby poinformować o zaistniałej sytuacji. Jeżeli z różnych kont masowo pojawiają się jednogwiazdkowe opinie, na dodatek profile te nie posiadają żadnej historii, prawdopodobnie support pozytywnie rozpatrzy Twoją prośbę.
Nad tym, jak usunąć opinie Google zastanawia się wielu przedsiębiorców. Pamiętaj jednak, że nie każdy negatywny wpis jest fałszywy, nawet jeżeli konto nie posiada historii. Prowadzenie biznesu zawsze spotyka się z krytyką – praktycznie niemożliwe jest zadowolenie wszystkich klientów. To, że w Twojej wizytówce trafiają się niepochlebne recenzje, nie jest niczym złym, o ile opinie zawierają konstruktywną krytykę.
Skoro wiesz już, jak usunąć opinie Google dodawane przez spamerów i konkurencję, warto podpowiedzieć, dlaczego warto dbać o recenzje publikowane w internecie. Przede wszystkim w ten sposób pozytywnie wpływasz swój wizerunek. Im lepsza ocena, tym potencjalni klienci chętniej skorzystają z Twojej oferty. Wizytówka Google ma także znaczenie dla SEO (pozycjonowanie). Odpowiednio zoptymalizowana zakładka Google Moja Firma z linkiem do strony internetowej pozytywnie wpływa na widoczność w wyszukiwarce. Poprzez wizytówkę klienci mogą odwiedzać Twoją witrynę, dlatego warto utrzymywać na niej wysokie oceny. Co więcej, uzupełniając dane NAP (name, address, phone), Twoja wirtualna wizytówka będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce i pozytywnie wpłynie na SEO strony internetowej. Choć Google nigdy oficjalnie nie potwierdziło, że wizytówka ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, to te firmy, które posiadają wiele zróżnicowanych opinii, zwykle są nieco lepiej widoczne, szczególnie w Google Maps i podczas wyszukiwania lokalnego.
Fałszywe opinie w Google niestety są codziennością. Odpowiadaj na wszystkie wpisy, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Jeżeli pojawią się fałszywe recenzje, które z jakiegoś powodu nie zostaną usunięte przez Google, również postaraj się na nie zareagować. W ten sposób pokazujesz, że jesteś odpowiedzialnym przedsiębiorcą. Jakiekolwiek spory możesz wyjaśnić, wysyłając wiadomość e-mail do użytkowników. W przypadku, gdy pojawi się jednogwiazdkowa opinia bez żadnego komentarza, zapytaj, skąd taka ocena i co możesz zrobić, aby poprawić swój błąd. Jeżeli masz pewność, że publikowane opinie są po prostu fałszywe, możesz poinformować o tym swoich potencjalnych klientów, odpowiadając na specjalnie tworzone negatywne recenzje. Pamiętaj także o kontakcie z przedstawicielami Google, być może nieprawdziwe wpisy zostaną usunięte na Twoją prośbę.
Przygodę z content marketingiem rozpoczął w 2017 roku. Następnie poszerzył spektrum zainteresowań o SEO. Tworzenie angażujących treści traktuje jako swoją pasję. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich oraz pozycjonowaniem stron.