Spośród wszystkich systemów CMS, WordPress jest z pewnością jednym z najbardziej rozbudowanych. Przy jego pomocy stworzymy zarówno firmowego bloga, jak i złożoną witrynę sklepu internetowego. Na żadnej z nich nie powinno zabraknąć, oczywiście, przejrzystego menu — paska, który pozwala użytkownikom z łatwością przemieszczać się pomiędzy kolejnymi podstronami witryny. W dzisiejszym tekście wyjaśnimy, jak takie menu wdrożyć!
Trudno nam wyobrazić sobie witrynę bez menu. To ono umożliwia użytkownikom Twojej strony poruszanie się po różnych sekcjach witryny, pozwalając im dotrzeć tam, gdzie rzeczywiście tego potrzebują. Strona bez menu byłaby po prostu niefunkcjonalna — a z punktu widzenia użytkownika, to właśnie jest najważniejsze. Jeżeli przyjdzie Ci na myśl pomysł stworzenia strony bez choćby najprostszego menu — radzimy o nim zapomnieć. Wyjątkiem mogą być tzw. strony wizytówkowe – one-page.
Menu najczęściej ma formę zestawu przycisków bądź listy — umieszczonych w miejscu, które dla odwiedzającego stronę będzie widoczne od razu po jej załadowaniu. Zazwyczaj znajduje się u góry witryny — jako pasek nawigacji lub z boku — w formie listy. Często spotyka się także menu w postaci tzw. hamburgera — czyli trzech kresek, po których kliknięciu rozwija się lista odnośników i podstron.
Tworząc czytelne menu — prezentujące wyłącznie najważniejsze odnośniki — nie tylko ułatwiamy użytkownikom korzystanie ze strony, ale także wpływamy na jej optymalizację pod kątem SEO. Warto bowiem pamiętać, że przejrzysty system nawigacji na stronie jest doceniany przez roboty Google’a.
Najpopularniejszy system zarządzania treścią oferuje bardzo rozbudowane możliwości tworzenia menu strony — pozostając przy tym bardzo intuicyjnym w obsłudze. Przejdźmy przez cały proces krok po kroku.
Zdj 1. Po zalogowaniu się do WordPressa przywita Cię ten oto dashboard.
Źródło: WordPress
Zdj 2. Zakładkę Menu powinieneś znaleźć bez najmniejszych problemów.
Źródło: WordPress
Zdj 3. Oprócz możliwości dodania nowego menu możesz w tym samym panelu edytować już stworzone paski nawigacji.
Źródło: WordPress
Zdj 4. Co ważne, WordPress pozwala dodać do menu zarówno odnośniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne.
Źródło: WordPress
Zdj 5. Schemat paska nawigacji przypomina drzewko — w intuicyjny sposób możesz dodawać kolejne poziomy swojego menu.
Źródło: Jak stworzyć własne menu w WordPress — aurainweb.pl
Jak widać, dodanie menu WordPress wcale nie jest dużym wyzwaniem. Wręcz przeciwnie — naszym zdaniem poradzi sobie z tym nawet początkujący. Najważniejsze dla Twojej strony nie będzie więc to, „jak” stworzyć menu — ale „co” powinno się w nim znaleźć.
Odpowiedź na to pytanie będzie oczywiście zależeć od tego, w jakiej branży działasz — i kto jest Twoim docelowym użytkownikiem.
Zdj 6. Menu w nagłówku strony głównej Semcore.
Źródło: Semcore
Dla przykładu — w naszym panelu nawigacji znalazło się miejsce przede wszystkim dla podstron, na których opisujemy nasze usługi i prezentujemy, dlaczego to właśnie nam warto zaufać, jeżeli chodzi o działania SXO. A także dla bloga oraz odnośnika do formularza kontaktowego. W większość branż właśnie to są informacje, po które na stronę internetową przychodzą użytkownicy: oferta, kompetencje i kontakt z firmą. Zupełnie inaczej wygląda to np. w przypadku witryn sklepów internetowych, gdzie menu służy przede wszystkim przedstawieniu kategorii dostępnych produktów.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.