Jak napisać dobry newsletter?
3 min
3 min
Na skróty
Newsletter, poza SXO, jest jednym z istotnych sposobów na pozyskiwanie klientów, którzy będą przywiązani do marki. Może pozytywnie wpływać na sprzedaż oraz ruch na stronie. Jednak wciąż jest wiele osób, które nie tylko nie wchodzą w wiadomości, ale też nie klikają w załączone linki. Jest kilka sposobów na to, aby nie był ignorowany przez odbiorców i rzeczywiście dawał efekty. Jak tego dokonać? Zapoznaj się z naszymi radami.
Jak często wysyłać maile do potencjalnych klientów? Wszelkie skrajności są źle odbierane. Zarówno zbyt częste, jak i rzadkie wysyłanie newslettera nie jest zalecane. Przesyłanie wiadomości codziennie, albo nawet co trzy dni często powoduje niechęć ze strony odbiorców. Z braku czasu przestają oni otwierać maile, których mają nadmiar. Jednak zbyt rzadka wysyłka wiadomości skutkuje tym, iż odbiorcy nie czują się związani z marką. Nierzadko zapominają oni o tym, iż zapisali się na newsletter. Pewnego dnia wypisują się z niego. Przyjmuje się, iż wiadomości nie należy wysyłać rzadziej niż raz na dwa tygodnie. Jednak nie powinno się tego robić częściej niż raz na 5 dni. Optymalny czas warto testować, wiele zależy od grupy odbiorców, wystarczy sprawdzać jak wiele osób otwierało maile i reagowało na newslettery wysyłane w danej częstotliwości. Po kilkutygodniowej obserwacji można zdecydować się na terminy wysyłki, które okazały się najbardziej efektywne. Warto jednak przesyłać newsletter regularnie.
Tytuł maila ma zachęcać do zapoznania się z treścią, ale nie może być kłamliwy. Dlatego od razu można zrezygnować ze wszystkich “clickbaitowych” tytułów. Ich używanie nie jest zakazane, niektórzy twórcy korzystają z nich raz na jakiś czas, w formie żartu. To jest dobrze odbierane, ale tylko wtedy, kiedy zgromadzeni odbiorcy są już przywiązani do danej marki osobistej. W takich sytuacjach nadawca wie, że może sobie pozwolić na taką formę, zna swoich odbiorców. W przypadku kont firmowych ta metoda może być ryzykowna, jednak można to przeprowadzić w ciekawy i atrakcyjny dla odbiorców sposób. Nie jest to jednak metoda na każdą wiadomość, a jedynie forma urozmaicenia kontaktu z odbiorcami.
Tytuły wiadomości mogą zawierać imię odbiorcy i jej główny temat. To często tytuł jest przyczyną tego czy dana osoba otworzy maila, czy też nie. Dlatego też zdecydowanie warto informować hasłowo o treści maila. Tytuły mogą zawierać takie sformułowania jak: “Zniżka dla Ciebie na urodziny”, “Prezent dla subskrybentów” albo “Czy wiedziałeś o tym, że..” “Zobacz jak radzić sobie z…”. Tytuły mają zachęcać, zapowiadać to, co będzie w treści, nie mogą wprowadzać w błąd odbiorców.
Treść powinna mieć zawsze konkretny cel. Nie warto wysyłać newslettera tylko dlatego, że powinno się to robić regularnie. Bardzo dobrze przyjmowane są interesujące wiadomości edukacyjne, które dotyczą danej branży. Maile mogą bawić, ciekawić, informować o promocjach czy usługach. Ogromnym plusem newsletterów jest to, że odbiorca może na niego odpowiedzieć. Zachęcaj do tego i podtrzymuj kontakt z osobami, do których kierujesz wiadomości.
Automatyzacja maili jest jedną z najlepszych strategii działania. Pozwala ona na dopasowanie treści wiadomości do działań konkretnego użytkownika. Można dzięki temu przesyłać konkretne treści odbiorcom, którzy porzucili koszyk, albo dokonali zakupów i otrzymują rabat na następne. Automatyzacja maili to sposób, z którego korzysta coraz więcej firm. Nie tylko ułatwia, ale i uskutecznia proces komunikacji z klientem.
Warto doceniać osoby zapisane na newsletter. Wysyłaj im czasem zniżki do sklepów internetowych, życzenia urodzinowe, czy podawaj dostęp do treści niedostępnych dla wszystkich. Może to być na przykład darmowy ebook. Pomyśl w jaki sposób możesz wyróżnić te osoby, które na bieżąco śledzą Twoje poczynania i chętnie czytają Twoje wiadomości.
Marketing z wykorzystaniem newslettera pozwala na zbudowanie społeczności i utworzenie bazy osób zainteresowanych marką. Dlatego tak ważne jest to, aby w treści przekazywać istotne, ale też ciekawe dla klientów informacje.