Jak napisać informację prasową?
3 min
3 min
Na skróty
Nie tylko każdy dziennikarz, ale również PR-owiec oraz content marketer musi potrafić stworzyć zwięzły komunikat, zawierający najważniejsze informacje o firmowych wydarzeniach. Niezależnie od tego, czy dany event już się odbył, czy dopiero będzie miał miejsce, publikacja tego typu treści pozwala budować wizerunek marki zgodny z obraną strategią komunikacji. Jak zadbać o to, by notka dotarła do jak najszerszej grupy odbiorców? Dowiedz się, jak zwiększyć szanse na publikację z naszego artykułu!
Jeśli zastanawiasz się, czym będzie informacja czy też notka prasowa, od razu rozwiejemy Twoje wątpliwości. Nie musisz interesować się mediami, aby instynktownie odróżnić informację prasową od innych rodzajów publikacji. Omawiana przez nas forma wypowiedzi to zwykle krótki news na dany temat, mocno związana z Public Relations. Oczywiście, nie chodzi o to, by notatki prasowe były bezwstydną promocją marki — jeśli firma chce podzielić się czymś w mediach, istotne jest to, by zapewnić informacje najbardziej istotne, a całość była po prostu merytoryczna. Dystrybuowany do mediów materiał wymaga obiektywności, podobnie jak artykuł (pomimo tego, że brzmi to dosyć paradoksalnie). Artykuły nie są jednak raczej ograniczone do strony A4, podczas gdy notki prasowe powinny być zwięzłe. Również konstrukcja — do której przejdziemy — pozwala łatwo poznać komunikat prasowy.
Czy internauci mają jeszcze choć odrobinę czasu na czytanie informacji prasowych? Oczywiście, że tak — nie tylko dziennikarze oczekują newsów, ale też cała branża. PR jest bardzo istotną częścią strategii marketingowej, warto więc opublikować komunikat w sytuacji, gdy wprowadzasz nowy produkt na rynek, częścią zespołu stał się znany i ceniony specjalista, a także wtedy, gdy CEO dokona połączenia dwóch firm. Każde wydarzenie z życia firmy, jeśli masz coś ważnego do przekazania swoim odbiorcom, powinno trafić do mediów. W przypadku, gdy opublikujesz jedynie post w mediach społecznościowych i na stronie internetowej, komunikat może przejść bez echa, a przecież nie o to chodzi. Istotne jest jednak to, by komunikat został wysłany odpowiednio wcześniej — jeśli dotyczy on organizowanego przez firmę eventu, informacja powinna się pojawić w mediach minimum tydzień wcześniej, a nie tego samego dnia.
Wiesz już, że informacja prasowa powinna być zwięzła. Jakie są jednak dobre i złe praktyki? Czego należy unikać, pisząc komunikat prasowy? Przede wszystkim należy powiedzieć, że ten rodzaj treści tworzy się zgodnie z zasadą odwróconej piramidy. Oznacza to, że najważniejsze kwestie powinny pojawić się w leadzie, czyli we wstępie. Istotnym jest, aby zamieszczone w nim informacje odpowiadały na pytania kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego, jak. W rozwinięciu podajemy pozostałe informacje, a całość piszemy w trzeciej osobie. W treści możesz również dodać cytaty. Na końcu warto zamieścić adres e-mail osoby, która reprezentuje firmę i która w razie potrzeby udzieli szczegółowych informacji. Jeśli chodzi o wysyłkę, najlepiej załączyć plik w formacie pdf. Dzięki temu nie będziesz musiał lub musiała obawiać się, że redakcja nie będzie w stanie otworzyć dokumentu.
Pierwszy akapit w przypadku komunikatu prasowego jest najtrudniejszy, jeśli jednak chcesz, aby informacja dotarła do najszerszego grona, dobrze jest poświęcić czas i dopracować go do perfekcji. Zadbaj też o relacje z mediami, aby Twoje teksty nie trafiały do puli niepublikowanego contentu. Na szczęście pisanie informacji prasowej można dopracować — wystarczy odrobinę ćwiczeń, aby zainteresować odbiorców.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.