Pozycjonowanie

Jak optymalizować crawl budget?

5 min czytania
Jak optymalizować crawl budget?

Crawl budget jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na efektywność indeksowania strony przez roboty wyszukiwarek. Jego optymalizacja okazuje się kluczowa dla każdego właściciela strony internetowej, który obrał za cel zwiększenie widoczności swojej witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, co to crawl budget i dlaczego jest on tak ważny – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł! Podpowiadamy również, jak skutecznie optymalizować crawl budget.

Jak optymalizować crawl budget?

Crawl budget – co to jest?

Crawl budget to pojęcie wchodzące w struktury SEO odnoszące się do liczby stron, które roboty wyszukiwarek mogą zaindeksować w konkretnym czasie. Budżet indeksowania określa, ile czasu oraz zasobów poświęcają roboty wyszukiwarki na przeszukiwanie wybranej strony WWW w celu zaktualizowania indeksu.

Jakie elementy składają się na crawl budget?

Crawl budget składa się z dwóch elementów:

  • częstotliwości, z jaką roboty wyszukiwarek odwiedzają naszą stronę;
  • ilości podstron, które mogą zostać zaindeksowane podczas jednej wizyty crawlerów.

Optymalizacja crawl budgetu ma na celu zwiększenie efektywności indeksowania naszej strony przez roboty wyszukiwarek za sprawą kontrolowania dwóch powyższych czynników i zapewnienie, że crawlery poświęcają czas na indeksowanie najważniejszych podstron serwisu.

Crawl budget a SEO – dlaczego to takie ważne?

Crawl budget wpływa na efektywność indeksowania robotów wyszukiwarek (a w tym pozycjonowania). Im więcej podstron naszego serwisu będzie widocznych w wynikach wyszukiwania, tym wyższą popularnością wyróżni się proponowana oferta. Poskutkuje to dodatkową liczbą odwiedzin w serwisie oraz maksymalizacją współczynnika konwersji, np. w postaci:

  • zakupu produktu,
  • pobrania e-booka,
  • rejestracji na stronie,
  • wypełnienia formularza kontaktowego,
  • zapisania się do newslettera,
  • udostępnienia treści w mediach społecznościowych,
  • wykonania połączenia telefonicznego w celu rezerwacji wizyty.

To wszystko skutkuje podwyższeniem wartości Twojej strony z perspektywy crawlerów, a w konsekwencji poprawą pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.

Za sprawą lepszej widoczności w Google, użytkownicy są bardziej skłonni do zakupów i mogą przyczynić się do maksymalizacji dochodów w danym przedsiębiorstwie. Należy jednak pamiętać, że crawl budget nie jest wskaźnikiem, którym trzeba się ponadprzeciętnie przejmować, ponieważ Google dobrze radzi sobie z indeksowaniem – szczególnie najbardziej popularnych serwisów.

Zobacz  Jak przyspieszyć stronę WordPress?

Jeżeli natomiast dysponujesz nową stroną internetową, która ma wiele przekierowań, powinieneś zainteresować się optymalizacją crawl budget. To samo dotyczy właścicieli niedawno modyfikowanych witryn.

Jak optymalizować crawl budget i o czym należy pamiętać? – 5 wskazówek

Jak optymalizować crawl budget?

Kilka wskazówek dotyczących optymalizacji crawl budgetu:

1. Likwidacja błędów 404 

Błędy 404 powodują, że roboty wyszukiwarek tracą czas na przeszukiwanie podstron, które nie istnieją. Regularnie weryfikuj serwis pod kątem błędów 404 i usuwaj je lub przekierowuj do odpowiednich źródeł.

2. Wdrożenie pliku robots.txt

Plik robots.txt pozwala kontrolować, jakie strony powinny być przeglądane przez roboty wyszukiwarek, a które nie. Plik ten powinien zostać skonfigurowany prawidłowo, co oznacza, że nie może blokować indeksacji istotnych podstron.

3. Wykorzystanie nagłówków HTTP

Nagłówki HTTP (np. “noindex” lub “nofollow”), pozwalają kontrolować, które podstrony powinny zostać zaindeksowane. Wykorzystuj powyższe atrybuty rozsądnie, aby nie tracić czasu i zasobów na indeksowanie bezwartościowych podstron.

4. Unikanie duplikacji treści

Powtarzająca się zawartość na stronie może wprowadzać roboty wyszukiwarek w błąd i powodować, że tracą one czas na przeszukiwanie stron, które już zostały zaindeksowane. Duplicate content jest niepożądany. Aby go uniknąć, używaj kanonicznych tagów linkujących do właściwej wersji serwisu.

5. Zoptymalizowanie linkowania wewnętrznego

Poprawne linkowanie wewnętrzne pomaga robotom wyszukiwarek znaleźć najważniejsze podstrony w obrębie naszego serwisu i zwiększa efektywność indeksowania. Linkowanie wewnętrzne powinno być przejrzyste i logiczne.

Co wpływa na poziom limitu wydajności indeksowania?

Na poziom limitu wydajności indeksowania wpływają takie elementy, jak:

  • wielkość witryny – im większa witryna, tym więcej podstron roboty wyszukiwarek muszą przeglądać.
  • szybkość ładowania witryny – im szybszy jest czas reakcji witryny, tym więcej podstron mogą zeskanować roboty Google;
  • częstotliwość aktualizacji witryny – jeśli witryna jest często aktualizowana, roboty wyszukiwarek muszą poświęcać więcej czasu na przeszukiwanie jej stron;
  • poprawność struktury witryny – jeśli witryna ma niepoprawną strukturę lub zawiera błędy, roboty wyszukiwarek mogą mieć trudności z przeszukiwaniem konkretnych podstron, co zdecydowanie spowalnia proces indeksacji (chodzi w tym przypadku o m.in. błędy 404, nagromadzenie linków zewnętrznych, niepoprawne linkowanie wewnętrzne oraz duplikację treści);
  • ustawienia pliku robots.txt – plik robots.txt może określać, które strony powinny być przeszukiwane. Jeżeli został niepoprawnie skonfigurowany, roboty wyszukiwarek mogą przegapić istotne podstrony (wpływa to przede wszystkim na jakość indeksowania).
Zobacz  Linki nofollow. Do czego służą?

Warto również wspomnieć o limitach ustalonych w Google Search Console. W panelu GSC właściciel serwisu może ustawić wyższe limity lub dodać konkretne ograniczenia. Należy jednak pamiętać, że wyselekcjonowanie ponadprzeciętnych limitów nie zawsze pozwoli zwiększyć budżet indeksowania.

Jak optymalizować crawl budget?

Crawl budget – jak zweryfikować poziom indeksowania witryny?

Aby zweryfikować poziom indeksowania witryny, wykorzystaj narzędzia dostępne w Google Search Console. Za ich pomocą możesz monitorować i optymalizować witrynę pod kątem indeksacji oraz widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

W Google Search Console znajdziesz raport “Przegląd indeksacji”, który pokazuje ilość zaindeksowanych podstron witryny, a także informacje na temat wydajności indeksowania i wykrytych problemów. Można w nim również zobaczyć, ile podstron zostało odrzuconych z powodu konkretnych błędów lub nieprawidłowości konfiguracyjnych pliku robots.txt.

W raporcie “Pokrycie indeksacji” sprawdzisz, które podstrony są zaindeksowane, a które nie. Raport ten pozwala również na identyfikację problemów z duplikacją treści, brakami treści i innymi problemami, które mogą wpłynąć na indeksację strony (np. błędy 404).

Innym narzędziem pozwalającym monitorować wydajność crawl budgetu, jest Screaming Frog SEO Spider. Umożliwia przeprowadzenie audytu strony pod kątem SEO i przeglądanie wszystkich podstron witryny. Screaming Frog SEO Spider pokazuje, jakie podstrony zostały zindeksowane, a także przedstawia informacje na temat błędów i problemów, które mogą wpłynąć na wydajność crawl budgetu.

Wszystkie te narzędzia pozwalają zweryfikować poziom indeksowania witryny oraz identyfikować problemy wpływające na wydajność crawl budgetu. Warto z nich regularnie korzystać i dokonywać optymalizacji strony pod kątem indeksacji, aby zapewnić jak najwyższą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Zobacz  Jaką proporcję wydatków zachować między SEO a Google Ads?

Jak optymalizować crawl budget?

Dobrym rozwiązaniem umożliwiającym weryfikację poziomu indeksowania witryny jest audyt SEO. Specjaliści Semcore wykonają go z najwyższą starannością, wskazując wady oraz zalety Twojego serwisu. Podpowiedzą oni również, w jaki sposób poprawić konkretne elementy (a w tym poziom indeksacji).

Jak optymalizować crawl budget? – podsumowanie

Optymalizacja crawl budgetu powinna zostać przeprowadzona przez osobę zaznajomioną z zasadami technicznego SEO. Oprócz wskazówek, które wymieniliśmy w dzisiejszym artykule, powinieneś zwrócić uwagę na m.in.:

  • wykorzystanie HTML – Twoja strona internetowa powinna mieć skonsolidowany kod źródłowy HTML i CSS (wpłynie to na wydajność serwisu, co poskutkuje wyższym poziomem wydajności crawl budgetu);
  • kategoryzację adresów URL – osobne adresy URL są uznawane przez crawlery za osobne podstrony (pamiętaj, aby dodawać wszystkie adresy URL do Google Search Console);
  • aktualizację mapy strony w formacie XML – aktualizacja pliku sitemap.xml ułatwia oraz skraca robotom Google zrozumienie struktur Twojego serwisu, co przekłada się  bezpośrednio na wydajność indeksowania.

Pamiętaj również, aby korzystać z adresów kanonicznych. Niezwykle istotne okazuje się także używanie tagów hreflang (szczególnie w przypadku wielojęzycznych serwisów). W tym celu użyj formuły <link rel=”alternate” hreflang=”x” href=”https://www.example.com/page-x” /> 

Oznaczenia:

  • x – kod języka i regionu. Dla przykładu, pl-PL oznacza polski język w Polsce, a en-US oznacza angielski język w USA.
  • https://www.example.com/page-x – adres URL alternatywnej wersji strony w danym języku i regionie.

Przykład zastosowania tagu hreflang dla witryny w językach polskim i angielskim:

<link rel=”alternate” hreflang=”en-US” href=”https://www.example.com/en/page” />“`

Tagi hreflang informują roboty wyszukiwarek, jakie wersje językowe naszej witryny są dostępne i gdzie można je znaleźć. 

Dzięki temu roboty wyszukiwarek mogą wyświetlać odpowiednią wersję językową naszej witryny dla użytkowników z różnych regionów. Stosowanie tagów hreflang jest szczególnie ważne dla witryn wielojęzycznych, ponieważ pozwala dodatkowo uniknąć problemów z duplikacją treści.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy