Pozycjonowanie to nie tylko praca wewnątrz witryny, polegająca na dostosowaniu tekstów czy kodu strony do wymagań algorytmu Google. SEO skupia się również na działaniach zewnętrznych, m.in. na zwiększeniu wartości cytowania strony czy na tzw. link-buildungu czyli pozyskiwaniu linków z zewnątrz. Mogą pomóc w tym np. prasówki. W jaki sposób pisać takie informacje, aby budować siatkę linków SEO? Podpowiadamy.
Zdj 1. Prasówki do dziennikarzy najlepiej wysyłać mailem. To spersonalizowana opcja
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/paj%C4%85k-ma%C5%82pa-e-mail-list-637062/
Czym jest linkowanie? To budowanie siatki linków zewnętrznych i wewnętrznych, prowadzących docelowo na pozycjonowaną witrynę. Linki SEO wskazują wyszukiwarce, że strona jest godna zaufania i warto „pokazać ją wyżej” w wynikach wyszukiwania. Istotnym elementem link-buildingu są tzw. prasówki.
Prasówki – czym są takie wiadomości? Jaką pełnią rolę?
Prasówki to wiadomości prasowe o charakterze marketingowym, wysyłane w celach promocji marki, produktu lub usługi. Adresowane są do dziennikarzy i mediów o skonkretyzowanej tematyce, dopasowanej do targetu danej marki. Prasówki wysyłane są najczęściej przy pomocy maili (przez agencje PR lub własne biura prasowe) albo mogą mieć formę dedykowanego newslettera dla mediów.
Jaką rolę pełnią prasówki?
- Informacyjną – dzięki nim możesz poinformować szeroką grupę odbiorców o wdrożeniu nowego produktu, rozpoczęciu działalności charytatywnej lub poszukiwaniu kadry pracowniczej.
- Promocyjną – publikacje medialne pomagają w prowadzeniu działań promocji marki, produktu lub usługi. Jeżeli umiejętnie napiszesz wiadomość prasową, wskazując na atrakcyjność swojej oferty, jej wyjątkowość i walory dostosowane do potrzeb Twoich użytkowników, media pokażą to co masz do zaoferowania.
- PRową – regularne wysyłanie prasówek to podstawa public relations. Budujesz tym samym pozytywną relację z klientami (których informujesz o swoich poczynaniach przez media) oraz samymi dziennikarzami.
- SEO – jeżeli w prasówce pojawia się brand Twojej marki, adres swojej strony internetowej lub hiperłącza, to jest to korzystne dla pozycjonowania witryny. Algorytmy szybciej wychwycą URL danego serwisu i uznają go za godny zaufania, ze względu m.in. na współczynnik cytowania i wspomniane linki.
Dlaczego warto pozyskiwać linki SEO?
Optymalizacja strony internetowej to długotrwały i żmudny proces, który można wspomagać link-buildingiem. To proces pozyskiwania zewnętrznych linków, o dużej wartości merytorycznej, które pokazują, że witryna jest merytoryczna, rzetelna i przedstawia produkty czy usługi o odpowiedniej klasie.
Na co wpływa linkowanie?
- Podnosi autorytet strony.
- Zwiększa liczbę odsłon z zewnętrznych stron.
- Wpływa skutecznie na marketing i promocję produktów.
- Poprawia parametry SEO.
Media są traktowane przez Google jako bardzo „pozytywny” dostawca linków. Jeżeli uda Ci się opublikować aktywne hiperłącze na jednym z większych portali w sieci, wyszukiwarka z pewnością szybko to doceni.
W jaki sposób pisać wiadomości prasowe, aby zwiększyć odsetek publikowanych linków?
Pamiętaj, że media nie będą publikować wszystkich prasówek, które otrzymają. Musisz tak przygotować wiadomość, aby zachęciła ona dziennikarzy i ich czytelników. Na co zwrócić uwagę, tworząc wysokiej klasy prasówki?
- Prawidłowo skonstruowana wiadomość mailowa – musisz zachęcić dziennikarza, aby w ogóle otworzył i przeczytał maila. Dobra praktyka to komunikaty CTA.
- Atrakcyjna treść – treść musi być ciekawa, merytoryczna, dobrze sformatowana i odpowiednio długa (zawierająca najważniejsze informacje, ale nie za długa).
- Dobrze dobrane słownictwo – słownictwo powinno być dopasowane do grupy odbiorców (pod względem wieku czy zainteresowań).
- Unikalna zawartość – dobrze jest pisać unikalną notkę dla każdego medium. To oczywiście dużo większe nakłady pracy, ale większa szansa na publikację i zmniejszony współczynnik duplikacji w Google.
- Content dostosowany do odbiorcy – wysyłaj noty prasowe wyłącznie do mediów, które są powiązane tematyką z Twoimi produktami lub usługami.
- Ciekawa i zachęcająca do czytania forma – infografiki, ilustracje, wykresy itd. To wszystko jest zawsze mile widziane. Pamiętaj, aby zawierały informacje, które są wartością dodaną dla danego portalu.
Zdj 2. Zachęć dziennikarzy do publikacji Twojej prasówki! Interesujące infografiki czy hasła to klucz do sukcesu
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/praca-w-zespole-napisa%C4%87-autor-5238395/
Zwróć uwagę na fakt, że media będą publikować materiały wyłącznie wtedy, gdy ich treść potencjalnie zachęci użytkowników do wejścia. W innym przypadku ciężko liczyć na sukces, a Twoja praca pójdzie na marne.
Skąd wiedzieć, ile i gdzie linków należy publikować? Agencja SEO, której powierzysz optymalizację strony wykona odpowiedni audyt SEO, aby sprawdzić, ile i jakich linków należy dostarczyć, aby zwiększyć parametry przekładające się na pozycjonowanie.