Jak promować mały sklep internetowy?
4 min
4 min
Na skróty
Przygotowanie i wdrożenie strategii marketingowej w e-commerce nie musi kosztować zbyt wiele, aby zapewnić satysfakcjonujące efekty w postaci nowych klientów i zysków. Nawet małe sklepy internetowe mogą odpowiednio promować się w sieci – wystarczy wiedzieć, w jaki sposób zająć się tą kwestią. Każdy duży e-commerce, który znasz, kiedyś był niewielki i dopiero budował swoją pozycję. Jeśli chcesz poszerzać zasięgi, tym samym zdobywając kolejnych klientów, musisz wiedzieć, w jaki sposób promować skutecznie swój sklep internetowy już od samego początku. Im szybciej zaczniesz inwestować w marketing, tym szybciej trafisz do użytkowników, którzy będą zainteresowani Twoją ofertą.
Gdy założysz swój sklep internetowy, musisz zastanowić się, do kogo konkretnie będzie trafiać – w tym pomocne będzie określenie grupy docelowej. Następnie określ, w jaki sposób chcesz pozyskiwać klientów. Użytkownicy muszą w jakiś sposób dowiedzieć się, że Twój e-commerce działa i ma do zaoferowania „coś ciekawego”. Pomocne w tym są media społecznościowe oraz wyszukiwarka (np. Google). Promocja małego sklepu online jest niezwykle ważna, ponieważ pozwala już od samego początku funkcjonowania działalności generować przychody.
Zwykle nowy e-commerce wiąże się z małym budżetem właściciela oraz wstępnym brakiem przychodów, ze względu brak promocji w sieci. Dlatego podstawowym elementem strategii powinno być odpowiednie rozłożenie kosztów na rozwój sklepu oraz marketing. Niestety wielu przedsiębiorców popełnia ogromny błąd, polegający na braku jakiekolwiek wstępnej promocji. W efekcie e-commerce ciągle się rozrasta (przybywają nowe produkty i kategorie), ale nie generuje przychodów lub są one na niezwykle niskim poziomie. Rozwiązaniem tego problemu będzie odpowiednio przygotowana reklama w internecie dla małego sklepu.
Skup się na tym, w jaki sposób chcesz docierać do klientów i zacznij działać. Niektóre elementy strategii wdrożysz samodzielnie (np. prowadzenie firmowego konta w mediach społecznościowych). Jednak kwestie marketingowe najlepszej przedyskutować ze specjalistami, aby wspólnie przygotować kompleksową kampanię promocji małego sklepu online.
Reklama w internecie dla małego sklepu może opierać się na różnych kanałach komunikacyjnych. Gdy mówimy o promocji e-commerce, bardzo często przedsiębiorcy mają w swojej głowie przede wszystkim Google Ads, aby witryna mogła wyświetlać się w wyszukiwarce na konkretne słowa kluczowe. To bardzo dobre rozwiązanie zarówno dla nowych, jak i już doświadczonych sklepów internetowych. Musisz jednak wiedzieć, że samodzielne prowadzenie kampanii reklamowej Google Ads jest nieco bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wstępnie wydawać. Jeśli nie posiadasz żadnej wiedzy w tej kwestii, Twoja kampania może spowodować utratę sporej części budżetu, równocześnie zapewniają stosunkowo niski zysk. Dlatego zwykle najlepszym rozwiązaniem jest współpraca ze specjalistami, którzy przygotują i zoptymalizują reklamy Google Ads w taki sposób, aby mogły one generować przychody, równocześnie optymalizując poniesione koszty. Dzięki temu promocja małego sklepu online będzie znacznie efektywniejsza i korzystniejsza dla Twojego portfela.
Pamiętaj także o pozycjonowaniu e-commerce w organicznych wynikach wyszukiwania. Swój budżet możesz rozłożyć jednocześnie na SEO oraz Adsy, aby pozyskiwać klientów wielokanałowo. Te dwa elementy strategii to absolutna podstawa praktycznie każdego sklepu internetowego – zarówno niewielkiego, jak i dużego. Z czasem, gdy pojawią się efekty, promocję małego sklepu online możesz nieco rozbudować, na przykład wdrażając optymalizację UX lub reklamy w mediach społecznościowych. Trudno „od razu” po otworzeniu sklepu działać kompleksowo pod kątem marketingu, ze względu na ograniczony budżet – jest to całkowicie zrozumiałe. Musisz więc wiedzieć, że reklama w internecie małego sklepu to działanie wieloetapowe i długofalowe. Krok po kroku poszerzaj swoją działalność i wdrażaj nowe rozwiązania. Z czasem do promocji w sieci możesz wykorzystać także serwisy wideo, takie jak na przykład YouTube.
Skoro mówimy o promocji małego sklepu online, należy wspomnieć także o efektach takich działań. Kiedy ich oczekiwać? Reklamy publikowane na przykład w Google Ads działają niemal natychmiast. Po uruchomieniu kampanii materiał zaczynają wyświetlać się w wyszukiwarce, więc użytkownicy mogą w nie kliknąć, aby przejść do oferty sklepu.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku SEO. Pozycjonowanie to rozwiązanie zdecydowanie bardziej skomplikowane, wymagające czasu oraz odpowiedniej wiedzy. Jeśli promocję małego sklepu online pod kątem SEO rozpoczniesz z agencją, która posiada doświadczenie w e-commerce, widoczne efekty pojawią się po kilku miesiącach. To właśnie z tego powodu warto pozycjonowanie łączyć z Google Ads, szczególnie w początkowej fazie rozwoju biznesu. Zanim poznasz wartość SEO, będziesz pozyskiwać klientów za pomocą płatnych reklam.
Z kim nawiązać współpracę i co można robić samodzielnie?
Reklamę w internecie dla małego sklepu możesz zlecić na przykład agencji SEO, która zajmuje się nie tylko pozycjonowaniem, ale również kampaniami Google Ads i kwestiami UX. W początkowej fazie rozwoju biznesu warto samodzielnie prowadzić media społecznościowe, szczególnie jeśli takie portale jak Facebook lub Instagram są Ci stosunkowo bliskie. Możesz także przygotowywać artykuły na blog, o ile posiadasz lekkie pióro i wiesz, w jaki sposób dotrzeć do umysłu potencjalnego klienta. Content marketing był, jest i z pewnością będzie przysłowiowym asem w rękawie wielu marek. Poza samodzielnym rozwojem bloga warto także rozejrzeć się za publikacją artykułów gościnnych na portalach o podobnej tematyce. Dzięki temu zbudujesz świadomość swojej marki w sieci. Jeśli rozpoczniesz kooperację z agencją, pamiętaj, aby poinformować o swoich działaniach. Komunikacja to podstawowy element współpracy, który pozwoli szybko i skutecznie wypromować e-commerce w sieci.