Na skróty
Poszukujesz specjalisty SEO? Zastanawiasz się, co będzie dla Ciebie lepszym wyborem – usługi agencji czy współpraca z freelancerem? Nie masz szerokiej wiedzy w tej dziedzinie? Zanim zaczniesz przeglądać konkretne oferty i podejmiesz pierwsze kroki w procesie rekrutacji, sprawdź, na co przede wszystkim warto zwrócić uwagę, aby dotrzeć do profesjonalisty. Odpowiednia strategia w zakresie optymalizacji i pozycjonowania Twojej witryny, to Twój potencjalny klucz do biznesowego sukcesu, skorzystaj z niego w najlepszy możliwy sposób.
W rekrutacji SEO na samym początku pojawia się jeden, główny dylemat – kto sprawdzi się w Twoim przypadku lepiej: samodzielny specjalista czy agencja? Jeśli nie masz pewności, weź pod uwagę takie czynniki, jak:
Zakres zadań i obowiązków – jeśli potrzebujesz kompleksowego rozwiązania, wiesz, że plan działań jest rozbudowany itp., współpraca z agencją wiele ułatwi (z racji np. większej ilości pracowników, dostępu do profesjonalnych narzędzi etc.);
Cel biznesowy, konkurencyjność branży – czy dopiero rozpoczynasz działalność w sieci? Zależy Ci na poprawie ruchu czy konwersji? Liczysz na rozbudowaną strategię linkowania? To wszystko musisz wziąć pod uwagę, jeśli wybierasz między specjalistą SEO a agencją. Nie bez znaczenia jest także to, jak silna jest konkurencja w Twojej branży, czy działasz w niszy etc.
Czas realizacji – oczywiście na skuteczność pozycjonowania będziesz musiał nieco poczekać bez względu na to kogo wybierzesz, niemniej większa firma na pewno będzie miała większe możliwości w skróceniu czasu realizacji;
Budżet – w HR SEO nie cena powinna mieć główne znaczenie, mimo to Twój budżet ma zapewne swoje ograniczenia, dlatego warto porównać kto i co dokładnie jest w stanie zaproponować w jego ramach;
Kolejny problem dotyczy tego, jakie kwestie należy poruszyć podczas rekrutacji SEO, o co zapytać, na co zwrócić szczególną uwagę. Bez względu na to, czy rozmawiasz z przedstawicielem agencji czy z freelancerem uwzględnij np.:
Zakres współpracy – sprawdź dokładnie w czym może pomóc Ci dana firma czy specjalista, jakie ma kompetencje, zakres działań, czy współpracuje z zewnętrznymi firmami, które mogłyby Ci pomóc np. w zakresie marketingu itp.
Formę rozliczenia – jakie konkretnie możesz brać pod uwagę (abonament, płatność za pozycje, ruch z naturalnych wyników Google, model hybrydowy?).
Raportowanie – szczególnie ważne, jeśli chcesz odpowiednio monitorować i kontrolować proces pozycjonowania. Zapytaj jak często i w jakiej formie możesz otrzymywać raporty z aktualnych działań.
Kompetencje, doświadczenie potencjalnego współpracownika – o tym, jak zweryfikować te ważne kwestie przeczytasz w ostatnim akapicie. Podczas rozmowy staraj się ciągle badać zarówno wiedzę, jak i umiejętności.
Swoje oczekiwania – jakiego zwrotu z inwestycji mniej więcej możesz oczekiwać, po jakim czasie, uwzględnij te aspekty, na których wyjątkowo Ci zależy (np. w zakresie optymalizacji witryny).
Im więcej tematów uda Ci się poruszyć, z tym większą pewnością podejmiesz swoją decyzję.
Co, jeśli jednak sytuacja Cię przerasta i zaczynasz zastanawiać się, czy jesteś w stanie przeprowadzić proces HR SEO samodzielnie, czy może przyda się pomoc zewnętrznych specjalistów? Najpierw przenalizuj, czy Twoja wiedza na temat budowania i prowadzenia strategii SEO jest wystarczająca do tego, aby wyczerpująco zweryfikować kolejnych kandydatów – pamiętaj też, że mają odpowiednią ilość czasu, jesteś w stanie nadrobić zaległości, prześledzić nowości itd. Gdy decydujesz się na własny research, skorzystaj z rekomendacji np. zaprzyjaźnionych firm, sprawdź lokalne oferty – w sieci niekoniecznie ogłaszają się wyłącznie najlepsi specjaliści. Unikaj pakietowych, automatycznych i uniwersalnych rozwiązań, które proponują Ci nierealne efekty pozycjonowania w ekspresowym czasie. Skupiaj się bardziej na latach doświadczenia niż np. na edukacji czy wielu ukończonych kursach, które również są ważne, ale mniej wymierne. Jednocześnie staraj się zrozumieć ogromną rolę działań SEO – jeśli chcesz wyróżnić się branży, zwiększyć swoją konkurencyjność i pozyskać szerokie grono odbiorców, musisz dostrzegać powagę tej decyzji. Nie płać za coś, co możesz zrobić samodzielnie, jeśli nie ma takiej potrzeby, mimo to, jeśli poczujesz, że pomoc specjalistów w rekrutacji jest niezbędne, nie wahaj się po nią sięgnąć.
Na koniec kluczowy wątek rekrutacji SEO, czyli kwestia tego, jak sprawdzać dane oferty, aby mieć pewność, że mamy do czynienia z prawdziwym profesjonalistą w swojej dziedzinie. Przede wszystkim skup się na tym, aby:
Sprawdzić wszelkie referencje i rekomendacje – jak dużo ich jest, co konkretnie zostało w nich uwzględnione, jak długiego okresu współpracy dotyczą, co stanowiły główny atut danej firmy czy pracownika.
Szczegółowo omówić doświadczenie – jak dokładnie wyglądał zakres obowiązków, jakie były efekty i po jakim czasie, dlaczego dana współpraca została zakończona, jaki był plan działań w danym przypadku itp.
Poprosić o propozycję konkretnej strategii dla Twojej witryny oraz jej omówienie – np. w zakresie link buildingu czy content marketingu.
Zapytać o ewentualne taktyki optymalizacji Twojej strony internetowej – co należy zmienić czy udoskonalić, jakie główne problemy czy błędy dostrzega firma/freelancer, co z nimi można zrobić i w jakim czasie.
Trudno w jednym artykule uwzględnić wszystkie ważne kwestie, które wymagają opracowania i omówienia w procesie rekrutacji, niemniej te, które zostały opisane z pewnością nakreślą zarys wątków, na których powinieneś się skupić, jeśli zależy Ci na widoczności i efektywności Twojej witryny.