Czy wiesz, że wyszukiwarka Google dokładnie analizuje treści, które publikujesz na stronie internetowej? Jeżeli Twój content nie jest wartościowy dla odbiorców, osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce będzie trudne lub niemożliwe.
E-E-A-T – czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness
E-E-A-T to akronim od Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (doświadczenie, ekspertyza, autorytatywność, zaufanie). Skrót ten pojawia się w dokumentacji Google Search Quality Evaluator Guidelines, gdzie zamieszczone zostały instrukcje, zgodnie z którymi pracownicy Google oceniają jakość wyników wyszukiwania. W dokumentacji nie ma informacji na temat, jakoby te wytyczne dotyczyły również działania algorytmu, natomiast zdecydowanie warto stosować się do tych zaleceń, aby tworzyć content, oceniany przez Google jako wartościowy. Dawniej funkcjonował skrót EAT, ale końcem 2022 roku Google zaktualizowało dokumentację, dodając kolejny element, czyli Experience.
- Experience – twórca powinien mieć doświadczenie w tematyce, którą opisuje.
- Expertise – wyszukiwarka promuje treści, które mają charakter ekspercki. Efekt ten można osiągnąć na wiele sposobów, np. podając źródła przytaczanych informacji lub oznaczając jako autora osobę z autorytetem w danym temacie.
- Authoritativeness – no właśnie, autorytet. Zarówno autor, jak i serwis publikujący treści, powinni wyróżniać się autorytetem.
- Trustworthiness – zaufanie, które można zbudować na przykład poprzez naturalne pozyskiwanie wzmianek o domenie w obrębie zewnętrznych serwisów (np. linki). Jeżeli posiadasz witrynę, a inne strony wskazują ją jako źródło, może być to sygnał świadczący o zaufaniu.
Skupiając się na E-E-A-T zwiększasz szansę na to, że Twój content osiągnie wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.
Charakterystyka stron wysokiej jakości według Google
Pozostając w dokumentacji Search Quality Evaluator Guidelines znajdziesz określenie takie jak Page Quality (jakość strony). To zbiór wytycznych, określających, czy konkretna treść może być określona jako wartościowa dla odbiorców. Google zwraca uwagę na to czy:
- strona ma wysoki poziom E-E-A-T,
- strona ma wysokiej jakości content, w tym opisowy lub pomocny tytuł,
- strona wskazuje, kto jest odpowiedzialny za publikowany content (autor/organizacja/źródła),
- strona oraz autor mają pozytywną reputację.
Jeżeli chcesz, aby Twoje treści osiągały wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, zadbaj o to, aby content spełniał wytyczne Page Quality.
Your Money Your Life content – treści SEO w branżach wrażliwych
YMYL content to treści, które traktują o temacie mającym wpływ na życie oraz status finansowy internauty. Doskonałym tego przykładem są teksty mówiące o:
- zdrowiu i diecie,
- regulacjach prawnych,
- finansach,
- giełdzie,
- poradach, których wykorzystanie może być kosztowne (np. porady dotyczące budowy domu).
Serwisy nieprzestrzegające wytycznych określanych jako E-E-A-T oraz Page Quality mogą mieć problem z budowaniem widoczności w wyszukiwarce. Trend ten jest szczególnie często spotykany w przypadku tematyki YMYL. Aby sprostać oczekiwaniom wyszukiwarki należy:
- regularnie aktualizować i redagować content YMYL, aby zawsze był aktualny,
- koniecznie wskazywać źródła publikowanych informacji, zwracając na ten aspekt jeszcze większą uwagę niż w przypadku treści, które nie są kwalifikowane jako YMYL,
- publikować content tworzony przez doświadczonych i zaufanych ekspertów w danej dziedzinie.
Wartościowy content, zaufanie i autorytet buduje się długofalowo. To proces, którego nie zrealizujesz w mgnieniu oka. Dlatego zadbaj o swój serwis już teraz.
Autorytet a SEO
Wszystko wskazuje na to, że autorytet (zarówno domeny, jak i autora) ma znaczenie w SEO, a z biegiem czasu aspekty te najprawdopodobniej staną się jeszcze bardziej istotne. To naturalne następstwo tego, w jaki sposób wyszukiwarka Google podchodzi do sposobu wyświetlania wyników – komunikaty są jasne i klarowne: „chcemy dostarczać użytkownikom wartościowe treści, dopasowane do intencji”. A to oznacza, że właściciele stron internetowych muszą zadbać o autorytet serwisu oraz renomę autorów publikujących content.
Wszystkie przedstawione informacje to najważniejsze wnioski pochodzące z oficjalnej dokumentacji Google: Search Quality Evaluator Guidelines.
Aby pomóc wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć kto jest autorem opublikowanej treści, wykorzystaj dane strukturalne (nazywane również danymi uporządkowanymi). To specjalne fragmenty kodu dodawane w sekcji <head> podstrony, przedstawiające informacje o zawartości konkretnego adresu URL. W przypadku publikowania contentu warto wykorzystać elementy takie jak: Article, NewsArticle, lub BlogPosting, zależnie od charakteru treści. W ten sposób oznaczysz autora tekstu, wskazując również link do jego profilu.
Uporządkowane dane dają wiele możliwości. Potrafią zmieniać wygląd wyników wyszukiwania, co często wpływa na współczynnik CTR. Doskonałym tego przykładem są elementy ukazujące ocenę (rating) oraz specyfikację produktu (product). Listę wszystkich dostępnych danych uporządkowanych znajdziesz na schema.org.