Na skróty
Czy wiesz, że wyszukiwarka Google dokładnie analizuje treści, które publikujesz na stronie internetowej? Jeżeli Twój content nie jest wartościowy dla odbiorców, osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce będzie trudne lub niemożliwe.
E-E-A-T to akronim od Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (doświadczenie, ekspertyza, autorytatywność, zaufanie). Skrót ten pojawia się w dokumentacji Google Search Quality Evaluator Guidelines, gdzie zamieszczone zostały instrukcje, zgodnie z którymi pracownicy Google oceniają jakość wyników wyszukiwania. W dokumentacji nie ma informacji na temat, jakoby te wytyczne dotyczyły również działania algorytmu, natomiast zdecydowanie warto stosować się do tych zaleceń, aby tworzyć content, oceniany przez Google jako wartościowy. Dawniej funkcjonował skrót EAT, ale końcem 2022 roku Google zaktualizowało dokumentację, dodając kolejny element, czyli Experience.
Skupiając się na E-E-A-T zwiększasz szansę na to, że Twój content osiągnie wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.
Pozostając w dokumentacji Search Quality Evaluator Guidelines znajdziesz określenie takie jak Page Quality (jakość strony). To zbiór wytycznych, określających, czy konkretna treść może być określona jako wartościowa dla odbiorców. Google zwraca uwagę na to czy:
Jeżeli chcesz, aby Twoje treści osiągały wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, zadbaj o to, aby content spełniał wytyczne Page Quality.
YMYL content to treści, które traktują o temacie mającym wpływ na życie oraz status finansowy internauty. Doskonałym tego przykładem są teksty mówiące o:
Serwisy nieprzestrzegające wytycznych określanych jako E-E-A-T oraz Page Quality mogą mieć problem z budowaniem widoczności w wyszukiwarce. Trend ten jest szczególnie często spotykany w przypadku tematyki YMYL. Aby sprostać oczekiwaniom wyszukiwarki należy:
Wartościowy content, zaufanie i autorytet buduje się długofalowo. To proces, którego nie zrealizujesz w mgnieniu oka. Dlatego zadbaj o swój serwis już teraz.
Wszystko wskazuje na to, że autorytet (zarówno domeny, jak i autora) ma znaczenie w SEO, a z biegiem czasu aspekty te najprawdopodobniej staną się jeszcze bardziej istotne. To naturalne następstwo tego, w jaki sposób wyszukiwarka Google podchodzi do sposobu wyświetlania wyników – komunikaty są jasne i klarowne: „chcemy dostarczać użytkownikom wartościowe treści, dopasowane do intencji”. A to oznacza, że właściciele stron internetowych muszą zadbać o autorytet serwisu oraz renomę autorów publikujących content.
Wszystkie przedstawione informacje to najważniejsze wnioski pochodzące z oficjalnej dokumentacji Google: Search Quality Evaluator Guidelines.
Aby pomóc wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć kto jest autorem opublikowanej treści, wykorzystaj dane strukturalne (nazywane również danymi uporządkowanymi). To specjalne fragmenty kodu dodawane w sekcji <head> podstrony, przedstawiające informacje o zawartości konkretnego adresu URL. W przypadku publikowania contentu warto wykorzystać elementy takie jak: Article, NewsArticle, lub BlogPosting, zależnie od charakteru treści. W ten sposób oznaczysz autora tekstu, wskazując również link do jego profilu.
Uporządkowane dane dają wiele możliwości. Potrafią zmieniać wygląd wyników wyszukiwania, co często wpływa na współczynnik CTR. Doskonałym tego przykładem są elementy ukazujące ocenę (rating) oraz specyfikację produktu (product). Listę wszystkich dostępnych danych uporządkowanych znajdziesz na schema.org.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.