Jak wyznaczyć cele biznesowe w firmie?
3 min
3 min
Na skróty
Wyznaczenie odpowiednich celów biznesowych jest podstawą funkcjonowania każdej firmy. Pozwala to na wyklarowanie się drogi, która ma podążać przedsiębiorstwo. Bez względu na branżę każda działalność musi być prowadzona w konkretnym kierunku. Brak określenia celów biznesowych to droga do upadku firmy. Z tego powodu sprawdź, jak je wyznaczyć i co może Ci w tym pomóc.
Cele biznesowe to rezultaty, które zamierzasz osiągnąć ze swoją działalnością, aby zrealizować jej długofalową wizję. Możesz wyobrazić sobie je jako mierniki ogólnego sukcesu działalności. To również punkty, do których zmierza Twoja firma, realizując swoją strategię. Decydują one o tym, co osiągnie przedsiębiorstwo w danym okresie — na przykład w trakcie kwartału.
Realizacja celów biznesowych nie tylko budzi satysfakcję, ale również przynosi korzyści w postaci zwiększonych przychodów. Kluczowe jest, aby w trakcie ich ustalania rozważyć, w jakim obecnie punkcie znajduje się przedsiębiorstwo. Dzięki temu można sprecyzować, gdzie ma znaleźć się na przykład za rok lub za pół roku. Możliwe staje się również określenie, jakie kroki trzeba poczynić, aby firma mogła rozwinąć się w konkretnym kierunku w jasno sprecyzowanej przyszłości. Jeżeli zależy Ci na uzyskaniu wsparcia z zakresu ustalania celów biznesowych, możesz skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej.
Aby zrozumieć, jak wyznaczyć cele biznesowe, warto najpierw zapoznać się z ich rodzajami. Mogą one dla przykładu dotyczyć zaopatrzenia stanowiącego ofertę. sprzedaży lub marki w ujęciu marketingowym. Zaopatrzenie można rozumieć jako odpowiedni stan zatowarowania sklepu. Cel biznesowy dotyczący sprzedaży to oczywiście określenie, w jakim stopniu ma się ona zwiększyć. Z kolei ujęcie marketingowe może dotyczyć na przykład zwiększenia rozpoznawalności Twojej firmy lub pozyskania większej liczby zapytań. Wymienione cele biznesowe to tylko ogólne przykłady, ale z pomocą każdej firmie przychodzi metoda wyznaczania SMART.
Wyznaczanie celów biznesowych metodą smart sprawia, że są one:
Sprecyzowane i konkretne to znaczy takie, które nie mogą rodzić ewentualnych niedomówień ani całkowicie odmiennych interpretacji. Cele mierzalne to znaczy takie, że na każdym etapie ich realizacji możliwe jest określenie, jak długa jeszcze jest droga przed firmą. Osiągalne to znaczy obierane w sposób racjonalny. W tym przypadku trzeba wziąć pod uwagę między innymi: zasoby finansowe, a także osobowe. Z kolei istotne cele biznesowe to znaczy ważne dla funkcjonowania działalności. Konieczne jest bowiem zainwestowanie czasu energii oraz pieniędzy. Terminowość celów biznesowych oznacza z kolei sprecyzowanie czasu, w jakim mają zostać osiągnięte.
Ważne przy tej metodzie jest także, aby nie narzucać sobie zbyt wiele celów jednocześnie. W takim przypadku trudno je bowiem zrealizować. Warto jest ustalić na dany okres na przykład 2 lub 3, przygotować ich plan realizacji, a następnie się go trzymać. Kolejne punkty można realizować dopiero po realizacji dotychczas obranych.
Przykładem celu biznesowego może być założenie, że w ciągu miesiąca do firmowej strony internetowej ma kierować więcej niż 10 nowych linków zewnętrznych. Możliwe jest również obranie celu biznesowego, że do końca 2022 roku firma ma pozyskać więcej niż 100 klientów. Czasami obrany kierunek może dotyczyć zwiększenia dochodu przedsiębiorstwa o 4% w ciągu pół roku.
Podsumowując, cele biznesowe to wyniki, które chce osiągnąć firma, aby zrealizować długoterminową wizję. Przy ich opracowywaniu, a także realizacji sporo pomóc może sprawdzona agencja marketingowa. Opracowując kierunki, w których powinna podążać firma, warto skorzystać z metody SMART. Trzeba jednak robić to z rozwagą i nie narzucać sobie zbyt wiele celów.