Kluczowym elementem marketingu jest zaprezentowanie produktu od jak najlepszej strony. Oferta musi być dla potencjalnego klienta atrakcyjna, aby ten zrealizował transakcję. W jaki sposób podejść do tematu prezentowania produktów w sklepie? Na czym się skupić i na co zwrócić szczególną uwagę?
10 rad na dobre zdjęcia
Czy wiesz o tym, że wygląd produktu online ma kolosalne znaczenie w kontekście efektywności sprzedaży? Niewyraźne, źle odpowiednio przygotowane zdjęcie negatywnie wpływa na atrakcyjność danego przedmiotu. Dlatego Twoje zdjęcia w sklepie online muszą być naprawdę dopracowane i efektywne. Jak tego dokonać? Przedstawiamy dziesięć przydatnych porad, z którymi musisz się zapoznać.
- Jakość zdjęcia – niewyraźne zdjęcia odpychają, zamiast zachęcać do zakupu produktu. Szanuj czas potencjalnych klientów i zadbaj o to, aby wszystkie fotografie były starannie wykonane. Jeśli chcesz samodzielnie zadbać o prezentację produktu, zainwestuj w profesjonalny sprzęt.
- Sposób wykonania fotografii – omawiając kwestię prezentacji produktu w sklepie online, należy wspomnieć o bardzo ważnym terminie, jakim jest packshot. To zdjęcie przedmiotu na jednokolorowym tle, najczęściej białym. Tego rodzaju fotografie pozwalają potencjalnym klientom dokładnie zapoznać się z produktem, co może zachęcić do zakupu. Packshoty wykonują profesjonaliści – mogą być interaktywne lub statyczne. Jeśli chcesz samodzielnie przygotować tego rodzaju fotografię, potrzebujesz nie tylko specjalistycznego sprzętu, ale również odpowiedniej scenografii.
- Im więcej, tym lepiej – klient chce dokładnie wiedzieć, co kupuje. Z tego względu warto do każdego produktu dołączyć kilka zdjęć. To bardzo ważne w sklepie online, bowiem użytkownik nie może dotknąć przedmiotu, aby lepiej się mu przyjrzeć. Konieczne jest zaufanie fotografiom.
- Możliwość przybliżania – zdjęcia powinny mieć funkcję przybliżania, aby nieco lepiej się im przyjrzeć. Rozwiązanie to może spowodować zmniejszenie ilości zwrotów, szczególnie w branży odzieżowej.
- Oświetlenie – dobór sprzętu oświetleniowego ma znaczenie wówczas, gdy zdjęcia chcesz wykonać samodzielnie. Profesjonalne firmy posiadają wyposażenie, więc nie musisz przejmować się tą kwestią. Pamiętaj, że zbyt słabe światło sprawia, że obraz jest nieostry.
- Obróbka – możesz nieco uatrakcyjnić wygląd produktu online za pomocą filtrów. Pamiętaj jednak, że na tego rodzaju fotografii ciągle przedmiot powinien wyglądać dokładnie tak samo, jak w rzeczywistości.
- Nie kopiuj zdjęć – kategorycznie unikaj kopiowania zdjęć ze sklepów online konkurencji. Nie dość, że zwykle to niezgodne z prawem i nieetyczne, to na dodatek Twój serwis będzie dokładnie taki sam jak inne. Wykorzystaj tę szansę i zaprezentuj produkt w sposób oryginalny. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji, zamiast ją powielać.
- Pokaż zastosowanie produktu – packshoty to nie wszystko, co możesz zrobić. Jeśli mówimy o wyglądzie produktu online z branży odzieżowej, warto także przygotować zdjęcia na modelach. Wówczas potencjalny klient zobaczy, jak odzież układa się na ciele.
- Zadbaj o scenografię – niektóre produkty (np. kosmetyki najlepiej wyglądają na tle przeróżnych dodatków stylistycznych. Może to idealne rozwiązanie dla Twojego sklepu online.
- Stosuj atrybuty alt grafik – dodając fotografie do sklepu, nie zapomnij o uzupełnieniu atrybutu alt grafik. To element, który ma znaczenie w kontekście SEO (pozycjonowanie). Fotografie z atrybutem alt grafik mają większą szansę na wyświetlanie się w Google Grafika.
Klienci czytają! Jak pisać opisy produktów?
Wspominając o prezentacji produktu, należy również poruszyć temat tworzenia merytorycznych i atrakcyjnych opisów. Odpowiednio wykonane fotografie to nie wszystko, istotne pod kątem sprzedaży są także teksty charakteryzujące ofertę. Wielu przedsiębiorców przykłada niewielką uwagę do tego aspektu, co jest kompletnym błędem. Opisy czytają przede wszystkim Ci użytkownicy, którzy jeszcze nie są pewni swojej decyzji – ciągle rozważają zakup, więc chcą poznać produkt odrobinę bliżej. Jeśli Twój przedmiot nie będzie posiadać żadnego opisu, trudno przekonać potencjalnego klienta do dokonania transakcji.
Content powinien być przede wszystkim merytoryczny oraz atrakcyjny. Pamiętaj, że więcej wcale nie znaczy lepiej. Sęk w tym, aby tekst odpowiadał na wszystkie najważniejsze pytania, jakie może postawić potencjalny klient. Nie musisz w swoim sklepie online dodawać treści typu „kup, a nie pożałujesz!”. Tak naprawdę teksty powinny przedstawiać cechy produktów, ich zastosowanie oraz zalety. Po prostu przedstaw przedmiot w korzystnym, a zarazem rzeczywistym świetle. Podaj specyfikacje produktu, wspominaj o tym, kiedy najbardziej się przydaje. Równocześnie unikaj cynicznych nagłówków oraz przekłamanych sloganów, które mogłyby zaszkodzić Twojej wiarygodności. Jeśli chcesz zadbać o prezentację produktu, stwórz tekst, opierając się na tych trzech kwestiach:
- Co daje Twój produkt w porównaniu do konkurencji?
- Jakie zapewnia doświadczenia podczas użytkowania?
- Kiedy i komu produkt najbardziej się przydaje?
Nie zapominajmy, że treść ma również znaczenie pod kątem SEO (pozycjonowanie). Teksty zawierające słowa kluczowe promują daną podstronę w Google. Po zamieszczeniu contentu istnieje większa szansa na to, że potencjalny klient trafi na Twoją ofertę bezpośrednio za pomocą wyszukiwarki. Wystarczy tekst odpowiednio zoptymalizować pod SEO, zamieszczając w nim konwertujące frazy kluczowe.
Pamiętaj o układzie podstrony produktu
W swoim sklepie online możesz zamieścić treść w sposób inteligentny, bowiem jej zbyt duża ilość może negatywnie wpłynąć na UX i prezentuje się po prostu mało estetycznie. Popularną techniką jest umieszczanie kilku zdań w górnej części podstrony, a pozostał content dodaje się u dołu. Wówczas treść nie wydłuża sztucznie podstrony i całość wygląda naturalnie. To rozwiązanie idealne dla wszystkich użytkowników. Jeśli klient zechce zapoznać szczegóły produktu, przejdzie do dolnej sekcji, aby poczytać o przedmiocie. Natomiast podstawowe informacje o cechach produktu (wraz ze specyfikacją) zwykle powinny znajdować się bezpośrednio pod zamieszczonymi zdjęciami.
Nie zapominaj o nawigacji oraz stopce. Elementy te powinny znajdować się na każdej podstronie sklepu online, nie tylko w zakładkach z produktami. Dzięki nim użytkownik może wygodnie poruszać się po witrynie, przeglądając dostępny asortyment. Warto wspomnieć, że w wielu sklepach podstrony produktowe uzupełniane są o dodatkową sekcję z opiniami klientów. To również doskonałe rozwiązanie. Dział „Opinie” najlepiej prezentuje się pod specyfikacją i opisem przedmiotu.