Jak zastosować strategię cen prestiżowych w sklepie internetowym, aby przyciągnąć klientów premium?
3 min
3 min
Na skróty
Odpowiednio dobrane ceny mogą w znaczący sposób wpłynąć na zainteresowanie odbiorców. Co ważne, niekoniecznie chodzi o to, aby stawki za produkty były jak najniższe. Niekiedy bardzo niskie ceny mogą odstraszać klientów, np. w przypadku towarów uważanych za luksusowe. W umiejętnym dobraniu cen takich produktów pomoże strategia cen prestiżowych. Co to takiego? W jaki sposób może wpłynąć na klientów premium w branży e-commerce?
Zdj. 1 Strategia cen prestiżowych odnosi się do tzw. luksusowych produktów. To np. perfumy
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/bride-perfume-beauty-bottle-luxury-5519828/
Marki luksusowe znacznie zyskały na rozwoju branży e-commerce. Stały się bardziej dostępne dla osób, które nie mieszkają w pobliżu punktów stacjonarnych firm uważanych za prestiżowe. Przedsiębiorstwa te nie mogły jednak postawić na liczbę klientów, bo to wiązałoby się ze spadkiem elitarności. Firmy musiały więc dobrać skuteczne strategie cenowe, zachowując balans między zwiększoną popularnością i zachowaniem luksusowego charakteru.
Jednym z kierunków ustalania stawek za produkty luksusowe i prestiżowe jest strategia cen prestiżowych. Co oznacza taki rodzaj ustalania stawek za produkty? Marka korzystająca z tego rozwiązania utrzymuje ceny na wysokim, stabilnym poziomie. Z tego względu strategia cen prestiżowych znana jest jako „strategia cen premium” i „cen wyższych”.
Wysokie ceny wpływają na odbiór społeczny produktów danego przedsiębiorstwa. Stawki powinny być wyższe niż ceny konkurencji (przewyższające oczekiwane koszty produkcji). Co istotne, strategia cen prestiżowych to długofalowa strategia cenowa, która powinna być stosowana konsekwentnie, niezależnie od chwilowych statystyk sprzedażowych.
Dotychczas strategia cen prestiżowych stosowana była głównie w punktach stacjonarnych marek uznawanych za prestiżowe i luksusowe. Dotyczyła np. marek produkujących ubrania, samochody czy perfumy. Wyższe ceny powiązane były też z problemem dostępności danych dóbr. Marka mogła mieć zaledwie kilka punktów sprzedaży w kraju, a co za tym idzie – „utrudniała” dostęp do towaru zainteresowanym.
Dostępność towarów luksusowych rozszerzyła się jednak wraz z rosnącą popularnością sklepów internetowych. To sprawiło, że marki musiały zmodyfikować sposób prowadzenia polityki cenowej. Jak strategia cen prestiżowych powinna być wdrażana w e-commerce?
Praktycznie każdy element zakupów w sieci musi być ekskluzywny, jeżeli strategia cen prestiżowych ma przynieść sukces. Istotne jest m.in. pozycjonowanie strony, przygotowanie jej pod kątem walorów UX, a nawet sposób pakowania towaru.
Zdj 2. Przed podjęciem decyzji o utrzymywaniu wysokich cen, warto zrobić dokładne badania marketingowe
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/domowe-biuro-komputer-biurko-1867759/
Wiele przedsiębiorstw w Polsce i na świecie stosuje strategię cen prestiżowych, aby zachowywać elitarność marki, a jednocześnie zachęcając użytkowników do zakupu. Pamiętajmy, że marki premium wzbudzają zainteresowanie, a wręcz pożądanie odbiorców. Posiadanie ich produktów jest po prostu dobrze odbierane społecznie. Jakie przedsiębiorstwa korzystają z tego rodzaju strategii?
Zdecydowana większość marek stosujących strategię cen prestiżowych w sieci to przedstawiciele branży modowej (głównie odzieżowej). Są jednak także twórcy zaawansowanej elektroniki. Poza siecią strategię stosują też takie marki jak np. Mercedes czy Starbucks.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.