Pozycjonowanie

Jak zrobić audyt SEO?

5 min czytania

Aby strona internetowa była dobrze widoczna w wyszukiwarce, trzeba poświęcić dużo czasu na jej dopracowanie. Estetyczny projekt graficzny i dobrej jakości treść to zdecydowanie za mało, żeby zagwarantować witrynie świetną pozycję. Konieczne jest zadbanie o wiele innych ważnych kwestii. Jednak przed rozpoczęciem prac warto wykonać audyt SEO i ocenić potencjał strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Przeczytaj artykuł aby dowiedzieć się jak zrobić audyt SEO.

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to bardzo istotny etap pozycjonowania. Polega on na dogłębnej analizie wszystkich działań i elementów strony mających bezpośredni lub pośredni wpływ na to, jak wysoko plasuje się ona w wynikach wyszukiwania. Sprawdzane są m.in. wykorzystane słowa kluczowe, treść, budowa adresów URL, szybkość ładowania witryny oraz wiele innych czynników. Audyt SEO pokazuje, pod jakim kątem należy dopracować stronę internetową, aby poprawić jej pozycję. Nie powinno się go lekceważyć, ponieważ dostarcza wielu cennych informacji ułatwiających późniejszą pracę nad witryną.

Decyzję o przeprowadzeniu audytu SEO można podjąć w dowolnym momencie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić go już na etapie uruchamiania nowej strony www. Dzięki temu będzie już od samego początku dopasowana do wymagań wyszukiwarek. Analizy można dokonać również później, przykładowo podczas wprowadzania gruntownych zmian w obrębie witryny, przenoszenia jej lub przy podejmowaniu współpracy z profesjonalną agencją SEO. Sygnałem, który powinien skłonić do przeprowadzenia audytu, jest spadek w wynikach wyszukiwania na określone frazy lub widoczne zmniejszenie ruchu na stronie. Można go wykonywać też okresowo, np. w formie kwartalnych podsumowań. Pozwala to na kontrolowanie najważniejszych kwestii i sprawdzenie, czy prace nad pozycjonowaniem przynoszą oczekiwane rezultaty.

jak zrobić audyt SEO

Wstępny audyt SEO

Właściciele stron internetowych często zastanawiają się, jak zrobić audyt SEO i czy można przeprowadzić go samodzielnie. Nie jest to niemożliwe, także w przypadku osób, które nie mają szerokiej wiedzy i umiejętności z zakresu pozycjonowania. Wiele agencji SEO udostępnia narzędzia pozwalające na przeprowadzenie darmowej analizy witryny. Co prawda taki wstępny audyt SEO nie rozwiewa wszystkich wątpliwości, ale znacząco pomaga w opracowaniu planu działania. Nie jest on bardzo szczegółowy, jednak pozwala na wykrycie ogólnych, podstawowych problemów uniemożliwiających stronie uzyskanie dobrej pozycji w wyszukiwarce. Dzięki niemu można się także przekonać, czy podjęte dotychczas kroki wpłynęły pozytywnie na widoczność strony.

Zobacz  Pozycjonowanie szerokie – poradnik SEO

Wstępny, darmowy audyt SEO dostarcza informacji na temat m.in. duplikacji treści, kar od Google, szybkości ładowania witryny, bezpieczeństwa użytkowników czy wykorzystanych słów kluczowych. Nie należy przy tym oczekiwać bardzo szczegółowej analizy, ponieważ nie jest ona celem wstępnego audytu. Wykonuje się go, aby zyskać podstawę do dalszych działań i przekonać się, jak dużo elementów wymaga poprawy. Takie rozwiązanie jest zalecane również przed płatnym, rozszerzonym audytem wykonywanym przez profesjonalistów.

Jak samodzielnie zrobić audyt SEO?

Wstępny, ogólny audyt SEO strony można zrobić samodzielnie. Wymaga to głównie cierpliwości i wykorzystania odpowiednich narzędzi. Nie trzeba inwestować od razu w płatne, kosztowne programy, wielu można używać za darmo lub wypróbować w wersji trial. Te najbardziej popularne to: Google Search Console, Senuto, Screaming Frog, Ahrefs, Google Analytics czy Google PageSpeed Insights, bardzo przydatny okazuje się też Excel. Bez tego typu narzędzi przeanalizowanie strony w celu uzyskania informacji, co należy poprawić, nie byłoby możliwe.

Samodzielny audyt najlepiej rozpocząć od sprawdzenia widoczności firmy w Internecie na własną nazwę. Nie jest to skomplikowane, trzeba jedynie wpisać w wyszukiwarce Google nazwę swojego biznesu. To pokazuje, czy witryna w ogóle pojawia się w wynikach. Warto dodatkowo upewnić się, że strona jest zaindeksowana. Do tego przydaje się jeden z operatorów wyszukiwania zaawansowanego, czyli site:. Jeżeli jego użycie nie wykaże żadnych wyników, oznacza to, że witryna nie jest widoczna i brak ruchu jest spowodowany problemem w jej znalezieniu.

Kolejny etap to sprawdzenie słów kluczowych. Pomoże w tym narzędzie Google Search Console pozwalające na analizę, na jakie frazy strona pojawia się w wynikach i jak wysoką pozycję zajmuje. Aby z niego skorzystać, wystarczy założyć i skonfigurować konto, podać adres swojej witryny oraz wybrać jedną z dwóch dostępnych usług: domenę lub prefiks adresu URL. Google Search Console pozwala na wygenerowanie wykresu wyświetleń i kliknięć oraz przeanalizowanie dokładnych słów kluczowych, na które pozycjonuje się witryna. Ułatwia to znalezienie dodatkowych fraz, jakie mogą wpisywać użytkownicy, aby trafić na stronę. W razie potrzeby warto skorzystać też z innych, podobnych narzędzi, np. Senuto, gdzie można sprawdzić pozycję konkretnych słów kluczowych.

Zobacz  Wybór zdjęć do lokalnych reklam Google (LSA) – od teraz robi to AI!

jak zrobić audyt SEO

Robiąc podstawowy audyt SEO, trzeba wziąć pod uwagę również inne elementy. To głównie:

  • Szybkość ładowania strony – do jej sprawdzenia przyda się jedno z narzędzi oferowanych przez Google: PageSpeed Insights, Analytics lub Search Console.
  • Linkowanie – w przydatku linkowania wewnętrznego należy skontrolować, czy odnośniki mają odpowiednią treść i przekierowują do właściwych miejsc. Nie można zapomnieć o linkach zewnętrznych: ich liczbie, treści, sile czy tematyce serwisów, na których się znajdują. Ich analizę umożliwia m.in. Ahrefs i Google Search Console.
  • Tytuły i opisy SEO – audyt SEO pokazuje, czy wszystkie podstrony zawierają te elementy i czy zostały odpowiednio zoptymalizowane. Tytuły oraz opisy SEO można sprawdzić na dwa sposoby: szukając ich bezpośrednio w kodzie HTML lub za pomocą specjalnej wtyczki SEO META in 1 CLICK. Druga metoda jest łatwiejsza, z jej wykorzystaniem można też szybko przeanalizować nagłówki, zdjęcia z opisami alternatywnymi, a nawet otrzymać informacje dotyczące pliku robots.txt.
  • Przekierowania 301 – podobnie jak przy meta danych, jest to bardziej techniczna część analizy. Polega na weryfikacji, czy witryna ma przekierowania do jednej wersji adresu (brak przekierowania sprawia, że adresy z www i bez niego będą traktowane przez roboty Google jako dwie różne strony, co negatywnie wpływa na widoczność). Tu również można wykorzystać darmowe i proste narzędzia jak httpstatus.io.

Rozszerzony audyt SEO

Ogólna analiza to dobry początek i wskazanie kierunku, w jakim mają podążać prace związane z poprawą widoczności strony. Na podstawie zebranych informacji można opracować wstępny plan działania i ocenić, jak wiele zadań trzeba wykonać. Jednak przeważnie nieunikniony okazuje się płatny i bardziej zaawansowany, czyli rozszerzony audyt SEO przeprowadzany przez profesjonalistów. Pozwala on na szczegółowe rozpoznanie błędów. Pozycjonerzy dogłębnie badają witrynę oraz wszystkie jej elementy, to złożony i czasochłonny proces. Mogą oni także zweryfikować, czy działania wdrożone po zrobieniu wstępnej analizy zaczęły przynosić efekty.

Zobacz  Programy do sprawdzania pozycji w Google

Profesjonalny audyt SEO jest kompleksową usługą wymagającą zaangażowania wielu specjalistów z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami. Mowa tu nie tylko o wspomnianych pozycjonerach, ale też m.in. copywriterach czy programistach. Dla właściciela strony internetowej jest to dodatkowy wydatek, jednak w zamian otrzymuje wiele niezbędnych informacji na temat swojej witryny i elementów wymagających modyfikacji. Na ich podstawie powstaje szczegółowa strategia mająca na celu poprawę pozycjonowania.

Co po audycie SEO?

Każdy, kto decyduje się na audyt SEO, powinien pamiętać, że nie rozwiązuje on wszystkich problemów związanych ze słabą pozycją strony internetowej. Przeprowadzając go, tworzy się listę zadań niezbędnych do wykonania, aby zwiększyć widoczność witryny. Jest to więc początek prac, na które trzeba poświęcić sporo czasu, a ich zakres jest uzależniony od sytuacji wyjściowej danej strony.
Choć wiele osób uważa, że audyt SEO to usługa jednorazowa, nie do końca tak jest. Należy przeprowadzać go co pewien czas. Dzięki temu możliwa jest szybka reakcja na zmiany algorytmów wyszukiwarek oraz działania prowadzone przez konkurencję. Ponadto taka regularna analiza pozwala na wykrycie niewielkich błędów czy pomyłek w obrębie witryny, które utrudniają jej zajęcie wyższej pozycji.

Samodzielne zrobienie dobrego, szczegółowego audytu SEO nie jest łatwe, ale jednocześnie nie jest niemożliwe. Przeanalizowanie wszystkich istotnych czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarkach dostarcza wielu cennych informacji i pokazuje, nad czym należy pracować, aby zwiększyć ruch organiczny. Audyt to konieczność, na jego podstawie można stworzyć, a następnie wdrożyć skuteczną strategię SEO.

Bibliografia:

content writer, tłumaczka i lektora języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4.9 / 5. Liczba głosów: 12

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy