Czym jest nazwa domeny i jak ją wybrać, żeby przyciągnąć uwagę osób, do których skierowana jest oferta usług lub towarów? Jak wybrać dobrą nazwę domeny i czym się kierować? Kilka prostych wskazówek pomoże Ci uniknąć podstawowych błędów i zwiększyć zasięg sklepu, usług oraz dowolnej działalności, opierającej się na pozyskiwaniu klientów online.
Czym jest nazwa domeny i jakimi zasadami kierować się przy jej wyborze?
Nazwa domeny to właściwie nazwa strony internetowej, na której można znaleźć informacje o firmie, świadczonych przez nią usługach, oferowanych towarach. Wybierając nazwę, która odzwierciedla charakter danej marki, warto zauważyć, że zazwyczaj nazwy stron internetowych są na tyle efektowne i unikalne, że właściwie same w sobie już stanowią pewien nośnik reklamy firmy.
Jak wybrać nazwę domeny i czym się kierować przy jej ustalaniu?
- chwytliwość – przyciągnięcie potencjalnego klienta, zainteresowanego rodzajem świadczonych usług, to podstawa. Interesująca, kreatywna, dobrze się kojarząca nazwa to klucz do sukcesu;
- zwięzłość – krótka, niezbyt skomplikowana nazwa domeny będzie łatwa do zapamiętania, zapisania, wymówienia, co przełoży się na jej skutecznie wyszukiwanie w sieci;
- adekwatność – nazwa domeny powinna oddawać charakter usług i działalności, kojarzyć się nierozerwalnie z profilem firmy – co również przełoży się na lepsze i prostsze wyszukiwanie;
- pominięcie liczb i znaków, które mogą utrudniać wyszukiwanie, chyba że znajdują się w oryginalnej nazwie firmy;
- unikanie podobieństw do innych nazw – bardzo podobna nazwa do tych już prężnie działających na rynku może wprowadzać dezorientację. Należy wystrzegać się naruszenia praw autorskich, co mogłoby nie tylko narazić Cię na niepotrzebne koszty, ale także podkopać zaufanie do Twojej marki ze strony potencjalnych klientów i firm chcących nawiązać współpracę;
- kreatywność – warto się odważyć i wyróżnić spośród wielu podobnych nazw. Oryginalność przyciąga uwagę, ale pamiętaj, żeby wciąż była to oryginalność trafiająca do klienta i łatwa do zapamiętania.
Wybór domeny wydaje się dość trudny, ale dobra nazwa, trafiająca w grupę docelową to jedna z najlepszych, najskuteczniejszych reklam, jakie może zyskać marka.
O czym jeszcze warto pamiętać, wybierając nazwę domeny?
Sama nawet najlepsza, najbardziej chwytliwa nazwa to nie wszystko. Trzeba pamiętać jeszcze o kilku zasadach, które są niezbędne do stworzenia dobrej nazwy. Co jeszcze jest ważne?
- rozszerzenie – nazwa domeny to właściwie nazwa strony plus odpowiednie rozszerzenie, najczęściej można spotkać rozszerzenia .pl lub .com – co oznacza, że strona skierowana jest do polskiego odbiorcy (.pl) lub ma zasięg międzynarodowy (.com). Do Twojej działalności bardziej mogą jednak pasować inne rozszerzenia np. „.net” – dla działalności związanych z technologiami internetowymi, .eu – na terenie Unii Europejskiej, .org – dla organizacji non-profit, na konkretne rynki zagraniczne – np. de, no itp. Jeżeli Twoja branża jest specyficzna, mogą sprawdzić się inne rozszerzenia np. shop, Ravel itp.;
- grupa docelowa – wybór domeny musi być dostosowany do Twojej grupy docelowej, w zależności od tego, czy Twoja działalność opiera się na sprzedaży mody damskiej, podróżach, usługach porządkowych, tłumaczeniach lub innym rodzaju ofert;
- słowa kluczowe – użyte w nazwie strony pomagają zainteresowanym osobom w odnalezieniu jej. Słowa takie jak księgarnia, kawiarnia, remonty, catering pozwalają na lepsze wyniki wyszukiwania. Jednak nie powinna być to nazwa zbyt skomplikowana;
- dostępność – jeśli wiesz już jak wybrać domenę, sprawdź jej dostępność na odpowiedniej stronie, jak np. Krajowy Rejestr Domen albo Domenomania.pl, a jeżeli jest wolna, postaraj się jak najszybciej ją zarejestrować. Czasami jeżeli wybrana przez Ciebie nazwa jest zajęta, mogą pojawić się sugestie, co do jej zmiany – niektórym warto się przyjrzeć albo wymyślić całkiem nową nazwę.
Rejestrując swoją domenę, wykonujesz pierwszy ważny krok w celu pozyskania klientów!
Jak wybrać domenę – podsumowanie
Jaką domenę wybrać, żeby zwiększyć liczbę wyszukiwań i przyciągnąć klientów? Nazwa musi być chwytliwa, niezbyt skomplikowana, odnosić się do charakteru działalności, a jednocześnie na tyle oryginalna, żeby wyróżnić się z tłumu innych. Nazwy łatwe do zapamiętania i zapisania ułatwiają wyszukiwanie. Prosta i konkretna nazwa domeny – przykład jeśli prowadzisz kawiarnię: kawiarniasonia.pl lub firmę cateringową: twojazdrowakuchnia.com – daje większe możliwości dotarcia do nich niż skomplikowane formy i łamańce językowe.
Autor wpisu: Henryk Tur