Kryzys wizerunkowy marki to zmora wielu przedsiębiorców. Wystarczy jeden nieodpowiedzialny krok, aby więź konsumentami zaczynała tracić na sile. Wówczas trudno ponownie namówić stałych klientów do skorzystanie z oferty, i przyciągnięcie nowych jest szczególnie utrudnione. Czy wiesz, jak radzić sobie z kryzysem wizerunkowym?
Na skróty
Pozycjonowanie stron w internecie
Zanim dowiesz się, kiedy zacząć pozycjonowanie, warto wspomnieć, z jakich etapów składa się SEO. Osoby po raz pierwszy spotykające się z tym zagadnieniem, często uważają, że to magiczna różdżka, za której sprawą nagle strona internetowa ląduje w TOP 10 wyników wyszukiwań. To byłoby naprawdę ciekawe, ale niestety, SEO to wieloetapowe działanie, trwające najczęściej kilka, do kilkunastu miesięcy.
Każda firma świadcząca usługi z zakresu SEO podchodzi do tego tematu inaczej, wyznaczając własną ścieżkę. Można jednak wyróżnić kilka etapów pozycjonowania, które powtarzają się w każdym przypadku. To między innymi audyt, opracowanie indywidualnej strategii, optymalizacja, budowa contentu, link building, monitoring pozycji, analityka, raportowanie wyników, a także przygotowywanie ewentualnych aktualizacji do wdrożenia. Wszystkie te kroki wymagają ogromnego zaangażowania, a każde działanie musi być przemyślane, aby zapewnić stronie internetowej wzrost. Kiedy pozycjonować witrynę, aby efekty były najlepsze?
Kiedy zacząć pozycjonowanie?
Wiesz już, że działania SEO muszą wdrażane regularnie przez kilka lub kilkanaście miesięcy. Odpowiedź na pytanie kiedy zacząć pozycjonowanie nasuwa się sama – jak najszybciej. Nie zwlekaj i jeżeli tylko Twój budżet na to pozwala, pomyśl poważnie o SEO. Zanim pierwsze efekty będą widoczne, minie zapewne kilka tygodni, a droga do celu będzie składać się na miesiące. Ale spokojnie – nie zniechęcaj się. Inwestycja w SEO jest długofalowa, Twoje pieniądze wydane na przestrzeni czasu sprawią, że strona internetowa będzie przez długi czas widniała wysoko w wyszukiwarce. Działania wdrażane przez specjalistów (na przykład agencje SEO/SEM), są profesjonalne i kompleksowe. Twoja strona internetowa będzie silnie utrzymywać pozycje bardzo długo, nawet wtedy, gdy algorytm wyszukiwarki zostanie zaktualizowany. Zastanawiasz się kiedy zacząć pozycjonowanie? Zamiast tego działaj! Od razu, zanim zrobi to konkurencja.
Obawiasz się, że po zakończeniu współpracy z agencją, pozycja zacznie spadać? To bzdura – wystarczy skorzystać z propozycji profesjonalistów, którzy wiedzą, co robią i potrafią udowodnić swoje umiejętności, na przykład poprzez studium przypadku. Wówczas będzie mieć pewność, że Twoja strona internetowa trafiła w odpowiednie ręce, a inwestycja w SEO okaże się strzałem w dziesiątkę.
Odpowiedź na pytanie kiedy pozycjonować stronę lub sklep internetowy jest więc całkiem prosta. Teraz możesz zastanowić się nad tym, czy działań SEO nie połączyć z płatną reklamą PPC (na przykład Google Ads). Bardzo często synergia obu kanałów sprawia, że przedsiębiorca zaczyna zarabiać na siebie oraz dalsze inwestycje w pozycjonowanie. Oczywiście, nie jest to zasadą, ponieważ każda witryna internetowa jest inna, tak jak biznes. Warto jednak o tym wspomnieć, bowiem profesjonaliści zajmujący się SEO często mają w swojej ofercie usługi z zakresu przygotowywania płatnych reklam w wyszukiwarkach. Kiedy będziesz pozycjonować stronę, efekty tych działań pojawią się za jakiś czas. Reklamy PPC działają nieco inaczej, bowiem po odpowiedniej opłacie, strona od razu zaczyna być promowana w wyszukiwarce. Synergia SEO i PPC (czyli SEM) to połączenie idealnie sprawdzające się w przypadku sklepów internetowych, szczególnie tych, które dopiero zaczynają się rozwijać i chcą osiągać jak największy wzrost w stosunkowo krótkim czasie. Gdy będziesz zastanawiać się, kiedy pozycjonować swoją stronę, przeglądaj oferty profesjonalistów, którzy świadczą tego rodzaju usługi. Możesz zapytać agencji, czy połączenie SEO i PPC jest dobrym pomysłem w Twojej branży.
Pozycjonowanie to szereg wielu różnych działań. Jeżeli nie masz zielonego pojęcia na ten temat, przyswojenie podstawowych informacji zajmie prawdopodobnie kilka do nawet kilkunastu dni. Nauka SEO to nie tylko teoria, ponieważ swoją wiedzę następnie musisz udowodnić w praktyce. Nie zapominaj jednak, że pozycjonowanie stron w internecie to bardzo odpowiedzialna czynność. Błędne (lub wręcz niedozwolone) chwyty będą karane przez wyszukiwarki – w efekcie Twoja strona całkowicie zniknie z wyników wyszukiwania – taki ban nazywamy filtrem. Gdy zdecydujesz się na pomoc profesjonalistów, będziesz mieć pewność, że witryna jest bezpieczna i zostanie we właściwy sposób wypozycjonowana.
Jeżeli masz czas i chęci, pozycjonowanie stron w internecie stoi przed Tobą otworem! Podstawową wiedzę możesz nabyć poprzez czytanie blogów oraz oglądanie materiałów wideo. O nieco bardziej zaawansowane informacje skierowane do osób doświadczonych już trudniej, ponieważ zazwyczaj specjaliści SEO swoje umiejętności zdobywają poprzez doświadczenie i wykonywaną pracę (praktyka czyni mistrza!). Pozostają jeszcze szkolenia, które odbywają się od czasu do czasu – to też dobre miejsce, aby zyskać nieco wiedzy, jednak zwykle wejście na takie eventy jest płatne.
Pozycjonowanie strony w internecie samodzielnie, bez pomocy fachowców może być skuteczne w przypadku bardzo małych witryn, które na przykład promują lokalne, nieduże firmy – najlepiej w mało konkurencyjnej branży. Sklepy internetowe, czy nieco bardziej rozbudowane strony potrzebują kompleksowego działania. Nad ich pozycjonowaniem powinien czuwać zespół specjalistów – wówczas efekty SEO mogą pojawić się szybko, nawet w branży o dużej konkurencyjności.
Masz już świadomość tego, kiedy zacząć pozycjonowanie stron w internecie. Teraz zapewne usiądziesz i będziesz szukać odpowiedniej firmy, której zlecisz taką usługę. Pamiętaj jednak, że tanie SEO to nie zawsze efektywna droga do Twojego celu. Trudno jednoznacznie ustalić, ile powinno kosztować pozycjonowanie, ponieważ wpływ na cenę ma branża, rozmiar domeny, ilość poprawek do wdrożenia oraz konkurencyjność. Małe witryny internetowe z kilkoma podstronami generalnie wymagają mniejsze inwestycji niż duże sklepy internetowe z produktami liczonymi w setkach lub tysiącach.
Tanie SEO to termin, który może zachęcić Cię do skorzystania z oferty wielu firm zajmujących się pozycjonowaniem – przed podpisaniem umowy dokładnie zapoznaj się z historią danej agencji lub freelancera, aby mieć pewność, że swoje pieniądze dobrze zainwestujesz. Poproś o case study, wyniki i potwierdzenia umiejętności. Możesz zadzwonić i porozmawiać, zadawać pytania. W ten sposób uda Ci się zweryfikować, czy tanie SEO oferowane przez daną firmę będzie efektywne. Postaraj się porównać ofertę kilku usługodawców. Uwagę warto zwrócić nie tylko na cenę, ale także na to, jakie działania będą prowadzone w ramach pozycjonowania. Być może droższa agencja zaoferuje Ci znacznie więcej, niż firma proponująca tanie SEO, które niekoniecznie przyniesie efekt?
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.