Tanie pozycjonowanie stron internetowych – czy jest możliwe?
5 min
5 min
Na skróty
Coraz więcej firm odkrywa możliwości, jakie daje pozycjonowanie stron www i uświadamia sobie, że działania SEO są koniecznością. Wyniki wyszukiwania docierają bowiem zarówno do klientów lokalnych, jak i tych mieszkających na drugim końcu Polski. Dlatego też widoczność w sieci jest priorytetowa — bez tego nie ma wysokiej sprzedaży. Czym wyróżnia się skuteczne pozycjonowanie? Dlaczego optymalizacja strony jest tak istotna? A przede wszystkim — co zrobić, aby pozycjonowanie było tanie?
Są dwa podstawowe rodzaje pozycjonowania: darmowe i płatne. Zacznijmy od tego pierwszego. Bardzo istotnymi czynnikami, jeśli chodzi o widoczność w Google, są branża oraz jej konkurencyjność. Warto też wiedzieć o tym, że darmowe pozycjonowanie staje się coraz trudniejsze. Aby pojawić się wysoko w wynikach organicznych, najlepiej polegać na strategii SEO. Jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy, aby taką stworzyć, specjalista z pewnością wykona odpowiedni audyt SEO strony, aby opracować wdrożenie skutecznych rozwiązań. Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego lub witryny, istotne obszary działania dotyczą pozyskiwania linków (czemu służą np. artykuły sponsorowane). Oczywiście, wyszukiwarka Google, a konkretniej jej algorytmy, najbardziej cenią wartościowe linki, ze stron o bardzo dobrym PageRank i z atrybutem “dofollow”. Agencja SEO jest w stanie osiągnąć najlepsze wyniki w tym zakresie, ze względu na możliwość budowania lub wykorzystywania istniejącego zaplecza. O co jeszcze należy zadbać w procesie pozycjonowania?
Trzeba nie tylko dobrze wybrać frazy kluczowe, ale również dopasować wiele elementów witryny, aby spełnić wszystkie wymagania algorytmów Google, do których należą:
Sama nazwa “bezpłatne pozycjonowanie” może być myląca, ponieważ cały proces wymaga wiele czasu, wiedzy i odpowiednich narzędzi, a to wszystko przecież kosztuje. Czy więc jest możliwe tanie pozycjonowanie stron internetowych? Każdy specjalista SEO będzie miał na ten temat swoje zdanie, nie wierz jednak w gwarancje, że wyszukiwarka szybko zaindeksuje domenę na pozycji w TOP3. Konkurencyjny biznes, jeśli od wielu lat dba o ruch na stronie, szybko nie spadnie; podobnie zresztą algorytmy Google nie od razu wyłapią wszystkie zmiany. SEO nie jest więc tanie, jednak warto rozważyć różne sposoby pozycjonowania i sprawdzić, jakie treści strony, ilości linków oraz inne działania prowadzą do najlepszych wyników Google, tj. najbardziej zbliżą się do taniego SEO. Można samodzielnie próbować dbać o pozycjonowanie swojej strony internetowej, jednak bez wcześniejszego doświadczenia będzie to jak błądzenie we mgle.
Osoby, które nigdy nie miały do czynienia z pozycjonowaniem, często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wiele czynności wiąże się ze zdobyciem wysokiej pozycji Google. Samo przyswojenie wiedzy zajmie mnóstwo czasu i będzie wiązało się z koniecznością skorzystania z płatnych materiałów edukacyjnych oraz zakupienia narzędzi, które pomogą analizować, dobierać frazy i weryfikować jak radzi sobie konkurencja. Można powiedzieć, że najtańsze pozycjonowanie to te, które robi agencja SEO. Pracujący w nich specjaliści mają bowiem największe doświadczenie i żadna branża nie jest im straszna, co przekłada się na wyświetlanie w rankingu Google. Okazuje się więc, że optymalizację witryny lepiej zlecić firmie zewnętrznej. Pracują w niej specjaliści, mający dostęp do użytecznych narzędzi, pozwalających wytypować najlepsze słowa kluczowe i zaplanować profil linków, a także są na bieżąco ze wszystkimi zmianami, dotyczącymi Google Search Console. Pozycjonowanie organiczne będzie po prostu tańsze, jeśli zainwestujemy w firmę, która się tym zajmie.
Bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku firm, oferujących lokalne usługi, jest pozycjonowanie lokalne. Działania, związane z tym zagadnieniem, nie są jednak skupione na tym, by osiągać jak najwyższe pozycje w Google. Istotny jest tutaj Profil Firmy, który połączono z Google Maps. Po wpisaniu fraz kluczowych (mogą one zawierać lokalizację, ale nie jest to konieczne), wyszukiwarka na pierwszym miejscu pokaże sekcję “Miejsca” z oznaczonymi najbliższymi biznesami. Profil Firmy zawiera najważniejsze informacje, takie jak adres, stronę www, telefon, trasę, oceny i opinie. Zwłaszcza to ostatnie ma ogromny wpływ na wyświetlanie wyników wyszukiwania Google, liczy się bowiem zaangażowanie klientów oraz klientów. Pozycjonowanie lokalne nie wymaga tak zaawansowanego stopnia wiedzy jak optymalizacja strony pod SEO, dlatego jeśli jesteś w trakcie poszukiwania agencji, możesz samodzielnie zadbać o widoczność w Google Maps.
Pozycjonowanie płatne łączy się z Google Ads i polega na wykupieniu wysokich, promowanych pozycji na pierwszej stronie. Są one oznaczone jako sponsorowane, dzięki czemu odbiorcy mają świadomość, że nie należą one do wyników organicznych Google. Taka reklama — jest jest skonfigurowana przez specjalistę SEO — może być bardzo opłacalna finansowo. Działania sponsorowane, czy to w przypadku sklepu internetowego, czy strony www, wymagają dużej znajomości parametrów. Istotna jest branża, ale też budżet, jeśli dany rynek jest wyjątkowo konkurencyjny. Na dotarcie do potencjalnych klientów i osiągnięcie wysokiego poziomu konwersji nie ma wpływu optymalizacja Twojej strony internetowej, trzeba jednak pamiętać o tym, że witryna to wizytówka biznesu. Pozycjonowanie w Google, a więc odpowiednio dobrane słowa kluczowe, pozyskiwanie linków, unikalne oraz jakościowe dla branży treści pomagają budować zaufanie i profesjonalny wizerunek. Jeśli konkurencja zadbała o optymalizację sklepu pod względem UX, to także przełoży się na zaangażowanie potencjalnych klientów. W jaki sposób? Otóż skuteczne pozycjonowanie Twojego biznesu zapewnia widoczność, natomiast User Experience odnosi się do ścieżki zakupowej. W przypadku, gdy zarówno wyszukiwanie produktów, jak i płatność są proste i przyjemne, użytkownicy lepiej zapamiętują e-sklep. Dzięki temu zwiększają się szanse, że w przyszłości dana osoba ponownie odwiedzi stronę www. Audyt SEO będzie w tym kontekście bardzo pomocny, a właściwie to audyt SXO. Search Experience Optimization to zarówno skuteczne pozycjonowanie strony, jak i skupienie się na zwiększaniu konwersji poprzez optymalizację doświadczeń użytkownika, co przekłada się na wyższą konwersję. Wracając jednak do narzędzia, znanego wcześniej jako Google AdWords, jakie konkretnie korzyści wynikają z inwestycji w tę usługę?
Wykazaliśmy już, że o wiele bardziej opłacalne będzie skorzystanie z pomocy agencji (również w przypadku lokalnych działań warto w pewnym momencie przekazać prowadzenie tej usługi). Jednak takie usługi nie należą do najtańszych. Jak jednocześnie uzyskać profesjonalną pomoc i nie wydawać na to majątku? Niestety, bardzo tanie SEO nie istnieje. Myśląc o kosztach, warto jednak wziąć pod uwagę zalety odpowiedniego optymalizowania treści. Wzrost widoczności to większa sprzedaż i popularności witryny. Niejeden właściciel sklepu internetowego przekonał się już, jak ważna jest widoczność. Co należy zrobić przed podjęciem współpracy? Przede wszystkim warto zweryfikować to, czy dana agencja zajmie się wieloma sposobami pozycjonowania. Najbardziej opłacalne jest wykupienie wszystkich usług w jednej firmie. Dlatego polecamy sprawdzić, czy interesująca Cię agencja zajmuje się zarówno pozycjonowaniem organicznym oraz reklamami, jak i content marketingiem. Warto zweryfikować też, czy dana firma idzie z duchem czasu i rozwija się, proponując usługi jeszcze nieznane wielu agencjom, jak na przykład wspomniane połączenie SEO i UX. Wtedy w momencie, gdy biznes się rozwinie, można zainwestować więcej w aktualne i nowoczesne sposoby na wyróżnienie firmy w internecie.
Czy można dokładnie określić, jak jest cena pozycjonowania? Podawanie kwoty bez znajomości branży, audytu strony oraz potrzeb danego biznesu nie jest dobrą praktyką. Lepszym rozwiązaniem podczas wyboru agencji jest weryfikacja tego za co i ile się płaci. W Semcore przygotowaliśmy pakiety dostosowane do różnych potrzeb przedsiębiorców. Są wśród nich tańsze opcje, w których pozycjonuje się mniej fraz kluczowych, ale też droższe. Wszystko uzależnione jest od liczby, konkurencyjności fraz i wielu innych czynników. Jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie, dopiero znając cele oraz możliwości finansowe firm jesteśmy w stanie indywidualnie dopasować pakiet usług, dzięki czemu każda firma płaci za potrzebne działania.
Przeczytaj więcej: Cennik pozycjonowania
Możliwy jest wybór takich narzędzi i metod pozycjonerskich, aby działania związane z poprawą widoczności nie były drogie. Jedną z najdroższych opcji pozostaje samodzielne pozycjonowanie, bowiem koszt narzędzi, pracownika, kursów oraz szkoleń znacznie przewyższa możliwości wielu firm. Jeśli wybierzesz tę opcję, na pewno nie będzie to tanie SEO. O wiele taniej będzie zdecydować się na współpracę z agencją, która pomoże w dopasowaniu usług i rozwiązań do tego, jaki budżet może być na to przeznaczony.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.