Kampania produktowa krok po kroku – jak to wygląda w praktyce?
4 min
4 min
Na skróty
Kampanie produktowe udostępniane przez giganta z Mountain View są powszechnie wykorzystywanym rozwiązaniem przez właścicieli sklepów e-commerce. Naszym zdaniem jest to spowodowane ich opłacalnością – z doświadczenia możemy stwierdzić, że pozwalają wygenerować wysoki współczynnik konwersji bazujący w większości na klientach zdecydowanych, którzy ponownie skorzystają z wybranej oferty. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, jak zoptymalizować kampanię produktową krok po kroku. Miłej lektury!
Kampania produktowa to forma promocji od Google’a dedykowana głównie sklepom internetowym. Często jest nazywana także kampanią Google Shopping oraz kampanią PLA (z ang. Product Listing Ads). Jest wyświetlana w zakładce „Zakupy” po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej (np. koszulki męskie Nike).
Podczas wdrażania kampanii PLA będziemy musieli podać ID konta Google Merchant Center. Warto je zatem poprawnie skonfigurować. W pierwszej kolejności należy wejść na stronę https://www.google.pl/retail/get-started/?product=merchant-center i rozpocząć wypełnianie podstawowych informacji dotyczących m.in.:
Rekomendujemy podać skróconą nazwę przedsiębiorstwa – będzie ona widoczna wszystkim internautom korzystającym z Zakupów Google. Następnie przechodzimy dalej, akceptujemy warunki umowy i weryfikujemy witrynę.
Po weryfikacji wystarczy wybrać „Reklamy produktowe” (jeśli zależy Ci na Google Shopping) – przejdziesz wówczas do sekcji „Podsumowanie”. Po finalizacji konto Google Merchant Center zostaje utworzone!
Źródło: google.pl/retail/get-started/
W celu wdrożenia kampanii produktowej należy uzyskać dostęp do konta Google Merchant Center, poprawnie skonfigurować (i wgrać) plik produktowy oraz połączyć się z Google Ads. Z resztą kroków poradzimy sobie sprawnie, jeśli kiedykolwiek ustawialiśmy dowolny typ kampanii od giganta z Mountain View. Niektóre etapy jednak nieco się różnią, dlatego bez względu na Twoje zaawansowanie, warto prześledzić dzisiejszy poradnik. Poniżej przedstawiamy, jak wdrożyć kampanię produktową w 7 krokach!
KROK 1 – utwórz kampanię
Wejdź w sekcję „Kampanie” i kliknij „Nowa kampania”.
KROK 2 – wybierz cel kampanii
Implementując kampanię produktową, możesz wybierać pomiędzy zwiększeniem sprzedaży (opcja „Sprzedaż”), maksymalizacją ruchu (opcja „Ruch w witrynie”) oraz wzbudzeniem zainteresowania wśród kupujących (opcja „Potencjalni klienci”).
KROK 3 – wybierz typ kampanii
W tym przypadku nie mamy dużego wyboru. Jedyną opcją jest „Kampania Produktowa”, bo właśnie o jej wdrażaniu piszemy w dzisiejszym artykule.
KROK 4 – wybierz odpowiednie konto Google Merchant Center
Po kliknięciu kampanii produktowej należy wybrać swoje konto Google Merchant Center (możliwość dodania ID konta wyświetli się automatycznie). W tym samym kroku należy wybrać kraj, w którym sprzedajemy reklamowane produkty i przejść dalej.
KROK 5 – wybierz tzw. podtyp kampanii
Podtypem kampanii odpowiadającej dzisiejszemu artykułowi jest „Standardowa kampania produktowa”. Po przejściu do następnego punktu należy kompleksowo ją skonfigurować. Jest to bardzo podobne do konfiguracji innych typów kampanii (np. promocji tekstowych).
KROK 6 – skonfiguruj kampanię
W pierwszej kolejności wpisujemy nazwę kampanii, wybieramy strategię ustalania stawek (rekomendujemy CPC ustawiane samodzielnie) i określamy konkretny budżet, wraz z docelowym ROAS-em. Następnie należy wybrać, czy chcemy reklamować się wyłącznie w sieci wyszukiwania, czy również na YouTube, Gmailu oraz kartach Discover. Pamiętajmy, aby sprawdzić, gdzie wyświetli się wdrażana promocja (rekomendujemy domyślną opcję – wszystkie urządzenia).
Lokalizację możemy ustawić na cały kraj lub zawęzić do poszczególnych regionów, miast, lub nawet ulic (w większości przypadków nie polecamy).
Bardzo przydatna opcja, jeśli reklamodawca wdraża przykładowo promocje na określony czas.
Nazwa może być dowolna. Klienci tego nie będą widzieć. Ma być ona przydatna wyłącznie dla Twojego zespołu. Następnie należy kliknąć przycisk „Utwórz kampanię”. Gratulacje! Właśnie utworzyłeś kampanię produktową w 7 prostych krokach!
Jeśli chcesz dodać lub usunąć produkty z utworzonej kampanii, powinieneś kliknąć „Grupy produktów”. Wówczas zobaczysz asortyment przypadający na konkretną kampanię dostępny w Twoim pliku produktowym z Google Merchant Center. Warto również wspomnieć, iż wybierając Grupy produktów -> Wszystkie produkty, a następnie klikając „+”, możemy podzielić grupę naszych produktów według:
Po zaznaczeniu produktów, które chcemy promować, możemy ustalić indywidualne stawki CPC lub pozostawić wcześniej ustalony budżet dla całej grupy produktowej.
Kampanie produktowe lub inaczej Google Shopping są bardzo opłacalne i pomimo wysokiego współczynnika konwersji, jaki możemy uzyskać, nie musimy wydawać sporej ilości kapitału. Współpracując z naszymi klientami w zakresie kompleksowych działań SEO, SEM oraz SXO możemy śmiało stwierdzić, że e-commerce średniej wielkości powinien zainwestować na początek od 600 do 2 000 zł miesięcznie. Ten budżet wystarczy na promocję minimum kilkudziesięciu produktów, uzyskując atrakcyjny zwrot z inwestycji (ROAS), średnio na poziomie ok. 150%.
Ustawienie kampanii produktowej krok po kroku jest stosunkowo prostym zadaniem wymagającym jednak od nas skupienia, zaangażowania oraz minimalnej wiedzy z zakresu konfiguracji konta Google Merchant Center, a także edycji pliku produktowego w formatach XML, CSV lub TXT. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż kampanie Google Shopping wyróżniają się licznymi zaletami (np. niskie koszty kliknięcia, możliwość reklamowania nieograniczonej ilości produktów) i generalnie nie mają wad, będąc dobrym urozmaiceniem działań SEO w e-commerce.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce Google Shopping?
W celu konfiguracji pliku produktowego wchodzimy w „Produkty” -> „Pliki danych”, a następnie klikamy znak plusa „+”. Zanim jednak rozpoczniemy dodawanie produktów, musimy wybrać kraj sprzedaży, język oraz miejsce docelowe (czyli w naszym przypadku reklamy produktowe). Gotowe! Teraz możemy dodać produkty do naszego pliku, a następnie wysłać go do Google Merchant Center.
Istnieją 3 sposoby na przesłanie pliku produktowego do GMC. Pierwszym (i naszym zdaniem najprostszym) jest wykorzystanie arkuszy Google’a. Wówczas Google Merchant Center sprawdzi jedynie poprawność pliku (powinien być w formacie XML, CSV lub TXT), zweryfikuje produkty (zazwyczaj w kilka godzin) i zaakceptuje plik produktowy, który zostanie przesłany do Google Merchant Center. Można także wykorzystać zaplanowane pobieranie (plik z danymi przechowywany w witrynie) lub standardowe przesyłanie (plik z danymi przechowywany na komputerze).
Jeśli Google zaakceptuje plik produktowy, będziesz mógł połączyć konto Google Merchant Center z Google Ads. W tym celu należy kliknąć funkcjonalność „Połączone konta”, a następnie powiązać konta.
Wszystko zależy od liczby promowanych produktów oraz konkurencyjności danej branży. W przypadku małego e-commerce reklamującego przykładowo kilkanaście produktów może wystarczyć nawet kilkaset złotych. Rekomendujemy jednak skonsultować to osobiście ze specjalistami z naszej agencji SEO. Napisz do nas maila na kontakt@semcore.pl lub wypełnij formularz w zakładce „Kontakt”.