Kiedy jest najlepszy czas na audyt SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Wiele osób zastanawia się nad tym, jaki moment na wykonanie audytu jest najlepszy. Część właścicieli stron korzysta z audytu SEO dopiero wtedy, gdy witryna internetowa jest bardzo nisko w wynikach wyszukiwania. Kiedy jest najlepszy czas na audyt witryny internetowej?
Dobrym momentem będzie ten, kiedy witryna internetowa jeszcze nie zostanie zaindeksowana, ale będzie już całkowicie skonstruowana. Audyt wykonany przed wdrożeniem strony internetowej pozwoli wprowadzić odpowiednią optymalizację zanim roboty Google zaczną weryfikować witrynę pod kątem wielu kryteriów. Dzięki temu już na samym początku strona internetowa będzie postrzegana przez algorytmy w odpowiedni sposób. To dużo łatwiejszy i szybszy sposób niż późniejsze naprawianie elementów strony w celu polepszenia pozycji w wynikach wyszukiwania. Najlepszą chwilą na audyt zawsze będzie moment przed wdrożeniem witryny internetowej. Niestety niewiele osób nie myśli o pozycjonowaniu na samym początku. Wielu przedsiębiorców czy blogerów chce, aby witryna pojawiła się w sieci jak najszybciej. Dopiero potem zajmują się pozycjonowaniem. To błąd, im dłużej źle zoptymalizowana strona znajduje się w internecie, tym gorzej.
Jeśli nie zdecydowałeś się na audyt SEO przed wdrożeniem witryny, to nie jest jeszcze zbyt późno. Audyt pozwala na dokładną diagnozę strony internetowej, która nie znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu specjaliści zweryfikują wszystkie elementy Twojej witryny, stwierdzą co jest przyczyną jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wynikiem audytu będzie obszerny raport, który skaże co należy poprawić i udoskonalić. Stopniowe wdrażanie zmian i obserwacja efektów sprawi, że Twoja strona będzie coraz bardziej widoczna. Nie ma złej chwili na audyt SEO strony internetowej – będzie on punktem wyjściowym, który sprawi, że specjaliści od pozycjonowania będą mogli zadbać o wszystkie aspekty Twojej witryny. Audyt SEO powinno się przeprowadzić przed wdrażaniem zmian na stronie, jednak warto go wykonywać także okresowo. Pozwoli to weryfikować zmiany i wciąż udoskonalać kolejne jej elementy. Audyt będzie też najlepszym sposobem na to, aby zweryfikować przyczyny spadku pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Audyt SEO to proces wieloetapowy. W najlepszych agencjach specjaliści sprawdzają także elementy, które wpływają na UX. Kolejność konkretnych czynności, które wykonuje się podczas audytyu, jest uzależniona od sposobu pracy danego zespołu. Jednak każdy audyt weryfikuje między innymi: strukturę strony, linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne, unikalność contentu, liczbę słów kluczowych i ich poprawne użycie, błędy w kodzie, intuicyjność witryny i wiele innych elementów.
Część osób myśli, że po zamówieniu audytu otrzyma wraz z nim instrukcję, według której samodzielnie zoptymalizuje swoją stronę. Niestety, ale nie jest to możliwe. Część zmian należy wdrażać stopniowo, a wiele z nich wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności oraz praktyki. Specjalista SEO ma wiedzę na temat struktury strony internetowej, programowania, czynników wpływających na pozycję witryny internetowej, UX i wielu innych dziedzin. Jeśli jesteś osobą, która dopiero zaczyna interesować się programowaniem, to nie będziesz w stanie poprawić widoczności swojej witryny. Audyt SEO informuje Ciebie o elementach, które trzeba poprawić, ale tym powinni zająć się specjaliści od pozycjonowania.
Audyt można wykonywać na każdego rodzaju stronie internetowej. Jednak wygląda on zupełnie inaczej na różnych typach witryn. W inny sposób przeprowadza się audyt bloga i sklepu internetowego. Niezwykle istotne są w tym przypadku cele witryny internetowej i to, w jak dużym stopniu są realizowane. Poza czynnikami wpływającymi na pozycjonowanie, audyt da informacje o tym, dlaczego konwersja jest na niskim poziomie.
Najlepszym momentem na audyt strony internetowej jest chwila jeszcze przed wdrożeniem i indeksacją witryny. Jednak nigdy nie jest na niego za późno. Będzie ratunkiem w sytuacji, gdy pozycja Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania zacznie spadać. Jednak warto z niego korzystać po to, aby poprawiać optymalizację i stale poprawiać pozycję Twojej witryny.