Kompetencje miękkie — czym są?
3 min
3 min
Na skróty
Bez kompetencji miękkich trudno o sukces — w marketingu, w innych gałęziach biznesu, ale również i w życiu osobistym. O ile „twarde” umiejętności odpowiadają na pytanie co jestem w stanie zrobić?, tak kompetencje miękkie decydują o jakości pracy, zdolności do pokonywania codziennych problemów czy stylu komunikacji. Więcej o nich piszemy w poniższym tekście — zapraszamy do lektury!
Kompetencje miękkie to uniwersalne, sprawdzające się w każdym środowisku pracy zdolności psychospołeczne — osobiste i interpersonalne. To one decydują o tym, w jaki sposób podchodzimy do wykonywanych zadań, jak zarządzamy samym sobą czy jak radzimy sobie w kontakcie ze współpracownikami oraz klientami.
Nie trzeba więc dodawać, że „miękkie” umiejętności są ważne. Z punktu widzenia pracownika — to właśnie jego osobiste zdolności (niespecyficzne dla danego stanowiska) będą towarzyszyć mu przez całą karierę — nawet jeśli przez lata zdąży się kilka razy przebranżowić. Co więcej — mają kluczowe znaczenie dla jego relacji z innymi, organizowania własnego czasu czy, po prostu, dobrostanu psychicznego.
A z perspektywy pracodawców i rekruterów? Już od lat kompetencje miękkie stanowią główny argument przy wyborze idealnego kandydata do pracy. W oparciu o „miękkie” talenty pracowników buduje się najskuteczniejsze, najlepiej zgrane ze sobą zespoły — i tworzy kulturę organizacji. Gdy mamy do wyboru kilkudziesięciu kandydatów — powiedzmy, na stanowisko projektanta UX — o podobnym doświadczeniu i umiejętnościach, każda firma wybierze tego, który wyróżnia się właśnie w zakresie kompetencji osobistych i interpersonalnych. Bo w porównaniu z „twardymi” zdolnościami, rozwija się je o wiele trudniej — a mają natychmiastowy wpływ na cały zespół.
Do najważniejszych — naszym zdaniem — kompetencji miękkich w świecie marketingu możemy zaliczyć:
Rozwijanie kompetencji miękkich jak najbardziej jest możliwe. Wbrew temu, co sądzą niektórzy — nikt jeszcze nie urodził się empatycznym, asertywnym liderem. Cechy te nabywa się w praktyce — poprzez świadomy wysiłek i zaangażowanie. Samo doświadczenie też bowiem nie wystarczy.
Kompetencje miękkie można więc rozwijać dzięki:
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.