Bez kompetencji miękkich trudno o sukces — w marketingu, w innych gałęziach biznesu, ale również i w życiu osobistym. O ile „twarde” umiejętności odpowiadają na pytanie co jestem w stanie zrobić?, tak kompetencje miękkie decydują o jakości pracy, zdolności do pokonywania codziennych problemów czy stylu komunikacji. Więcej o nich piszemy w poniższym tekście — zapraszamy do lektury!
Kompetencje miękkie — co to?
Kompetencje miękkie to uniwersalne, sprawdzające się w każdym środowisku pracy zdolności psychospołeczne — osobiste i interpersonalne. To one decydują o tym, w jaki sposób podchodzimy do wykonywanych zadań, jak zarządzamy samym sobą czy jak radzimy sobie w kontakcie ze współpracownikami oraz klientami.
Nie trzeba więc dodawać, że „miękkie” umiejętności są ważne. Z punktu widzenia pracownika — to właśnie jego osobiste zdolności (niespecyficzne dla danego stanowiska) będą towarzyszyć mu przez całą karierę — nawet jeśli przez lata zdąży się kilka razy przebranżowić. Co więcej — mają kluczowe znaczenie dla jego relacji z innymi, organizowania własnego czasu czy, po prostu, dobrostanu psychicznego.
A z perspektywy pracodawców i rekruterów? Już od lat kompetencje miękkie stanowią główny argument przy wyborze idealnego kandydata do pracy. W oparciu o „miękkie” talenty pracowników buduje się najskuteczniejsze, najlepiej zgrane ze sobą zespoły — i tworzy kulturę organizacji. Gdy mamy do wyboru kilkudziesięciu kandydatów — powiedzmy, na stanowisko projektanta UX — o podobnym doświadczeniu i umiejętnościach, każda firma wybierze tego, który wyróżnia się właśnie w zakresie kompetencji osobistych i interpersonalnych. Bo w porównaniu z „twardymi” zdolnościami, rozwija się je o wiele trudniej — a mają natychmiastowy wpływ na cały zespół.
Kluczowe kompetencje miękkie
Do najważniejszych — naszym zdaniem — kompetencji miękkich w świecie marketingu możemy zaliczyć:
- Kreatywność — która polega nie tylko na generowaniu nowych pomysłów, ale także — wiąże się z elastycznością, nieszablonowym podejściem do rozwiązywania problemów oraz — oczywiście — otwartością na pomysły innych.
- Empatię — klucz do zrozumienia potrzeb klienta oraz członków naszego zespołu.
- Umiejętności komunikacyjne — czyli zdolność do wyrażania własnych opinii w konstruktywny sposób oraz aktywnego słuchania osób, które współtworzą nasz zespół. W połączeniu z empatią to właśnie one pozwalają rozwijać pozytywne, wartościowe relacje w zespole.
- Zarządzanie stresem — w wielu branżach stresu nie da się uniknąć; a to on sprzyja rozwojowi negatywnej atmosfery w zespole oraz — wśród pracowników — wypalenia zawodowego. Umiejętność radzenia sobie w stresowych sytuacjach i wspierania w tym innych to skarb dla każdej organizacji.
- „Zarządzanie sobą” — czyli po prostu umiejętność organizacji własnej pracy, dotrzymywania terminów i dbania o równowagę między życiem zawodowym a osobistym.
- Asertywność — każdy zespół jest stanowi „mieszankę” różnych opinii, poglądów i pomysłów. Umiejętność wyrażania własnego zdania w taki sposób, aby inni zrozumieli nasze motywacje jest więc niezwykle istotna.
- Zdolność do podejmowania decyzji — czyli jedna z tych cech, które wyróżniają dobrego lidera (i nie tylko). Mamy tu na myśli cały proces decyzyjny: od analizy i oceny sytuacji, przez podejmowanie samej decyzji po — w razie konieczności — zmierzenie się z jej konsekwencjami.
Rozwój kompetencji miękkich
Rozwijanie kompetencji miękkich jak najbardziej jest możliwe. Wbrew temu, co sądzą niektórzy — nikt jeszcze nie urodził się empatycznym, asertywnym liderem. Cechy te nabywa się w praktyce — poprzez świadomy wysiłek i zaangażowanie. Samo doświadczenie też bowiem nie wystarczy.
Kompetencje miękkie można więc rozwijać dzięki:
- Szkoleniom oraz kursom — które obecnie organizuje dla swoich pracowników w zasadzie każda większa firma. Prowadzone przez profesjonalnych trenerów i psychologów, mogą pomóc w rozwoju umiejętności komunikacyjnych czy narzędzi radzenia sobie ze stresem.
- Projektom zespołowym — czyli przez aktywną pracę z innymi i wspólne rozwiązywanie problemów.
- Wsparciu mentorów — a więc relacjom z bardziej doświadczonymi ekspertami, którzy może być „wzorami do naśladowania” i źródłem pozapodręcznikowej wiedzy.
- Autorefleksji — pracę nad kompetencjami miękkimi trzeba jednak zacząć od świadomego spojrzenia na własne postawy i zachowania. Warto szczególnie zwracać uwagę na sytuacje, w których „czegoś nam zabrakło” — i na ich podstawie wyznaczać sobie kolejne cele samorozwojowe.