Konkursy w social media – regulacje prawne
3 min
3 min
Na skróty
Konkursy są potężnym narzędziem marketingowym, które w krótkim czasie pozwala skutecznie wypromować markę. Odpowiednio przeprowadzane wpłyną pozytywnie na wizerunek danej firmy, a także przyciągną nowych klientów. Jest to jednak niebezpieczne narzędzie w rękach niekompetentnych osób. Kluczowe jest to, aby pamiętać o obowiązujących regulacjach prawnych. Dzięki temu można uchronić się przed poważnymi błędami, których negatywne skutki marka będzie ponosiła przez długi czas. Przeczytaj poniższy artykuł, aby zrozumieć o czym powinniśmy pamiętać przy organizacji konkursu w social media.
Według rożnych współczesnych statystyk między 80, a 90% wszystkich konkursów w internecie odbywa się za pośrednictwem Facebooka, a ponad połowa z nich jest również publikowana na profilach instagramowych marek. Oba narzędzia mają podobną politykę w kwestii organizacji promocji. Platformy wymagają od organizatorów, aby ci samodzielnie zadbali o regulaminy oraz zasady i prawo obowiązujące w danym kraju. Każdy organizator ma obowiązek dostosować się do reguł. Jak dokładniej wygląda kwestia konkursów w social media i prawa?
Zacznijmy od tego, że w polskim prawie nie funkcjonuje pojęcie takie jak „konkurs”. Zamiast tego możemy spotkać się z „przyrzeczeniem publicznym” oraz „loterią”.
Pierwsze z nich – przyrzeczenie publiczne – polega na obietnicy, w zamian za spełnienie której uczestnik otrzyma wcześniej ustaloną nagrodę. Im bliższe zdefiniowanego ideału jest dzieło, tym większą szansę na wygraną ma uczestnik. Ocenę wystawia osoba, która została określona w przyrzeczeniu (lub organizator). Do tego należą na przykład prace plastyczne, wierszyki, wykonanie i opublikowanie zdjęcia i tym podobne.
Drugie pojęcie – loteria – polega na zorganizowaniu gry losowej, gdzie wybrane osoby otrzymują nagrody (również losowe). Nie ma kryteriów, które należy spełnić, aby odebrać swoją nagrodę. O wygranej decyduje przypadek. Dowodem udziału w loterii może być wszystko, w tym komentarz czy reakcja podpisana imieniem i nazwiskiem.
Na co się zdecydować? W przeważającej większości marki decydują się na przyrzeczenie publiczne. Jest to mniej wymagające prawnie, ponadto bardziej aktywizuje uczestników konkursu. Jeśli masz ochotę na organizację loterii, to wówczas:
Przyjmijmy więc, że chcesz działać na swoją korzyść i osiągnąć maksymalny zysk z przeprowadzonego konkursu. Omówimy więc bardziej szczegółowo przyrzeczenie publiczne.
Chcąc zorganizować przedsięwzięcie, jakim są konkursy, przepisy powinny stanowić podstawę do dalszych działań. Nie twórz konkursów przed upewnieniem się, że są one skonstruowane w odpowiedni sposób i są zgodne z przepisami. Lepiej zrezygnować z konkursu, albo poczekać z jego realizacją, niż narazić się na problemy.
Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że nie łamiesz zasad wybranego medium społecznościowego. Pamiętaj, że zarówno na FB, jak i IG konkursy prowadzisz na własną odpowiedzialność. Musisz posiadać również własny regulamin, który będzie:
W ramach ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną powinniśmy stworzyć oddzielny dokument. Mianowicie regulamin, który będzie:
Trzecim dokumentem uzupełniającym dwa pierwsze będą zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych uczestników konkursu. To niezwykle istotne, ponieważ musisz przestrzegać RODO. Działanie sprzeczne z nimi może w konsekwencji sprawić, że będziesz musiał zapłacić wysokie kary finansowe.
Formalności na skonstruowaniu regulaminów się nie kończą. Organizując konkurs musisz pamiętać jeszcze o przydzieleniu nagród. Jak już wspomnieliśmy, na pewno nie powinnieneś przydzielać ich losowo. Tak samo nie możesz motywować uczestników do udziału przez klikanie polubień, pisanie komentarzy czy nadużywanie przycisku „udostępnij”.
Przed rozdaniem nagród musisz mieć na względzie podatek dochodowy. Konkursy w social media muszą stosować się do identycznych przepisów, jakie obowiązują w radiu, prasie i telewizji. Obowiązuje kwota wolna od podatku do 2000 zł, ale są pewne obostrzenia. Organizatorem takiego konkursu muszą być „mass media”, przykładowo: właściciel gazety, stacji radiowej czy kanału telewizyjnego. O uldze można myśleć też w sytuacji, gdy konkurs dotyczy kultury, sztuki, sportu lub dziennikarstwa. W innych przypadkach obowiązuje standardowy podatek 10% od wygranej, potrącany przez organizatora.
Pamiętaj, że wszystkie zebrane informacje na temat uczestników powinny zostać usunięte natychmiastowo po zakończeniu konkursu. Informacje o tym zobowiązaniu powinny się również znaleźć w regulaminie. Jeśli planujesz wykorzystać dostarczone prace konkursowe to miej na względzie, że ich twórcy muszą najpierw przekazać organizatorowi autorskie prawa majątkowe.