Wprowadzenie na rynek nowego produktu lub usługi obarczone jest biznesowym ryzykiem. Laboratorium innowacji pozwala natomiast przygotować nową technologię przed wypuszczeniem jej do użytku. Czym jest wspomniane laboratorium, czyli living lab? Na czym się opiera? Tego dowiesz się w tym artykule. Przekonasz się też, co zyskuje organizacja dzięki wspomnianemu podejściu.
Co to jest living lab?
Koncepcja living lab jest nowym podejściem do tworzenia oraz wdrażania innowacji w organizacjach. Podstawowym jej założeniem jest uczestnictwo końcowych użytkowników w procesie tworzenia nowości. Laboratorium innowacji to projekty badawcze, których celem jest opracowywanie opartych na dowodach rekomendacji. Źródłem tego podejścia jest William Mitchell z Institute of Technology w Massachusetts.
Pojęcie to nie ma jednej definicji. Living Lab może być definiowane jako:
- środowisko (ang. environment),
- metodologia,
- system.
Powyższe ujęcia wzajemnie się uzupełniają. Powstawanie nowości w takiej formule jest w ostatnich latach coraz częściej wykorzystywane przez organizacje.
Zdj. 1. Ważne aspekty laboratorium innowacji
Źródło: https://bridgeblacksea.org/index.php/living-labs/
Jak wygląda laboratorium innowacji w organizacjach?
Living lab można przyrównać do start-up’u, który działa wewnątrz dużej firmy lub organizacji. Interdyscyplinarny zespół włącza nierzadko do niego klientów firmy i tworzy innowacyjne rozwiązania – stawia diagnozę, analizuje oraz testuje potrzeby użytkowników.
Wszystkie te procesy odbywają się w specjalnie przygotowanej do tego kreatywnej przestrzeni laboratorium innowacji. W jej wnętrzu możliwe jest poznanie potrzeb użytkowników oraz projektowanie produktów i usług, które na te potrzeby odpowiedzą.
Filary Living Lab
Filary laboratorium innowacji to:
- zróżnicowani uczestnicy,
- współpraca,
- realność,
- kreatywność.
Osoby o różnym backgroundzie, z różnych środowisk to najlepsze grono. Środowisko akademickie, środowisko biznesowe, sektor publiczny czy pracownicy konkretnej firmy mogą wzajemnie uzupełniać się, jeśli chodzi o oczekiwania względem innowacji.
Współtworzenie, zaangażowanie i kreatywna przestrzeń to podstawa. To słowa klucze, pod którymi kryje się współpraca wyróżnionych wyżej stron. Ważne jest również, aby odwoływać się do realnych okoliczności. Odtworzenie kontekstu użycia produktu pozwala uniknąć niespodzianek po jego wdrożeniu.
Kreatywność jest paliwem dla procesów, które tworzą innowacyjne produkty i usługi. Żywe laboratoria stają się miejscem generowania pomysłów, a także wychwytywania idei, które napływają z różnych źródeł. Mogą to być zarówno członkowie zespołu living lab, jak i konkursy klienckie czy spotkania z branżą i startupami.
Living Lab w Google
W Mountain View w Kalifornii znajduje się laboratorium Google X. Przez wiele osób jest ono kojarzone z okularami Google Glass, które budzą sporo kontrowersji. Podejście kultowej organizacji do laboratorium innowacji jest charakterystyczne dla tak zwanych laboratoriów destrukcyjnych. W living lab dochodzi w tym przypadku do monitorowania możliwych zakłóceń i ich wyprzedzania.
Destrukcyjne centra innowacji funkcjonują w przedsiębiorstwach, których priorytetem jest odnowienie ich rynków oraz pozycjonowanie się jako liderzy w kreatywnych modelach biznesowych. W tym kontekście nie można kojarzyć laboratoriów destrukcyjnych ze zniszczeniem. Oprócz Google w taki sposób działają również giganci, tacy jak: Apple, Uber oraz AirBNB.
Co zyskuje organizacja dzięki living lab?
Dzięki laboratoriom innowacji możliwe jest szybsze odpowiadanie na potrzeby użytkowników oraz dywersyfikacja dochodów firmy. Możliwe jest również zwiększenie szans na sukces wprowadzanych na rynek nowych produktów, usług, marek oraz technologii. Jednocześnie to właśnie w laboratoriach innowacji firmy odkrywają nowe rynki i ich dotychczas niezauważony potencjał.