Na skróty
Działania marketingowe stanowią cały zespół czynności, które mają na celu zaspokajanie potrzeb klientów. Są one bardzo ważne, bez względu na wielkość danego przedsiębiorstwa. W rezultacie firma osiągać może większe zyski. Każde przedsiębiorstwo wykorzystuje różnorodne działania marketingowe dla stworzenia profesjonalnego wizerunku. Szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy konkurencja na rynku jest bardzo duża, warto skupić się na odpowiednim zgraniu wszystkich elementów przez dział marketingu lub też zlecić tego rodzaju działania zewnętrznej agencji marketingowej. Marketing małej firmy lub dużego przedsiębiorstwa rządzi się własnymi prawami. Jak to wszystko wygląda w praktyce? Co można osiągnąć dzięki sprawnie prowadzonemu marketingowi?
W przypadku dużych firm, dział marketingu zorganizowany jest zazwyczaj w ściśle określony sposób. Najważniejszą osobą jest dyrektor ds. marketingu, który odpowiada za nadzorowanie pracy całego działu. To w jego kompetencji leży opracowywanie strategii działań marketingowych. Marketing dużej firmy opiera się także na wiceprezesie ds. marketingu, odpowiedzialnym za wdrożenie strategii marketingowych. Wiceprezes w trakcie wykonywania codziennych obowiązków ściśle współpracuje z menedżerem ds. marketingu, wspólnie określając, jakie elementy wykorzystać w realizacji celów marketingowych. Menedżer ds. marketingu pomaga wdrażać w życie wszystkie strategie marketingowe. To w jego kompetencjach leży nadzór nad tworzeniem reklam lub wyborem poszczególnych mediów do przekazywania wiadomości.
Marketing małej firmy często przybiera inną postać. Wynika to z faktu mniejszej ilości pracowników oraz mniej skomplikowanej struktury samego przedsiębiorstwa. Co do zasady, za marketing można uznać każde działanie, które przyczynia się do wzrostu sprzedaży danego produktu lub usługi. Marketingiem zajmują się więc wszystkie osoby, które uczestniczą w procesie tworzenia danej usługi, znajdują docelowych odbiorców, promują dany produkt lub go sprzedają. W przypadku niewielkich firm oznacza to, że zaangażowany do tego typu działań może być nawet cały personel.
Często można spotkać się z głosami, że marketing dużej firmy o ugruntowanej i mocnej pozycji na rynku przynosi najlepszy skutek. Czy dobrze prowadzone i skuteczne działania marketingowe są więc wyłącznie domeną dużych przedsiębiorstw? Budowaniem dobrych relacji w potencjalnymi odbiorcami usług mogą z powodzeniem zajmować się również niewielkie firmy, nawet takie, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w biznesie.
Największą różnicą między dużą, a małą firmą jest fakt, iż ta druga nie ma jeszcze znacznej siły przebicia. Dodatkowo większe przedsiębiorstwa tworzą również wyspecjalizowane działy, w których specjaliści czuwają nad wszystkimi ważnymi procesami oraz działaniami reklamowymi. Wszystkie działania marketingowe oparte są na zastosowaniu różnorodnych rozwiązań. Niektóre z nich opierają się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych, co może dać większe szanse bardziej rozwiniętym przedsiębiorstwom. Nie można zapominać jednak o tym, że najważniejszym celem jest budowanie solidnej i wartościowej relacji z klientem. Stosując odpowiednie metody, również małe firmy mają szansę na odniesienie sukcesu w branży.
Marketing małej firmy oraz jej większego odpowiednika w gruncie rzeczy sprowadza się do tego samego. Celem jest bowiem promocja firmy w oparciu o produkty lub usługi, które oferuje. Dział marketingu w każdym przedsiębiorstwie powinien skupić swoje wysiłki w szczególności na budowie pozytywnych relacji z odbiorcami. Dostarczanie potrzebnych informacji, które zainteresują potencjalnych nabywców, w kluczowy sposób wpływa na budowę świadomości firmy oraz jej produktów. Działania marketingowe angażują klienta, starając się w jak największym stopniu zrozumieć jego potrzeby. Istotnym elementem jest również monitorowanie ruchów konkurencji, tworzenie nowych pomysłów i planowanie dalszej strategii.
Marketing bezpośrednio przyczynia się również do generowania zysków. Celem staje się poszerzenie listy odbiorców oraz poszukiwanie sposobów, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia dochodów przedsiębiorstwa. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, dążą one do osiągnięcia podobnych celów. Odmienne mogą być narzędzia oraz skala ich zastosowania. Marketing dużej firmy cechować będzie się między innymi większymi nakładami na działania marketingowe. Większa ilość pracowników dedykowanych do pracy w dziale marketingowym może znacząco przyczynić się do osiągania lepszych wyników sprzedażowych w stosunku do niewielkich, kilkuosobowych przedsiębiorstw, które dopiero wkraczają na rynek. Marketing jednak stanowi narzędzie, z którego korzystać będzie w stanie każdy. Wystarczy odpowiednio wypracować właściwy sposób działania.