Facebook, Instagram, YouTube, Twitter – o tych platformach mówi się najczęściej w kontekście promocji i reklamy szeroko pojętych działań biznesowych. Istnieje jednak jeszcze jeden wart zainteresowania serwis społecznościowy, który nie tylko stabilnie się rozwija przez ostatnie lata, ale również doskonale sprawdza się jako narzędzie do nawiązywania i rozwijania kontaktów biznesowych oraz marketingu – LinkedIn, bo o nim mowa, wciąż zyskuje na zainteresowaniu nowych użytkowników (w styczniu 2020 liczba wszystkich członków sięgnęła 675 mln!). Jeśli zastanawiacie się, czy warto inwestować w rozwój konta firmowego, sprawdźcie, co oferuje przedsiębiorcom ten kanał komunikacji.
Na skróty
Linkedin – marketing a profil firmowy
Company Page to świetna alternatywa dla np. fanpage’a na Facebooku. Jej utworzenie nie wymaga wiele wysiłku, a oferuje całkiem sporo profitów. Możemy wybierać spośród kilku rodzajów stron: małe firmy, średnie lub duże firmy, strona marki, instytucja edukacyjna. Uzupełniając profil, możemy uwzględnić, oprócz podstawowych informacji, adres witryny, slogan, branżę, obszary specjalizacji czy grupy, do których należymy. Tworząc opis firmy, warto pamiętać o zasadach SEO, budując unikalne, wartościowe, treści z wykorzystaniem indywidualnych fraz kluczowych. Jeśli prowadzimy e-biznes, LinkedIn pozwala np. na utworzenie tzw. Showcase Pages, czyli specjalnych zakładek z odrębną liczbą obserwujących, które dają możliwość wyróżnienia wybranych produktów/marek/usług czy inicjatyw lub linii biznesowych. Dzięki temu możemy dostosować konkretne zakładki do różnych grup docelowych, promować wyprzedaże lub nowości w sklepie internetowym. Co więcej, istnieje także możliwość dotarcia do zagranicznych odbiorców (potencjalnych klientów/inwestorów czy współpracowników), dzięki skonfigurowaniu strony firmowej oraz Showcase Pages w ponad 20 wersjach językowych.
Jak działać – najważniejsze wskazówki promocyjne
Jeżeli interesują nas możliwości marketingowe LinkedIna i skuteczność w tym zakresie, należy:
opracować precyzyjną i przemyślaną strategię promocyjną (opartą na docelowej grupie odbiorców, ewentualnym budżecie, powiązaniu z innymi działaniami marketingowymi, konkretnych celach biznesowych czy działaniach konkurencji);
regularnie poszerzać grono obserwujących (warto zaprosić do obserwowania pracowników, zaprzyjaźnione firmy, klientów i współpracowników, udostępniać link do strony firmowej w wiadomościach e-mailowych lub na blogu czy stronie internetowej itp.);
skupiać się na udostępnianych treściach (marketing LinkedIna to przede wszystkim kontent – informacje o ofercie, case study, artykuły eksperckie, newsy branżowe, grafiki, materiały video itp. Warto wykorzystywać je do promocji, regularnie tworząc treści atrakcyjne dla odbiorców, jakościowe, urozmaicone i angażujące);
uwzględniać linkowanie (publikując treści w serwisie, warto skorzystać z możliwości uwzględnienia naturalnych odnośników, po to, aby między innymi zwiększyć ruch w witrynie firmowej);
rozwijać komunikację, koncentrować uwagę (dołączając do grup branżowych lub tworząc własne, oferując porady i wskazówki, reagując, komentując, dzieląc się informacjami itp.);
skorzystać z opcji płatnej reklamy (LinkedIn daje tu duże pole do popisu, pozwala na wykorzystanie 3 kategorii kampanii opartych na: budowaniu świadomości marki, pozyskiwaniu zainteresowania – odwiedziny witryny, interakcje i wyświetlenia video oraz pozyskiwaniu konwersji – w postaci potencjalnych klientów, konwersji witryny czy kandydatów na ofertę o pracę);
monitorować działania (dobrym rozwiązaniem jest raportowanie comiesięcznych zmian w obrębie strony firmowej, ewentualnych postępów, błędów itd., co pozwala obserwować postępy i sprawniej rozwijać oraz udoskonalać strategię promocyjną. LinkedIn oferuje także specjalną kartę „Analityki”, dzięki której możemy na bieżąco sprawdzać informacje na temat odwiedzających, obserwujących czy aktualizacji).
Bez wątpienia, zwłaszcza dla tych, którzy prowadzą e-biznes, LinkedIn jest obecnie niezwykle cennym i funkcjonalnym narzędziem w kontekście budowania marki firmy – jej wiarygodności, docelowego wizerunku (eksperta w danej dziedzinie, przedsiębiorstwa skupionego na innowacjach, nowoczesnej i rozwijającej się firmy etc.). Skuteczne i przemyślane działania marketingowe mogą realnie wpłynąć na zwiększenie zainteresowania odbiorców, nawiązanie perspektywicznych kontaktów biznesowych, rozwój firmy, a nawet jej wyższe zyski. Platforma daje tak wiele możliwości, że bez problemu możemy dopasować zakres działań do specyfiki firmy i konkretnych założeń biznesowych, każdy znajdzie tu swoją niszę. Najważniejsze, aby w pełni uzupełnić profil firmowy (szczegółowo, z pomysłem i założeniem wyróżnienia się w branży), działać aktywnie i regularnie, według opracowanej strategii, poszerzać zasięg komunikacji i pamiętać, że liczą się wartościowe treści (przede wszystkim dla odbiorców).