Metodyka UCD. Czym jest i dlaczego warto łączyć ją z SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Każdy właściciel sklepu internetowego dba o to, aby był on widoczny w wynikach wyszukiwania. Dlatego obecnie coraz więcej świadomych marek inwestuje w pozycjonowanie. Warto jednak łączyć to z działaniami UX. Wtedy można osiągnąć najlepsze efekty na wielu poziomach, które składają się na sukces danej firmy. Przygotowanie kompleksowej strony internetowej to nie tylko wybór szablonu, dodanie grafik, tekstów i funkcjonalności. Aby osiągnąć sukces w branży online, musisz zadbać o wiele kwestii, w tym UX oraz UI. Jaką rolę w tym procesie odgrywa metodyka UCD?
Rozwinięciem skrótu UCD są słowa user-centered design. Termin po raz pierwszy pojawił się już w latach osiemdziesiątych, natomiast wtedy bardziej odnosił się do projektowania oprogramowania, a nie stron internetowych. Z czasem technika ta ewoluowała, a dziś znamy ją pod nieco inną postacią. Metodyka UCD to projektowanie, które jest zorientowane bezpośrednio na użytkowniku. Aby poprawnie zastosować tę technikę, należy zadać sobie kilka kluczowych pytań. Poznaj je nieco później. Strony internetowe tworzone zgodnie z metodyką UCD są user friendly i generują pozytywne doświadczenia (UX).
Wdrożenie metodyki UCD opiera się bezpośrednio na użytkownikach. Zadawaj sobie pytania dotyczące tego, jakie potrzeby ma odbiorca. Kim jest, w jaki sposób działa i dlaczego znalazł się na Twojej stronie internetowej? Kompleksowe zastosowanie UCD i UX jest w stanie pozytywnie wpłynąć na konwersję oraz przychody w sklepach internetowych. Jeżeli tworzysz witrynę skupioną na potrzebach użytkownika, przygotuj odpowiedź na te pytania:
Kim jest użytkownik? Możesz opracować personę lub grupę docelową. Technika dowolna, najważniejszy jest efekt. Unikaj przypuszczeń i przewidywań, każda decyzja powinna być podjęta na podstawie faktów.
Dlaczego użytkownik odwiedza Twoją stronę internetową? Czy to tylko ciekawość, a może chęć zakupu, lub wykonania innej interakcji? Ułatw internautom osiągnięcie celu. Dla przykładu, metodyka UCD w e-commerce może oznaczać wdrożenie wyszukiwarki produktów lub innych udogodnień.
Jakie użytkownik ma problemy i co go ogranicza? Postaraj się rozwiązać te niedogodności lub je zminimalizować.
Wdrożenie UCD podczas projektowania UX najczęściej składa się z czterech etapów:
Krok 1 – faza badawcza – to pierwszy krok, w którym należy zadać pytania przedstawione wcześniej.
Krok 2 – faza koncepcyjna – pomysł, który mówi, jak wpłynąć na stronę, aby ulepszyć doświadczenia użytkownika (UX).
Krok 3 – faza projektowania – pomysł przeradza się w działanie oraz wprowadzanie zmian na stronie.
Krok 4 – faza testów – uwieńczenie wdrożenia UCD, czyli testowanie zmian na użytkownikach. To prawdopodobnie najważniejszy etap.
Zwykle testy i badania przeprowadzane są przez zewnętrzne firmy, które posiadają wiedzę oraz odpowiednie oprogramowanie. Dzięki nim dowiesz się, jak prezentuje się Twoja strona internetowa. Oto popularne i skuteczne testy metodyki UCD, które wykonuje się w ramach badania UX.
W ramach tego testu użytkownicy mogą zapoznać się ze stroną internetową maksymalnie przez pięć sekund. Następnie ekran znika. Wówczas respondenci mają za zadanie opisać, co zobaczyli i co zapamiętali. Efektem takiego badania jest sprawdzenie struktury informacji oraz projektu interfejsu. Jeżeli użytkownicy nie zapamiętali kluczowych, wręcz najważniejszych informacji, warto popracować nad designem witryny. należy nadmienić, iż tego rodzaju test można przeprowadzić na różnych etapach, a cała czynność często jest powtarzana, aby na bieżąco otrzymywać wyniki, które następnie poddaje się analizie.
Prostą i nieskomplikowaną metodą na badanie UCD i UX jest przeprowadzanie kompleksowych ankiet. Umieszcza się w nich pytania zamknięte oraz otwarte, a użytkownicy, którzy mieli styczność z witryną, muszą udzielić na nie odpowiedzi. Informacje zwrotne otrzymuje się bardzo szybko, najczęściej za pomocą internetu. Jeżeli chcesz w krótkim czasie poznać opinie internautów, ankiety będą korzystnym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, aby oszczędzać czas respondentów. Formułuj proste i merytoryczne pytania.
Bardzo popularne rozwiązanie z zakresu projektowania stron, sklepów, landing page i interfejsów. O czym mowa? To testy A/B, równie często wykorzystywane w marketingu. Idealna propozycja dla osób niezdecydowanych. Za pomocą testów A/B możesz pozytywnie wpłynąć na poziom konwersji, czy zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Przygotuj dwie wersje konkretnego elementu (na przykład dwa interfejsu strony głównej). Następnie podziel użytkowników na dwie grupy i wyświetl im przygotowane materiały. Zobaczysz, która opcja cieszy się lepszymi wynikami. Warto w tym celu poznać psychologię kolorów oraz techniki marketingowe. Czasami jeden, drobny detal potrafi znacznie zmienić UX oraz to, w jaki sposób użytkownik postrzega konkretny element.
Jeżeli chcesz cieszyć się efektami metodyki UCD, koniecznie wykonuj regularne testy i badania, aby jak najlepiej dostosować się do potrzeb użytkowników. W czasach ogromnej konkurencji online internauci doceniają wyróżniające się serwisy, które powstały z myślą o nich. Zobaczysz, że z czasem efekty przyjdą same w postaci większego ruchu, a przy sprzyjających warunkach także i konwersji. Jeżeli interesuje Cię marketing i chcesz pozyskiwać nowych klientów, warto pomyśleć o samodzielnym wdrożeniu SXO lub skorzystaniu z takiej usługi świadczonej przez profesjonalistów. Tego rodzaju działania mają na celu podnieść pozycję strony w wyszukiwarce (SEO), przy równoczesnym dbaniu o potrzeby oraz doświadczenie użytkownika (UX). Technika gwarantuje wysoką skuteczność oraz efektywność.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.