Migracja sklepu na nową wersję PrestaShop to prawdziwa techniczna zagwozdka. Niezbędne jest utworzenie planów, wzięcie pod uwagę możliwych konsekwencji i skonsultowanie aktualizacji ze swoim zespołem. Z tego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę, aby migracja przebiegła pomyślnie.
Na skróty
Jak migrować do PrestaShop? Zasady
Migracja na PrestaShop to zadanie, które wymaga od nas technicznych umiejętności. W trakcie wykonywania migracji możemy popełnić wiele niewybaczalnych błędów. Aby się przed nimi ustrzec, należy mieć na względzie dobre praktyki. Pamiętaj, aby zaplanować migrację na taki moment, kiedy użytkownicy nie będą chcieli robić zakupów np. w nocy z poniedziałku na wtorek. Optymalnie byłoby stworzyć środowisko testowe i po upewnieniu się, że wszystko idzie zgodnie z planem, zapowiedzieć ostateczną migrację w mediach społecznościowych, jak i na modernizowanej stronie.
Przy migracji korzystaj z importu i eksportu danych tam, gdzie jest to możliwe. O ile masz już przygotowany szablon to manualnej pracy przy przechodzeniu na nową wersję PrestaShop będziesz mieć niewiele. Większość danych znajduje się w bazie danych i może zostać przeniesiona za pomocą kilku kliknięć. Kluczowe jest bezpieczeństwo. Zadbać o nie możesz dopiero w momencie, gdy utworzysz kopię zapasową danych oraz ustawień swojego sklepu.
Uwzględnij to, że nowa wersja PrestaShop nie będzie posiadała wsparcia dla obecnie używanych modułów, szablonów oraz wprowadzonych konfiguracji. Najrozsądniej będzie stworzyć plik tekstowy i zapisać w nim wszystko, co znajdowało się w dotychczas używanej wersji CMS. Sprawdź czy interesujące Cię rozszerzenia są dostępne dla wybranej edycji. Jeśli nie to poszukaj alternatywy.
Migracja na PrestaShop do wersji 1.7 krok po kroku
Migrację na PrestaShop rozpocznij od stworzenia kopii zapasowej plików oraz bazy danych. Jak to zrobić?
Pliki z serwera możesz pobrać za pomocą dowolnego klienta FTP (po połączeniu z klientem wystarczy je przeciągnąć z prawej strony na lewą).
Bazę danych możesz skopiować poprzez phpMyAdmin (jeśli nie działa nazwa-strony.com/phpmyadmin to zajrzyj do panelu administracyjnego hostingu). Dane dostępowe w wersji 1.6 znajdziesz w pliku konfiguracyjnym „settings.inc.php” w katalogu /config.
Po zalogowaniu się do phpMyAdmin wybieramy po lewej bazę danych powiązaną z PrestaShop.
Z górnej belki wybieramy pozycję „export”. Pozostawiamy ustawienia domyślne i klikamy przycisk „go”.
Aktualizację polecamy przeprowadzać w środowisku testowym, a nie w tzw. wersji produkcyjnej. Sklep możemy skopiować i umieścić w nowym katalogu np. nazwa-strony.com/sklep-test. Warto poinformować wyszukiwarkę, aby nie indeksowała tego folderu przez plik robots.txt. Wpisz w nim:
User-agent: *
Disallow: /
W skopiowanej wersji wykonujemy migrację korzystając z aktualizacji oferowanej przez wtyczkę 1-Click Upgrade. Po zakończeniu procesu sprawdzamy czy wszystko działa. Na pewno będzie trzeba dostosować część wizualną i moduły, które nie są kompatybilne z nową wersją. To będzie wymagało zaprogramowania szablonu od nowa lub zakupu gotowego zgodnego z wersją 1.7.
Jak migrować do PrestaShop z innego CMS? Na przykładzie WordPress
Może się zdarzyć, że korzystasz już z systemu, który oferuje Ci podstawowe mechanizmy sklepu internetowego. Co jednak w sytuacji, gdy chcesz powiększyć skalę Twojego biznesu i WooCommerce przestaje wystarczać? Albo zmieniasz domenę ze względu na rebranding? Możesz skorzystać z funkcjonalności importu oraz eksportu oferowaną przez większość rozwiązań e-commerce. Wyeksportowane katalogi produktów, kategorii, fotografie, funkcje koszyków, opcje wysyłki, ustawienia SEO itd. w formacie .csv będziesz musiał przekonwertować na strukturę charakterystyczną dla PrestaShop.
Jak migrować do PrestaShop na przykładzie WordPress? Firma ETS-Soft w swojej ofercie ma moduł o nazwie „Migrate WooCommerce to Prestashop”. Pozwala on na automatyczne przeniesienie danych z jednego miejsca do drugiego. Jego wykorzystanie będzie Cię kosztowało kilkadziesiąt euro, ale jest to dobre rozwiązanie, jeśli nie chcesz spędzać kilku dni na edukowanie się i przenoszenie wszystkiego samodzielnie. Możesz też wynająć specjalistę, który ma w tym doświadczenie i wykona całe zadanie za Ciebie.
Przy tego rodzaju migracji zwróć uwagę na SEO. Zawsze istnieje szansa, że gdy zaczniesz się przenosić, stracisz swoje miejsce w wynikach organicznych. Poświęć chwilę i stwórz listę kontrolną rzeczy, które zostaną zmienione i być może będą wymagały poprawek. Pamiętaj o tym, aby po migracji zadbać o:
identyczną strukturę adresów URL jak w starej wersji (a jeśli nie to przekierowania 301 do podstron z taką samą zawartością),
informacje meta: tytuły oraz opisy,
zawartość z bloga,
dane strukturalne Schema,
mapy XML i prawidłową indeksację.
Te same zasady tyczą się narzędzi zintegrowanych z platformą sprzedażową. Adresy URL znajdują się też w mediach społecznościowych, kampaniach reklamowych, newsletterach, wiadomościach transakcyjnych, a nawet na ulotkach. Dlatego pamiętaj, aby poinformować każdą osobę z zespołu o zamiarze migracji do PrestaShop i utworzyć przekierowania tam, gdzie to konieczne.