Modernizacja strony a wpływ na SEO
5 min
5 min
Na skróty
Modernizacja strony internetowej jest dobrym rozwiązaniem, aby zdecydowanie ulepszyć jej użyteczność, a w konsekwencji zaangażowanie użytkowników. Skutkuje to najczęściej maksymalizacją konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub wypełnienia formularza kontaktowego). Warto jednak zadać sobie pytanie, w jaki sposób kluczowe zmiany na stronie wpływają na SEO? Z zasady pozytywnie, pod warunkiem, że modernizacja strony WWW zostanie wykonana poprawnie. Chcesz dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Modernizacja stron internetowych to wbrew pozorom bardzo często wymagane zjawisko. Potrzebują tego zarówno sklepy internetowe z sektora e-commerce, jak i serwisy usługowe – lokalne lub ogólnopolskie czy też międzynarodowe.
Spośród najważniejszych sygnałów świadczących o konieczności przebudowania witryny możemy wymienić:
Warto również wspomnieć, iż sygnałem wskazującym na konieczność modernizacji strony internetowej jest niska wydajność serwisu. Możemy ją zweryfikować w dowolnym narzędziu pomiarowym (np. GTMetrix).
Zdj 1. Pomiar wydajności strony internetowej w narzędziu GTMetrix.
Źródło: www.gtmetrix.com
W tym przypadku zbadamy również wskaźniki Core Web Vitals – LCP, FID oraz CLS. Zwróć szczególną uwagę na LCP (ang. Largest Contentful Paint), które nie powinno przekraczać 2,5 sekundy. Jeżeli chodzi o CLS (ang. Cumulative Layout Shift) – im mniejszy, tym lepiej, ponieważ odpowiada za przesunięcia strony na samym początku (natychmiast po wejściu).
Zdj 2. Wskaźniki rankingowe Core Web Vitals.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience?hl=pl
Klienci często nas pytają, czy modernizacja strony WWW nie wpłynie negatywnie na SEO ich serwisu. To zależy. Głównie od tego, jak dana agencja marketingowa wykona swoją pracę. Niektóre przypadki we współpracy z Semcore pokazują, że modernizacja wpływa pozytywnie na pozycjonowanie serwisu, ponieważ podczas tego procesu dokonujemy fundamentalnych usprawnień strukturalnych i technicznych. Przyczyniają się one do poprawy wartości serwisu z punktu widzenia robotów Google.
Sporo zależy od skali modernizacji. Jeżeli mamy do czynienia z całkowitą przebudową, zajmujemy się takimi elementami jak:
W Semcore na etapie modernizacji strony internetowej wyłączamy witrynę z indeksowania. Dzięki temu mamy pełną swobodę działania i możemy wdrażać najważniejsze zmiany, testować i dokonywać ponownych ulepszeń Twojego serwisu. Oczywiście po skończeniu wszelkich prac natychmiast odblokowujemy dostęp do strony dla robotów Google, żeby mogły poprawnie zaindeksować wdrożone rozwiązania techniczne i strukturalne.
Modernizacja strony WWW jest procesem kompleksowym, natomiast finalna złożoność prac zależy od specyfiki serwisu klienta oraz finalnych założeń projektowych. Według najnowszych standardów rynkowych, będą to raczej ceny oscylujące w granicach kilku tysięcy złotych. Tego typu widełki nie stanowią reguły, jednak są zazwyczaj miarodajne.
Modernizacje stron internetowych okazują się również możliwe za kilkaset złotych – w przypadku drobnych zmian poprawiających całokształt optymalizacji SXO Twojego serwisu. Mówimy w tym przypadku wyłącznie o lokalnych biznesach dysponujących niewielkimi stronami WWW z liczbą podstron nieprzekraczającą dziesięciu.
Modernizacja strony WWW trwa zazwyczaj od 7 do 14 dni. Niekiedy proces ten może się wydłużyć do 3-4 tygodni. Dotyczy to najczęściej wysokiej klasy e-commerce z bardzo dużą liczbą podstron (nawet powyżej 1 000). Wpływ na terminy mają także technologie zastosowane w Twoim serwisie oraz ogólne obłożenie sezonowe. Dla przykładu – okres czerwca, lipca oraz sierpnia jest najkorzystniejszy pod kątem czasu oczekiwania na realizacje poszczególnych zadań. Agencje SEO mają wówczas mniej pracy i mogą szybciej dostarczać konkretne projekty.
Modernizacja strony ma zazwyczaj pozytywny wpływ na SEO. Weryfikując najważniejsze elementy Twojej witryny oraz wdrażając najnowocześniejsze rozwiązania usprawniające, specjaliści skutecznie poprawią m.in.:
W konsekwencji Twoja strona WWW będzie kompletna, dostosowana do najnowszych standardów SXO (ang. Search Experience Optimization), które pozwolą odnotować wyższy współczynnik konwersji oraz niższy wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate). Przełoży się to także na dodatkowe wejścia w witrynie, które poskutkują zainteresowaniem Twoją ofertą i większym zadowoleniem klientów z powodu poprawy intuicyjności serwisu.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat modernizacji strony i jej wpływu na SEO.
Modernizacja strony to proces wprowadzania zmian i ulepszeń w istniejącym serwisie. Obejmuje m.in. aktualizację designu, optymalizację kodu, dodawanie nowych funkcji i usprawnianie działania strony.
Modernizacja strony poprawia pozycję Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Przyczyniają się do tego m.in. poprawa kodu, zoptymalizowana struktura i nawigacja strony, szybkość ładowania i responsywność, a także zmiany contentowe wraz z poprawnie wdrożonymi przekierowaniami.