MozRank i MozTrust a SEO
3 min
3 min
Na skróty
Moz to jeden z wiodących dziś dostawców narzędzi SEO, pozwalający na rozbudowaną analitykę, research słów kluczowych, jakościowy link building czy content marketing. Użytkownicy mogą także korzystać z dwóch, niezwykle pomocny wskaźników – MozRank oraz MozTrust. Pierwszy z nich dotyczy popularności linków, które prowadzą do witryny oraz ich jakości, to odpowiednik dawnego googlowskiego PageRank. Drugi wskaźnik mierzy „zaufanie” do linków przychodzących, a więc uwzględnia autorytet witryn-źródeł. Oba parametry podają wartości określonej, porównawczej skali i mogą być wykorzystywane w pozycjonowaniu strony internetowej.
Przede wszystkim warto mieć na uwadze, że w przypadku wartości obu wskaźników liczy się nie tylko skuteczność strategii pozycjonowania – znaczenie mogą mieć także takie kwestie jak wiek domeny i jej historia, częstotliwość aktualizacji, liczba odwiedzających witrynę etc., dlatego nie należy skupiać się wyłącznie na tych parametrach, jeśli celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Bazowanie na rankingach stron w pozycjonowaniu ma swoich przeciwników, którzy ignorują wartości prezentowane przez Moz, uznając je za niewymierne. Niemniej wykorzystanie tych wskaźników zarówno w optymalizacji strony, jak i udoskonaleniu strategii linkowania może okazać się bardzo pomocne, m.in. poprzez rozwijanie działań marketingowych, odpowiednią selekcję udostępnianego contentu, usuwanie SPAM-u, poprawę bezpieczeństwa witryny etc. – ogólnie lepsze zrozumienie odbioru i oceny strony, skuteczniejsze planowanie kolejnych usprawnień. Nie chodzi więc o to, że konkretne wyniki witryny same w sobie przekładają się na jej widoczność, ale mogę jednak pośrednio na to wpływać.
Istnieje szereg działań, które można uwzględnić w poprawie wskaźników Moz. Jeśli zależy Ci na podniesieniu MozRank i MozTrust możesz między innymi:
Aby odpowiednio zapoznać się z wskaźnikami rankingowymi, należy odwiedzić stronę Moz, która oferuje możliwość skorzystania z darmowego narzędzia Free Domain SEO Analysis Tool. Po wpisaniu konkretnego adresu domeny, otrzymamy wyniki na temat jej autorytetu, jakości liczby linków, procentu spamu, utraconych odnośników, wykorzystywanych słów kluczowych, konkurencji itp. Oprócz tego istnieje możliwość skorzystania z darmowej wersji próbnej Moz Pro, którą warto wykorzystać do szczegółowej analityki i podejrzenia strategii konkurencji. Badając opisane wskaźniki, należy mieć na uwadze, że nie chodzi tu o zdobycie ja najwyższego wyniku. Trudno porównywać witryny, nawet o tej samej tematyce, jeśli np. jednak z nich rozwijana jest przez kilka lat, a druga zaledwie od kilku miesięcy. Dlatego też celem powinno być skupienie się wyłącznie na tych stronach, z którymi dana witryna konkuruje bezpośrednio w organicznych wynikach wyszukiwania. Wniosek? Parametry Moz to przede wszystkim narzędzia porównane, które jednak efektywnie uzupełniają i wspomagają działania SEO, choć w żaden sposób same w sobie na nie wpływają.