Technologia

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe

3 min czytania
wyszukiwarki internetowe

Wyszukiwarka internetowa to oprogramowanie, które generuje odpowiedzi na zapytania użytkowników. Przybierają one formę listy linków prowadzących do różnych stron internetowych dostępnych w sieci – witryny te mają zawierać informacje, których poszukuje internauta.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce

W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Według portalu StatCounter, w czerwcu 2022 roku korzysta z niej średnio 95,91% użytkowników. Na drugim miejscu plasuje się wyszukiwarka Bing z 2,9% udziału w rynku.

Na kolejnych miejscach znajdują się: Yahoo! (0,65%), DuckDuckGo (0,27%), YANDEX (0,17%). W Polsce są to więc wyszukiwarki zdecydowanie mniej popularne względem Google i korzysta z nich niewielu użytkowników. Trudno się dziwić – zwykle posiadają nieco mniej funkcji, a niejednokrotność trafność wyników wyszukiwania pozostawia wiele do życzenia.

Warto jednak wspomnieć, że wyszukiwarka Google praktycznie od zawsze w Polsce cieszyła się ogromnym uznaniem. Dane z portalu StatCounter ukazują, że popularność tego narzędzia bardzo rzadko spada poniżej 90% (dane od 2009 roku). Polskim użytkownikom Google przypadło do gustu i nic nie wskazuje na to, aby przyszłość miała wyglądać choćby odrobinę inaczej.

Bez wątpienia na tak ogromny udział w rynku wpływa nie tylko intuicyjność oraz innowacyjność, ale także fakt instalowania wyszukiwarki Google jako aplikacji domyślnej na wielu urządzeniach (szczególnie mobilnych). Często smartfony w ustawieniach fabrycznych posiadają przypisaną wyszukiwarkę Google, jako domyślną. Użytkownicy naturalnie więc po nią sięgają, wykorzystując ją także na innych urządzeniach ze względu na przyzwyczajenie i wygodę.

Zobacz  Czym są wyrażenia regularne Regex? Poradnik od podstaw i przykłady zastosowania w SEO

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie

Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie jest Google. Zgodnie z portalem StatCounter z tego oprogramowania korzysta około 85,44% użytkowników. Kolejnymi popularnymi wyszukiwarkami na rynku światowym są: Bing (8,32%), Yahoo! (2,47%), YANDEX (1,26%), DuckDuckGo (0,9%), Baidu (0,63%).

Nie inaczej jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie Google obejmuje około 79% rynku, a na drugim miejscu plasuje się Bing: 13,81%. Podobny trend pozostaje widoczny w Kanadzie oraz całej Ameryce Południowej.

Dopiero Chiny i Rosja są państwami, gdzie Google nie jest aż tak popularnym systemem wyszukiwania, jak w całej Europie oraz za oceanem.

Zgodnie z portalem StatCounter, najpopularniejsze wyszukiwarki w Chinach to:

  • Baidu: 48,38%
  • bing: 25,57%
  • Sogou: 12,55%
  • Google: 8,05%
  • Haosou: 4,95%
  • YANDEX: 0,33%

Natomiast w Rosji ranking prezentuje się następująco:

  • YANDEX: 56,03%
  • Google: 40,61%
  • Mail.ru: 1,69%
  • bing: 0,87%
  • DuckDuckGo: 0,47%
  • Yahoo!: 0,27%

Mimo, że Google dominuje na ogólnoświatowym rynku (statystycznie), ciągle nawet duże państwa wykorzystują inne wyszukiwarki – głownie YANDEX oraz Baidu. Fakt ten jest spowodowany ich wsparciem językowym, co znacznie ułatwia generowanie wyszukiwań, np. w języku rosyjskim lub chińskim.

wyszukiwarki

Jakie wyszukiwarki internetowe były popularne dawniej?

Zanim Google zaczęło istnieć – a następnie wspięło się na wyżyny popularności – oczywiście istniały inne wyszukiwarki, które wówczas były wykorzystywane przez użytkowników. Oto lista wyszukiwarek popularnych przed erą Google:

  • Lycos (od 1994)
  • Excite (od 1994)
  • AltaVista (od 1995)
  • Dogpile (1996)
Zobacz  Biblioteka BootStrap – czym jest, na jakiej zasadzie działa i które elementy pozwala poprawić?

Wszystkie z nich zaczynały tracić na popularności na rzecz innych. Ogromną zmianę wprowadziło oczywiście Google za sprawą swojego trafnego oraz intuicyjnego systemu wyszukiwania, który opiera się na algorytmach.

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych

Wyszukiwarki ustalają ranking stron wedle własnego systemu (tzw. algorytmu). Jeżeli posiadasz własną witrynę, możesz wpływać na jej widoczność w sieci. Strategią, która na to pozwala jest SEO. To czynności polegające na optymalizacji witryny w taki sposób, aby serwis był zgodny z wymaganiami konkretnych wyszukiwarek. Najczęściej przeprowadza się pozycjonowanie w Google, ponieważ ta wyszukiwarka jest po prostu najpopularniejsza.

Strategia SEO dla każdej wyszukiwarki wygląda dość podobnie. Choć poszczególne systemy posiadają indywidualnie zaprojektowane algorytmy, zwykle działają one w sposób do siebie mocno zbliżony. Dlatego, jeśli Twoja strona internetowa będzie osiągać wysoką pozycję w Google, istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie zjawisko wystąpi także w Bing lub innej wyszukiwarce. Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób należy zadbać o SEO dla strony internetowej, skorzystaj z pomocy specjalistów. Wówczas zespół wykwalifikowanych ekspertów kompleksowo zajmie się wdrożeniem strategii pozycjonowania.

Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4.8 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy