Wyszukiwarka internetowa to oprogramowanie, które generuje odpowiedzi na zapytania użytkowników. Przybierają one formę listy linków prowadzących do różnych stron internetowych dostępnych w sieci – witryny te mają zawierać informacje, których poszukuje internauta.
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce
W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Według portalu StatCounter, w czerwcu 2022 roku korzysta z niej średnio 95,91% użytkowników. Na drugim miejscu plasuje się wyszukiwarka Bing z 2,9% udziału w rynku.
Na kolejnych miejscach znajdują się: Yahoo! (0,65%), DuckDuckGo (0,27%), YANDEX (0,17%). W Polsce są to więc wyszukiwarki zdecydowanie mniej popularne względem Google i korzysta z nich niewielu użytkowników. Trudno się dziwić – zwykle posiadają nieco mniej funkcji, a niejednokrotność trafność wyników wyszukiwania pozostawia wiele do życzenia.
Warto jednak wspomnieć, że wyszukiwarka Google praktycznie od zawsze w Polsce cieszyła się ogromnym uznaniem. Dane z portalu StatCounter ukazują, że popularność tego narzędzia bardzo rzadko spada poniżej 90% (dane od 2009 roku). Polskim użytkownikom Google przypadło do gustu i nic nie wskazuje na to, aby przyszłość miała wyglądać choćby odrobinę inaczej.
Bez wątpienia na tak ogromny udział w rynku wpływa nie tylko intuicyjność oraz innowacyjność, ale także fakt instalowania wyszukiwarki Google jako aplikacji domyślnej na wielu urządzeniach (szczególnie mobilnych). Często smartfony w ustawieniach fabrycznych posiadają przypisaną wyszukiwarkę Google, jako domyślną. Użytkownicy naturalnie więc po nią sięgają, wykorzystując ją także na innych urządzeniach ze względu na przyzwyczajenie i wygodę.
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie
Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie jest Google. Zgodnie z portalem StatCounter z tego oprogramowania korzysta około 85,44% użytkowników. Kolejnymi popularnymi wyszukiwarkami na rynku światowym są: Bing (8,32%), Yahoo! (2,47%), YANDEX (1,26%), DuckDuckGo (0,9%), Baidu (0,63%).
Nie inaczej jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie Google obejmuje około 79% rynku, a na drugim miejscu plasuje się Bing: 13,81%. Podobny trend pozostaje widoczny w Kanadzie oraz całej Ameryce Południowej.
Dopiero Chiny i Rosja są państwami, gdzie Google nie jest aż tak popularnym systemem wyszukiwania, jak w całej Europie oraz za oceanem.
Zgodnie z portalem StatCounter, najpopularniejsze wyszukiwarki w Chinach to:
- Baidu: 48,38%
- bing: 25,57%
- Sogou: 12,55%
- Google: 8,05%
- Haosou: 4,95%
- YANDEX: 0,33%
Natomiast w Rosji ranking prezentuje się następująco:
- YANDEX: 56,03%
- Google: 40,61%
- Mail.ru: 1,69%
- bing: 0,87%
- DuckDuckGo: 0,47%
- Yahoo!: 0,27%
Mimo, że Google dominuje na ogólnoświatowym rynku (statystycznie), ciągle nawet duże państwa wykorzystują inne wyszukiwarki – głownie YANDEX oraz Baidu. Fakt ten jest spowodowany ich wsparciem językowym, co znacznie ułatwia generowanie wyszukiwań, np. w języku rosyjskim lub chińskim.
Jakie wyszukiwarki internetowe były popularne dawniej?
Zanim Google zaczęło istnieć – a następnie wspięło się na wyżyny popularności – oczywiście istniały inne wyszukiwarki, które wówczas były wykorzystywane przez użytkowników. Oto lista wyszukiwarek popularnych przed erą Google:
- Lycos (od 1994)
- Excite (od 1994)
- AltaVista (od 1995)
- Dogpile (1996)
Wszystkie z nich zaczynały tracić na popularności na rzecz innych. Ogromną zmianę wprowadziło oczywiście Google za sprawą swojego trafnego oraz intuicyjnego systemu wyszukiwania, który opiera się na algorytmach.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych
Wyszukiwarki ustalają ranking stron wedle własnego systemu (tzw. algorytmu). Jeżeli posiadasz własną witrynę, możesz wpływać na jej widoczność w sieci. Strategią, która na to pozwala jest SEO. To czynności polegające na optymalizacji witryny w taki sposób, aby serwis był zgodny z wymaganiami konkretnych wyszukiwarek. Najczęściej przeprowadza się pozycjonowanie w Google, ponieważ ta wyszukiwarka jest po prostu najpopularniejsza.
Strategia SEO dla każdej wyszukiwarki wygląda dość podobnie. Choć poszczególne systemy posiadają indywidualnie zaprojektowane algorytmy, zwykle działają one w sposób do siebie mocno zbliżony. Dlatego, jeśli Twoja strona internetowa będzie osiągać wysoką pozycję w Google, istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie zjawisko wystąpi także w Bing lub innej wyszukiwarce. Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób należy zadbać o SEO dla strony internetowej, skorzystaj z pomocy specjalistów. Wówczas zespół wykwalifikowanych ekspertów kompleksowo zajmie się wdrożeniem strategii pozycjonowania.