Na skróty
Logo firmy pełni niezwykle istotną rolę w procesie identyfikacyjnym. Specjalnie opracowany znak budzi skojarzenia z Twoją działalnością, pomagając promować świadczone przez Ciebie usługi lub sprzedawane produkty. Żeby jednak logo spełniało swoją funkcję, konieczne jest kompleksowe przejście procesu tworzenia. Jak go przeprowadzić krok po kroku?
Zdj 1. Logo powinna mieć każda marka, której celem jest zdobycie zaufania i popularności wśród klientów
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/wordpress-sie%C4%87-projekt-581849/
Zacznijmy od tego, że logo to nie logotyp. Nie zawiera nazwy firmy i sloganu. Jest znakiem graficznym o określonych barwach czy wzorze, który powinien kojarzyć się z Twoją działalnością lub być na tyle charakterystyczny, aby zawsze wzbudzać skojarzenia z przedsiębiorstwem, które prowadzisz. Oto, jak krok po kroku stworzyć wysokiej klasy logo firmy.
Logo musi spełniać kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim powinno być łatwe do zapamiętania i to już na pierwszy rzut oka. Konieczne jest także, aby znak graficzny był unikalny, prosty i wszechstronny. Pod tym pojęciem kryje się dopasowanie znaku np. do działań outdoorowych, w sieci, kampanii dla odbiorców nowych i stałych. Poza tym logo musi być na tyle charakterystyczne, aby od razu kojarzyć się z Twoją firmą.
Proces tworzenia logo oparty jest na kilku etapach. Zaczniemy od procesu poznania grupy odbiorców i inspiracji, później przyjdzie czas na wstępne szkice, a dopiero na końcu – realizację. Pamiętaj, że w przypadku logo pośpiech nie jest wskazany. Zanim zaprezentujesz znak odbiorcom, ten musi być naprawdę dobrze dopracowany.
Briefing stanowi niezwykle istotną rolę w tworzeniu logo. Musisz poznać swoje odbiorcę, jego zapotrzebowanie i skojarzenia, które może mu sugerować dany znak. Dopasuj logo do tych kwestii. Wybierz też rodzaj logo. Niektórzy decydują się na logotyp (znak graficzny z liter), monogram (znak graficzny oparty na literach, składający się z kilku znaków np. TVN), piktogram, symbol lub emblemat.
Jeżeli Twoja firma nie ma jeszcze zwyczajowych barw, wybierz kolorystykę uwzględniając charakter biznesu. Np. firmy działające w branży ogrodniczej powinny stawiać na odcienie zieleni lub kolory kojarzące się z kwiatostanem. Pamiętaj, że kolorystyka musi dobrze wyglądać też na innych materiałach marketingowych.
Poszukaj inspiracji wśród konkurencji, ale też marek z innych branż. Możesz popatrzeć na historyczne loga u różnych producentów. Agencja marketingowa przygotuje Ci duży katalog takich propozycji, które wspólnie przeanalizujecie. Warto wiele czasu poświęcić na weryfikację i inspiracje, bo te pomogą w przygotowaniu logotypu, na którym nam zależy.
Na tym etapie graficy zaczynają wykonywać szkice logotypu i wstępne założenia. Modyfikują schemat, dodają, usuwają, kolorują itd. Proces kreatywny stanowi jeden z podstawowych elementów tworzenia logo. To tutaj Twoje wcześniejsze myśli, założenia i pomysły staną się realne.
Pomysły z kartek przeniosą się teraz do cyfrowej rzeczywistości. Czas na etap wektoryzacji. To nie tylko wykonanie logotypu w profesjonalnym programie graficznym. Doświadczony grafik przygotuje wersję logo, którą można odpowiednio dostosowywać do materiałów marketingowych. Oznacza to, że jesteśmy w stanie skalować grafikę bez utraty jakości, dopasowywać ją np. do outdoorowych materiałów i elastycznie dopasowywać kolorystycznie.
Zdj 2. Na etapie tworzenia przygotowane są różne warianty loga
Źródło: https://pixabay.com/pl/vectors/halloween-uroczysto%C5%9B%C4%87-typografia-4576759/
Tutaj istotne jest sprawdzenie, czy logo nie jest plagiatem i czy pasuje do wszystkich założeń marketingowych. Istotna jest ostateczna akceptacja klienta. Na tym etapie można dokonać jeszcze pewnych zmian w projekcie. Po wszystkim grafik przygotuje księgę znaków (do wykorzystania logo) i gotowe!
Masz już logo? Możesz przejść do kolejnych etapów działań. Przed Tobą profesjonalne pozycjonowanie stron czy kampanie w mediach społecznościowych. Wszystko będzie bazować na wybranym logo i dobranej kolorystyce.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.