Optymalizacja sklepu internetowego. Na czym polega?
4 min
4 min
Na skróty
Optymalizacja sklepu internetowego to bardzo szerokie pojęcie. Nie dotyczy ono z pewnością wyłącznie strony głównej, ale także kart produktowych oraz wszelkich innych detali. Optymalizacja sklepu związana jest także z odpowiednim konstruowaniem adresów URL oraz szeregu innych elementów w taki sposób, aby była jak najbardziej przyjazna zarówno wyszukiwarkom jak i klientom. Dzięki odpowiedniemu przeprowadzeniu tego złożonego procesu mamy pewność, że konwersja poprawi się. A ta ostatnia – ma przecież bezpośredni wpływ na sprzedaż.
Optymalizację www zawsze rozpoczyna solidny audyt. Tylko po dokładnym sprawdzeniu w jakim zakresie jest ona dostosowana do bieżących standardów można w ogóle zacząć myśleć o wprowadzaniu zmian, a te na lepsze – można wprowadzić praktycznie w każdym przypadku. Istnieje wiele narzędzi dostępnych online służących do przeprowadzenia takiego audytu. Niemniej dzieje się to w sposób mechaniczny. Poza tym laik może mieć trudności z odnalezieniem programu, który naprawdę dostosowany jest do bieżących kryteriów a często ogólnodostępne, darmowe narzędzia dalece ustępują tym używanym przez profesjonalistów w tej dziedzinie. Ponadto ci ostatni posiadają na bieżąco znacznie więcej wiedzy na temat optymalizacji www niż przeciętny przedsiębiorca, który zwykle zajmuje się wieloma aspektami prowadzenia swojej działalności online jednocześnie, dlatego warto rozważyć powierzenie optymalizacji profesjonalnej agencji SEO.
Naturalnie samodzielne wykonanie audytu oraz optymalizacja także jest możliwa, wówczas jednak zajmuje ona wiele czasu i wiąże się nieodłącznie z koniecznością poznawania na bieżąco wielu różnorodnych narzędzi służących do realizacji tego procesu. Ponadto warto na stale śledzić wszelkie zmiany oraz trendy panujące w dziedzinie SEO marketingu. Często okazuje się, że aby taka optymalizacja była efektywna, jest to praca dla kilku osób na pełen etat. Szczególnie, kiedy witryna jest obszerna. Każdy, kto naprawdę wie co to optymalizacja sklepu internetowego, zdaje sobie sprawę z ogromu pracy oraz czasu koniecznych do jej rzetelnej realizacji. Prędzej czy później łatwo zauważyć, że w przypadku stale rozbudowywanej witryny jaką jest zazwyczaj wzbogacany o nowe produkty oraz rozwiązania internetowy sklep – zwykle bardziej kalkuluje się zlecenie tego zadania specjalistom od SEO. Już na etapie audytu doskonale wiedzą oni na co, oprócz tego co wykazała czysto mechaniczna analiza strony, zwrócić uwagę. Dostosują zatem witrynę nie tylko do oczekiwań mechanicznych wyszukiwarek ale także oczekiwań jej docelowych odbiorców.
Oprócz wspomnianego już audytu optymalizacja witryny obejmuje bardzo szeroki zakres czynności. Podczas audytu między innymi chodzi o dokładne przemyślenie oraz ewentualną weryfikację celu strony. Być może początkowo został on całkiem dobrze przemyślany, pamiętajmy jednak, że lepsze jest wrogiem dobrego. Kiedy cel zostaje zweryfikowany następuje zazwyczaj dobór jak najbardziej odpowiednich do niego słów i fraz kluczowych. Chodzi także o wyczyszczenie wszelkich widocznych błędów, optymalizację każdego, najdrobniejszego elementu treści. Na przykład meta tagów, budowy linków URL, poszczególnych treści na stronach, ich układu itd. Sprawdzenie, czy treści nie są duplikowane oraz zamiana ich na unikalne jeśli jest to koniecznie, to także jeden z licznych przykładowych elementów optymalizacji pod kątem SEO. Wzbogacenie witryny o nowe podstrony i treści całkiem nowe bywa niezwykle skuteczne w tym procesie.
Ponadto, oprócz zagadnień merytorycznych, podczas optymalizacji www zdecydowanie brane są pod uwagę aspekty czysto techniczne. Sprawdzane są dokładnie detale kodu, czyli języka programowania jakim napisana jest strona, a który zwykle niewiele mówi osobie zajmującej się po prostu handlem. Nawet drobne błędy w kodzie potrafią sprawić, że strona będzie ładować się znacznie wolniej niż mogłaby bez tych niedociągnięć, natomiast tempo ładowania strony jest bardzo istotne w procesie pozycjonowania. Jak łatwo się domyślić – im szybciej ładuje się strona, tym wyższą pozycję w wyszukiwarkach będzie mogła zyskać. Optymalizacja www obejmuje także grafiki, które mają niebagatelny wpływ na właśnie prędkość ładowania strony. Należy zatem zwrócić uwagę między innymi na atrybuty „alt” obrazków oraz inne, wydawałoby się mało istotne, czynniki. Każdy link, opis i podpis przy grafice powinien zostać zoptymalizowany pod kątem SEO. Nawet te aspekty, które powszechnie uważane są za nieistotne podczas pozycjonowania, paradoksalnie mogą mieć znaczenie dla Google i innych wyszukiwarek. Ponadto objętość pliku zawierającego zdjęcie będzie tutaj z pewnością sprawą kluczową.
To tylko część działań mogących mieć udział w profesjonalnej optymalizacji www. Często oferowana bywa optymalizacja pod kątem SEO (Search Engine Optimization), czyli tego czy strona sprzyja wyszukiwarkom lub optymalizacja UX (User Expirience) czyli w kontekście atrakcyjności strony dla jej użytkownika oraz optymalizacja contentu. Obecnie istnieje jednak znacznie bardziej udoskonalone rozwiązanie.
Optymalizacja SXO to nic innego jak połączenie wszystkich jej rodzajów wymienionych powyżej. Naturalnie wszystkie te czynniki: SEO, UX oraz całokształt treści – wiążą się ze sobą nierozerwalnie jeżeli chodzi o końcowy efekt optymalizacji, jakim ma być zwiększona konwersja. Dlatego właśnie najlepszym rozwiązaniem jest SXO. To metoda nie tylko bardziej skuteczna, ale również tańsza niż zlecanie optymalizacji różnego rodzaju osobno. Dzięki SXO można harmonijnie łączyć i komponować ze sobą wszystkie najistotniejsze czynniki mające ostateczny wpływ na pozycję sklepu w wyszukiwarce. Można zatem doświadczyć wreszcie co to optymalizacja sklepu na miarę naszych czasów!
Tylko dzięki systematycznej i rzetelnej optymalizacji witryna sklepu online (lub dowolna inna) ma szansę zdobyć i utrzymać wysoką pozycję w wyszukiwarce Google. Szczególnie kiedy witryna stanowi ważny aspekt działalności zarobkowej, a taką niewątpliwie są wszelkie sklepy internetowe, to po prostu być albo nie być konkretnej firmy. Właśnie dlatego nawet kiedy szukamy oszczędności w swoim przedsiębiorstwie nie wolno nam rezygnować właśnie z optymalizacji www. Optymalizacja SXO to obecnie najbardziej ekonomiczne i najbardziej skuteczne rozwiązanie w tym zakresie. Kiedy rozważamy, czy ciąć koszty płatnych reklam, np. zamieszczanych w serwisach społecznościowych, czy też koszty związane z klasycznym pozycjonowaniem – wybór wydaje się oczywisty. Szczególnie, że nieprawidłowo utworzona strona może narazić właściciela na nieprzyjemne konsekwencje, włącznie z karami od firmy Google oraz ignorowaniem strony przez tą najpopularniejszą przeglądarkę. W działalności biznesowej online może się to okazać szczególnie dotkliwe. Warto zatem poświęcić czas lub pieniądze właśnie na optymalizację.