Na skróty
Pagespeed a SEO, czyli temat niezwykle popularny? To pytanie zadają najczęściej właściciele stron WWW oraz sklepów internetowych. Biorąc pod uwagę aktualne standardy, wydajność serwisu jest bardzo ważna w kontekście nie tylko SEO, ale także UX, czyli kompleksowego pozycjonowania SXO.
Szybkość strony ma niebagatelny wpływ na pozycjonowanie (SEO), ponieważ między innymi od tego aspektu zależą doświadczenia użytkowników (UX). Aby internauci postrzegali Twoją stronę w sposób wartościowy, powinieneś zadbać o 5 głównych filarów, a mianowicie:
Ważna okazuje się także prawidłowo zaprogramowana ścieżka zakupowa – aby potencjalny klient był kierowany do podjęcia pożądanej konwersji bezpośrednio po wejściu na stronę.
Pagespeed można zmierzyć za pomocą instrumentów tj. Google PageSpeed Insights, GTmetrix oraz WebPageTest.
Google PageSpeed Insights to renomowane narzędzie firmy Google umożliwiające zmierzyć prędkość ładowania serwisu, jego interaktywność i stabilność wizualną. Instrument korzysta z kilku istotnych metryk, a mianowicie:
Odpowiadają one kolejno za:
Dane pomiarowe w narzędziu Google PageSpeed Insights mogą się różnić, w zależności od sprzętu, na którym wykonywane jest badanie. Łatwo więc dojść do wniosku, że na lepszych urządzeniach (typu flagowe smartfony lub najnowsze komputery) wynik będzie bardziej satysfakcjonujący. Jeżeli jesteś specjalistą ds. optymalizacji stron pod kątem wydajności, powinieneś dążyć do uzyskania jak najwyższego wyniku. Dzięki temu rezultaty będą zadowalające nawet na gorszym sprzęcie.
GTmetrix to narzędzie internetowe, które pozwala na dokładny pomiar prędkości ładowania strony internetowej i dostarcza szczegółowych raportów dotyczących wydajności serwisu. Wymieniony instrument oferuje różnorodne opcje konfiguracyjne umożliwiające dokładne określenie warunków testowych.
GTmetrix bada wiele różnych aspektów wydajności strony internetowej, w tym:
Po wykonaniu testu, GTmetrix generuje raport, który zawiera szczegółowe informacje na temat wydajności strony, w tym rekomendacje dotyczące poprawy jej szybkości. Raport obejmuje także dane o wielkości plików, liczbie żądań HTTP, czasie ładowania i innych ważnych metrykach wydajności pomagających w identyfikacji problemów i usprawnieniu strony.
WebPageTest to narzędzie online do testowania wydajności stron internetowych. Mierzy czas ładowania serwisu i analizuje wiele czynników wpływających na jego szybkość działania.
Podstawowe funkcje WebPageTest obejmują:
Reasumując, WebPageTest to narzędzie online do testowania wydajności stron internetowych pozwalające na analizę wielu czynników odpowiadających za szybkość ładowania serwisu oraz generowanie raportów i zaleceń optymalizacyjnych.
Wydajność stron internetowych jest fundamentalnym aspektem obejmującym nowoczesne pozycjonowanie zgodnie z zasadami SEO oraz UX, czyli SXO (ang. Search Experience Optimization). Jeżeli zależy Ci na pozyskaniu wartościowych klientów z wyszukiwarek i utrzymaniu ich w swoim serwisie (jednocześnie minimalizując wskaźnik odrzuceń, bounce rate), powinieneś zadbać o szybkość swojej strony internetowej.
Dzięki temu roboty Google (tzw. crawlery, spidery lub pająki indeksujące) zauważą ogromną wartość w Twoim serwisie, przez co podwyższą jego pozycję w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Oprócz renomowanych testów określających wydajność, interaktywność oraz stabilność wizualną strony WWW, należy dodatkowo zainwestować w audyt SEO wskazujący wszelkie wady oraz zalety Twojego serwisu.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.