PozycjonowanieTworzenie stron internetowych

Pagespeed a SEO – co warto wiedzieć?

4 min czytania
Pagespeed a SEO - co warto wiedzieć?

Pagespeed a SEO, czyli temat niezwykle popularny? To pytanie zadają najczęściej właściciele stron WWW oraz sklepów internetowych. Biorąc pod uwagę aktualne standardy, wydajność serwisu jest bardzo ważna w kontekście nie tylko SEO, ale także UX, czyli kompleksowego pozycjonowania SXO.

Pagespeed a SEO – co warto wiedzieć?

Czy szybkość strony (pagespeed) ma wpływ na pozycjonowanie (SEO)?

Szybkość strony ma niebagatelny wpływ na pozycjonowanie (SEO), ponieważ między innymi od tego aspektu zależą doświadczenia użytkowników (UX). Aby internauci postrzegali Twoją stronę w sposób wartościowy, powinieneś zadbać o 5 głównych filarów, a mianowicie:

  • pagespeed (wydajność strony),
  • interaktywność serwisu,
  • responsywność,
  • bezpieczeństwo,
  • intuicyjność.

Ważna okazuje się także prawidłowo zaprogramowana ścieżka zakupowa – aby potencjalny klient był kierowany do podjęcia pożądanej konwersji bezpośrednio po wejściu na stronę.

Jak zmierzyć pagespeed (szybkość strony)? – TOP 3 narzędzia

Pagespeed można zmierzyć za pomocą instrumentów tj. Google PageSpeed Insights, GTmetrix oraz WebPageTest.

Google PageSpeed Insights

Pagespeed a SEO – co warto wiedzieć?

Google PageSpeed Insights to renomowane narzędzie firmy Google umożliwiające zmierzyć prędkość ładowania serwisu, jego interaktywność i stabilność wizualną. Instrument korzysta z kilku istotnych metryk, a mianowicie:

  • First Paint,
  • Cumulative Layout Shift,
  • First Input Delay,
  • Time To First Byte,
  • Largest Contentful Paint.

Odpowiadają one kolejno za:

  • renderowanie obiektów po kliknięciu danego linku,
  • stopień przesunięć wybranych elementów witryny,
  • pojawienie się pierwszego elementu sklepu w stosunku do możliwości wejścia z nim w interakcję,
  • czas dostarczenia pierwszego bajtu odpowiedzi na kliknięcie,
  • czas potrzebny na załadowanie się największych elementów serwisu.
Zobacz  SEO wymaga ciągłego rozwoju – jak zdobywać wiedzę?

Dane pomiarowe w narzędziu Google PageSpeed Insights mogą się różnić, w zależności od sprzętu, na którym wykonywane jest badanie. Łatwo więc dojść do wniosku, że na lepszych urządzeniach (typu flagowe smartfony lub najnowsze komputery) wynik będzie bardziej satysfakcjonujący. Jeżeli jesteś specjalistą ds. optymalizacji stron pod kątem wydajności, powinieneś dążyć do uzyskania jak najwyższego wyniku. Dzięki temu rezultaty będą zadowalające nawet na gorszym sprzęcie.

GTmetrix

Pagespeed a SEO – co warto wiedzieć?

GTmetrix to narzędzie internetowe, które pozwala na dokładny pomiar prędkości ładowania strony internetowej i dostarcza szczegółowych raportów dotyczących wydajności serwisu. Wymieniony instrument oferuje różnorodne opcje konfiguracyjne umożliwiające dokładne określenie warunków testowych.

GTmetrix bada wiele różnych aspektów wydajności strony internetowej, w tym:

  • Czas ładowania – weryfikuje czas, jaki potrzebny jest, aby strona została całkowicie załadowana w przeglądarce.
  • Wielkość strony – analizuje rozmiar pobieranych plików potrzebnych do wyświetlenia serwisu.
  • Liczbę żądań HTTP – bada liczbę plików pobieranych do wyświetlenia serwisu.
  • Optymalizację obrazów – sprawdza, czy obrazy na stronie są właściwie zoptymalizowane.
  • Caching – weryfikuje, czy strona korzysta z cache’owania, w celu przyspieszenia ładowania poszczególnych struktur.
  • Wykorzystanie CDNmierzy, czy strona korzysta z Content Delivery Network (CDN), który może zmaksymalizować czas ładowania witryny dla użytkowników z różnych części świata.
  • Wykorzystanie skryptów – sprawdza, czy skrypty na stronie są właściwie zoptymalizowane i czy nie powodują opóźnień w ładowaniu strony.

Po wykonaniu testu, GTmetrix generuje raport, który zawiera szczegółowe informacje na temat wydajności strony, w tym rekomendacje dotyczące poprawy jej szybkości. Raport obejmuje także dane o wielkości plików, liczbie żądań HTTP, czasie ładowania i innych ważnych metrykach wydajności pomagających w identyfikacji problemów i usprawnieniu strony.

Zobacz  Koszt narzędzi do pracy SEO – czy na pewno opłaca Ci się samemu pozycjonować? 

WebPageTest

Pagespeed a SEO – co warto wiedzieć?

WebPageTest to narzędzie online do testowania wydajności stron internetowych. Mierzy czas ładowania serwisu i analizuje wiele czynników wpływających na jego szybkość działania.

Podstawowe funkcje WebPageTest obejmują:

  1. Testowanie szybkości ładowania strony – narzędzie umożliwia sprawdzenie czasu ładowania strony z różnych lokalizacji i urządzeń. Użytkownik może wybrać miejsce, z którego będzie testowany serwer, rodzaj połączenia internetowego i urządzenie docelowe.
  2. Analiza wydajności – WebPageTest przeprowadza analizę różnych czynników wpływających na wydajność strony, takich jak liczba żądań HTTP, rozmiar plików, czas ładowania pierwszego bajtu (TTFB) i czas renderowania strony. Narzędzie generuje raport zawierający szczegółowe informacje o wynikach testów i zalecenia dotyczące optymalizacji strony.
  3. Testowanie wielu stron – użytkownik może przetestować wiele stron jednocześnie, aby porównać ich wydajność oraz zidentyfikować problemy.
  4. Testowanie mobilne – WebPageTest pozwala przetestować stronę na różnych urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety.
  5. Testowanie wydajności na poziomie klienta końcowego – narzędzie umożliwia testowanie szybkości ładowania strony na poziomie użytkownika końcowego, co oznacza, że testy przeprowadzane są z prawdziwymi przeglądarkami internetowymi zainstalowanymi na różnych urządzeniach i sieciach.
  6. Testowanie szybkości ładowania strony dla wielu przeglądarek – WebPageTest pozwala na testowanie wydajności serwisu w różnych przeglądarkach, takich jak Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari i Internet Explorer.
  7. Testowanie zaawansowane – narzędzie pozwala wdrożyć tzw. testowanie zaawansowane (np. analiza wtyczek, testowanie szyfrowania SSL i wiele innych).

Reasumując, WebPageTest to narzędzie online do testowania wydajności stron internetowych pozwalające na analizę wielu czynników odpowiadających za szybkość ładowania serwisu oraz generowanie raportów i zaleceń optymalizacyjnych.

Zobacz  Czy warto opierać SEO na reciprocal link?

Pagespeed a SEO – podsumowanie

Wydajność stron internetowych jest fundamentalnym aspektem obejmującym nowoczesne pozycjonowanie zgodnie z zasadami SEO oraz UX, czyli SXO (ang. Search Experience Optimization). Jeżeli zależy Ci na pozyskaniu wartościowych klientów z wyszukiwarek i utrzymaniu ich w swoim serwisie (jednocześnie minimalizując wskaźnik odrzuceń, bounce rate), powinieneś zadbać o szybkość swojej strony internetowej. 

Dzięki temu roboty Google (tzw. crawlery, spidery lub pająki indeksujące) zauważą ogromną wartość w Twoim serwisie, przez co podwyższą jego pozycję w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.

Oprócz renomowanych testów określających wydajność, interaktywność oraz stabilność wizualną strony WWW, należy dodatkowo zainwestować w audyt SEO wskazujący wszelkie wady oraz zalety Twojego serwisu.

Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy