Na skróty
Format pliku graficznego decyduje zarówno o jakości grafiki, jak i jej zastosowaniu oraz ilości miejsca na dysku, które jest wymagane. Jeżeli zastanawiasz się, co ma lepszą jakość: PNG czy JPG, ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego wiele na temat właściwości obu formatów oraz możliwości ich wykorzystania.
Format pliku graficznego to sposób, w jaki dane obrazu są przechowywane w pliku komputerowym. Określa on strukturę, sposób kompresji oraz metody zapisywania informacji wizualnych, takich jak kolory, piksele i inne właściwości obrazu. Wybór odpowiedniego formatu ma wpływ na: jakość, rozmiar pliku oraz możliwość edytowania lub wyświetlania obrazu na różnych urządzeniach.
Zdj. 1. Popularne formaty plików graficznych
Źródło: https://govisually.com/blog/graphic-file-formats/
Rastrowy format PNG jest jednym z najpopularniejszych. Służy on do zapisywania obrazów cyfrowych. Jego Istotną zaletą jest bezstratność jakości. Oznacza to, że
każdorazowy zapis oraz odczyt obrazu w formacie PNG nie powoduje utraty detali. Format PNG można wykorzystać do przechowywania obrazów, które mają być często edytowane.
Kolejną istotną zaletą formatu PNG jest możliwość zapisywania obrazów z przezroczystym tłem. Tę akurat opcję docenią projektanci stron internetowych. Format PNG przewiduje tryby o niskiej ilości kolorów, a także tryb 48-bitowego RGB, w którym można zapisywać obraz w milionach kolorów bez jakichkolwiek zniekształceń.
JPG (ang. Joint Photographic Experts Group) to format, który doskonale nadaje się do zapisywania zdjęć. To również najpopularniejszy rastrowy format plików graficznych. Pliki w nim zapisane ważą stosunkowo niewiele. Ma on jednak pewną wadę. Nie zapisuje dokładnie kolorów. Uśrednianie to nie jest natomiast widoczne na zdjęciu.
Format JPG za sprawą swojej niedokładności może popsuć jakość wykresu i będzie to widoczne zwłaszcza po sporym przybliżeniu. Jedną ze zdecydowanych zalet tego formatu jest możliwość kompresji. JPG nie pozwala jednak na zachowanie przezroczystości obrazu oraz nie zapisuje animacji.
Rozważając wykorzystanie formatów plików JPG oraz PNG, trzeba wziąć pod uwagę różne formy kompresji. Pliki JPG są przeznaczone do wydajnego przechowywania cyfrowych zdjęć wysokiej jakości — bogatych w szczegóły oraz kolory. Kompresują one duże obrazy do znacznie mniejszych rozmiarów, co ułatwia ich udostępnianie oraz wysyłanie online. Proces kompresji formatu JPG jest jednak stratny.
PNG natomiast oferuje kompresję bezstratną. Oznacza to, że kompresja grafiki zachowuje wszystkie dane. Jakość jest natomiast taka sama. Bez względu na to, ile razy plik zostaje edytowany oraz zapisywany, obraz nie zamazuje się i nie zniekształca. Sprawia to, że format PNG idealnie nadaje się do tworzenia np. wyrazistych logo. Świetnie zdaje egzamin również przy wykresach, w których jest ogromna liczba cyfr.
Decydując o tym, czy lepszy dla Ciebie będzie PNG, czy JPG, zwróć uwagę także na rozmiary plików. JPG pogarsza jakość ze względu na kompresję stratną. Daje natomiast możliwość ściśnięcia dużych obrazów do rozmiarów, które łatwiej obsługiwać. Kompromis w przypadku PNG polega z kolei na bezstratnej kompresji przy większych rozmiarach plików. Jeżeli zależy Ci na tym, aby zajmowały one jak najmniej miejsca na dysku twardym, lepszy będzie format JPG.
W sytuacji, gdy Twoim priorytetem jest obsługa przezroczystego tła, zdecydowanie postaw na format PNG. Twórcy stron internetowych mogą też dzięki niemu stosować przezroczyste tła do swoich obrazów. Przekonaj się również, czym jest grafika rastrowa.
Zdj. 2. Porównanie formatów PNG i JPG
źródło: https://repairit.wondershare.com/photo-repair/png-jpg-jpeg.html
JPG oraz PNG to dwa formaty plików, które mają zupełnie inne właściwości oraz zastosowanie. Odpowiedź na pytanie „co ma lepszą jakość PNG czy JPG” brzmi PNG. Jednak nie oznacza to, że jest to format lepszy. Wiele zależy od tego, do czego potrzebujesz pliku graficznego. Eksperci SEO zatrudnieni w dobrych agencjach marketingowych często wykorzystują zarówno pliki JPG, jak i PNG.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.