Sprzedaż domen internetowych może być intratnym zajęciem. Natomiast inwestowanie w nie ma ogromny potencjał między innymi ze względu na SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz aspekt wizerunkowy. W tym artykule przedstawimy Ci najdroższe domeny świata. Dowiesz się też, jak to możliwe, że ich ceny osiągnęły tak wysokie wartości.
Najdroższe domeny świata — zestawienie
Na liście najdrożej sprzedanych domen na świecie znajdują się pozycje, takie jak:
- carinsurance.com – 49,7 milionów dolarów,
- insurance.com – 35,6 milionów dolarów,
- vacationrentals.com – 35 milionów dolarów,
- privatejet.com – 30,18 milionów dolarów,
- voice.com – 30 milionów dolarów.
Jak widzisz, te najdroższe to bardzo proste i łatwe do zapamiętania słowa. Idealnie odzwierciedlają one markę lub produkt. W dodatku w bardzo intratnych branżach. Nie może również dziwić, że za ogromne kwoty zostały wykupione domeny, takie jak: hotels.com oraz casino.com. Odpowiednio 11 milionów oraz 5,5 miliona dolarów. Sporym echem odbił się także ostatni zakup domeny chat.com przez Sama Altmana — dyrektora generalnego OpenAi.
Domena chat.com wśród najdroższych domen
Chat GPT to już kultowe narzędzie — wykorzystywany na całym świecie duży model językowy (ang. Large Language Model). Miało ono swoją premierę w listopadzie 2022 roku. Początkowo, aby skorzystać z czatbota, konieczne było wejście na stronę internetową chatgpt.com. Aktualnie jednak wystarczy wpisać chat.com.
Redakcja The Verge, Dharmesh Shah donosi, że założyciel Hubspot oraz CTO kupił domenę chat.com na początku 2023 roku za kwotę 15,5 miliona dolarów. Następnie sprzedał on krótką oraz chwytliwą nazwę. Trudno uwierzyć, że otrzymał za nią mniej niż sam zapłacił. Ciekawostką jest, że przedsiębiorca przyjął zapłatę w akcjach OpenAI. Dzięki temu został on inwestorem amerykańskiego giganta, który zajmuje się sztuczną inteligencją.
Zdj. 1. Chat GPT dostępny pod adresem Chat.com
Źródło: https://chat.com/
Dlaczego niektóre domeny są tak drogie?
Dlaczego najdroższe domeny osiągają tak zawrotne ceny? Co wpływa na ich wartość? Kwoty wynikają zarówno z ich popularności, jak i unikalności nazwy oraz wartości SEO. Domeny używane często są sprzedawane ponownie, a ich cena jest ustalana przez obecnego właściciela.
Nierzadko prowadzi to do osiągnięcia wyższych cen ze względu na próbę osiągnięcia zysku. Cena domeny może zależeć także od liczby zakupionych domen przez znane firmy. Niektóre marki zabezpieczają różne możliwości adresowania. Na przykład z końcówką .pl oraz .com.
Domeny mogą mieć sporą wartość SEO. Liczy się ich historia (między innymi statystyki dotyczące widoczności w przeszłości, ruch na stronie oraz jakość linków zewnętrznych). W przypadku jednak najdroższych domen świata czynnikiem, który decydował o ich wartości, był aspekt wizerunkowy.
Wiele lat temu ktoś zarejestrował je jako pierwszy. Firmy, które działają w branży hotelarskiej, są w stanie naprawdę wiele zapłacić za nazwę „hotel.com”. Z biegiem czasu wartość tychże domen znacząco wzrosła. Nie może więc dziwić, że taka nazwa przynależy do najdroższych domen świata.
Gdzie można kupować i sprzedawać domeny?
Kupowanie domen internetowych możliwe jest między innymi:
- u rejestratorów domen,
- w marketach z domenami,
- w firmach, które specjalizują się w sprzedaży domen oraz całych stron internetowych z ruchem.
Najszybciej i najprościej jest u rejestratorów. W takich jednak przypadkach najbardziej wartościowe opcje są zajęte. W marketach z domenami, takimi jak AfterMarket ceny domen potrafią osiągać imponujące kwoty. Eksperci zajmujący się handlowaniem domenami często przed ich zakupem analizują między innymi ich historię oraz linkowanie zewnętrzne.
Zdj. 2. Ceniony na polskim rynku market z domenami Aftermarket.pl
Źródło: https://www.aftermarket.pl/
Firmy, które sprzedają domeny oraz całe strony internetowe to często przedsiębiorcy, którzy zajmują się także wykupywaniem tak zwanych ekspirek. Domen wygasłych, które nie zostały opłacone przez poprzedniego abonenta. Jeżeli chcesz poznać więcej informacji na temat tego, gdzie kupić domenę, przeczytaj artykuł na ten temat dostępny na naszym blogu. Poznasz tam opcje, których nie wymieniliśmy w tym wpisie.