Pozycjonowanie na Amazon może się nieco różnić od SEO na SkyShop, PrestaShop czy też CMS WordPress. W tym przypadku szczególną uwagę należy zwrócić na dobór słów kluczowych i wszelkie darmowe działania podejmowane przez sprzedających. O tym, co to jest, a także na czym polega pozycjonowanie Amazon, jak wybrać słowa kluczowe i które kwestie są najważniejsze na tej platformie opowiemy w dzisiejszym artykule.
Pozycjonowanie Amazon – co to jest i na czym polega?
Pozycjonowanie Amazon to inaczej optymalizacja SEO (ang. Search Engine Optimization) ukierunkowana na aukcje w obrębie platformy Amazon. Celem tego działania jest osiągnięcie najwyższych pozycji w organicznych (bezpłatnych i naturalnych) wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy kluczowe. Mówiąc w skrócie – pozycjonowanie Amazon ma ułatwić potencjalnym klientom odszukanie wybranego produktu. Zwiększy to prawdopodobieństwo jego zakupu, a w konsekwencji zmaksymalizuje zyski Twojej firmy.
Jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania na Amazonie?
Wybór słów kluczowych to jedna z najistotniejszych kwestii w przypadku pozycjonowania produktów na Amazonie. Aby właściwie dobrać frazy istotne pod kątem sprzedażowym dla Twojego biznesu, powinieneś posłużyć się odpowiednimi narzędziami SEO. W zależności od własnych preferencji możesz wybrać m.in.:
- Senuto,
- Ahrefs,
- KWfinder,
- Google Keywords Planner.
Każda agencja SEO korzysta z innych narzędzi. W Semcore zdecydowaliśmy się na Senuto, ale często również posługujemy się instrumentami tj. Ahrefs, SEMRush i KWfinder. Jeżeli chodzi o Google Keywords Planner – raczej rekomendujemy wykorzystać go w celu wyboru wyrażeń do płatnych kampanii Google Ads (dawniej AdWords).
Pozycjonowanie Amazon – dobór właściwych fraz kluczowych do specyfiki Twojego biznesu
Biorąc pod uwagę aktualne standardy SXO (ang. Search Experience Optimization) wyróżniamy 3 rodzaje wyrażeń – frazy fat head, chunky middle oraz long tail SEO. Pozycjonując się na Amazon, do swojej strategii SEO należy wdrożyć każdą z powyższych kombinacji. Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Frazy fat head – składają się maksymalnie z jednego lub dwóch słów
Frazy fat head wyszukują najczęściej klienci niezdecydowani, którzy jedynie zapoznają się z dostępnymi ofertami. Wyrażenia bazujące na jednym lub dwóch słowach są wysoce konkurencyjne i najcięższe w pozycjonowaniu.
Frazy fat head – przykłady
Przykładowe frazy fat head:
- t-shirty,
- szkolenia,
- spodnie.
Żeby wypozycjonować frazy fat head, należy dysponować bogatym zapleczem SEO i minimum kilkuletnią domeną (w przypadku najbardziej konkurencyjnych branż).
Frazy chunky middle – bazują na dwóch lub trzech słowach kluczowych
Frazy chunky middle odzwierciedlają nieco bardziej szczegółowe zapytania od fraz fat head, jednak w dalszym ciągu wyszukują je mniej zdecydowani klienci. Warto natomiast wziąć pod uwagę fakt, że większość osób wpisujących w wyszukiwarkę dwa lub trzy słowa kluczowe może chcieć kupić dany produkt od razu po wejściu na Twoją aukcję na Amazonie.
Frazy chunky middle – przykłady
Przykładowe frazy chunky middle:
- t-shirty męskie kolorowe,
- szkolenia z SEO,
- spodnie joggery damskie.
Biorąc pod uwagę ogólną konkurencyjność fraz chunky middle, można je zdecydowanie łatwiej wypozycjonować, jednak w najbardziej “obleganych” branżach będziemy musieli przez długi czas pracować nad contentem i regularnie podlinkowywać daną kategorię na Amazonie (np. za pomocą artykułów sponsorowanych).
Frazy long tail SEO – złożone z minimum 3-4 wyrażeń
Nie bez powodu aż 50% wyszukiwań oscyluje w obrębie fraz long tail SEO (źródło: WordStream). To obecnie najbardziej opłacalne frazy kluczowe precyzujące zamiary potencjalnych klientów. Generują najwyższy współczynnik konwersji – nawet pomimo tego, że stosuje się je zdecydowanie rzadziej od fraz ogólnych fat head lub chunky middle.
Frazy long tail SEO – przykłady
Przykładowe frazy long tail SEO:
- t-shirty męskie kolorowe Lacoste,
- szkolenia z SEO do 1 500 zł,
- spodnie joggery damskie niebieskie w paski.
Frazy long tail SEO można najłatwiej wypozycjonować. To właśnie od rozwoju długiego ogona słów kluczowych polecamy zacząć pozycjonowanie na Amazon.
Pozycjonowanie Amazon – kluczowe zasady pracy organicznej na Amazonie
Pozycjonowanie Amazon powinno opierać się przede wszystkim o darmowe działania umożliwiające podniesienie pozycji Twoich aukcji w organicznych wynikach wyszukiwania na poszczególne słowa kluczowe. Jako doświadczona agencja SEO rekomendujemy zwrócić uwagę na aspekty tj.:
- cena produktów – jest bardzo istotna, aby zwiększyć poziom sprzedaży (na cenę zwracają uwagę nie tylko klienci, ale również crawlery, które odpowiednio sortują wyniki wyszukiwania);
- referencje – im więcej pozytywnych referencji pod konkretną aukcją otrzymasz, tym wyższą pozycję w wyszukiwarkach osiągniesz (pamiętajmy, że jest to wyłącznie jeden z ponad 200 czynników rankingowych);
- grafiki oraz teksty – grafiki powinny być podpisane właściwym słowem kluczowym, a opisy aukcji stworzone w sposób zgodny z zasadami SXO (warto, żeby content wyróżniał się odpowiednią strukturą nagłówków, wylistowaniami, wyboldowaniami oraz właściwym nasyceniem słów kluczowych);
- logistyka – czas dostawy nie powinien przekraczać kilku dni, a wysyłka powinna być darmowe (wówczas będziemy mogli uzyskać odznakę Prime skutkującą lepszą widocznością naszej oferty.
Podsumowanie
Pozycjonowanie Amazon powinno bazować na działaniach WHS (ang. White Hat SEO). Stosuj umiarkowaną liczbę słów kluczowych i zwracaj szczególną uwagę na użyteczność treści. Grafiki muszą obrazować dany produkt w wysokiej jakości, a teksty mieć właściwą strukturę nagłówków (H1-H6). Zadbaj także o uzyskanie jak największej liczby pozytywnych opinii poprzez obsługę klienta na wysokim poziomie. Dziękujemy za przeczytanie tego wpisu i życzymy powodzenia w pozycjonowaniu na Amazonie!
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pozycjonowania aukcji Amazon?
#1 Ile kosztuje pozycjonowanie Amazon?
Cena za pozycjonowanie na Amazonie jest ustalana indywidualnie. Jeżeli chcesz uzyskać spersonalizowaną ofertę – umów spotkanie już dziś. Razem z nami wygenerujesz ruch na Amazonie i zaczniesz sprzedawać więcej.
#2 Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania Amazon?
Efekty pozycjonowania Amazon będą widoczne mniej więcej po kilku miesiącach w postaci większej liczby wyświetleń Twoich aukcji, co przełoży się na dodatkowe konwersje zakupowe.