Pozycjonowanie hotelu
5 min
5 min
Na skróty
Najpopularniejszą formą promocji hotelu w sieci jest korzystanie z portali pokroju Booking, TripAdvisor lub na przykład Trivago. Niestety rezerwowanie przez użytkowników noclegu w taki sposób wiąże się z opłatą prowizji. Alternatywą pozostaje pozycjonowanie hotelu, czyli strategia SEO, która pozwala podnieść pozycję strony w Google, aby witryna była odwiedzana przez użytkowników zainteresowanych ofertą noclegową.
Pozycjonowanie hotelu w wyszukiwarce Google opiera się na budowaniu widoczności serwisu na frazy kluczowe, które są regularnie wyszukiwane przez użytkowników. Gdy witryna będzie wyświetlać się na wysokiej pozycji dla tych wyrażeń, istnieje duża szansa, że odbiorca zainteresowany noclegiem odwiedzi stronę hotelową, aby złożyć rezerwację. SEO jest strategią marketingową kojarzoną przede wszystkim z e-commerce. W praktyce może być jednak wdrożona w przypadku niemal każdej witryny, a pozycjonowanie hotelu jest tego doskonałym przykładem.
Wdrożenie strategii SEO to budowanie widoczności, rozpoznawalności i ruchu dzięki wyszukiwarce Google. W ten sposób firma może nie tylko pozyskiwać klientów, ale również stabilnie się rozwijać. Pozycjonowanie hotelu wymaga przede wszystkim odpowiedniej optymalizacji witryny w myśl zasad Google. Ważne jest także publikowanie wartościowych treści w oparciu o dobrane frazy kluczowe, podobnie jak linkowanie zewnętrzne. Wszystkie te kwestie omówimy w dalszej części artykułu.
Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania hotelu. Jeżeli strategia SEO będzie realizowane na nieodpowiednie frazy, widoczność nie przyniesie wzrostu ruchu oraz większej liczby dokonywanych rezerwacji. Frazy kluczowe to wyrażenia, które są wyszukiwane przez użytkowników. Do ich wyszukiwania wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia.
Do analizy fraz kluczowych wykorzystuje się oprogramowanie takie jak Ahrefs, czy Senuto. To narzędzia, które wizualizują popyt poszczególnych słów wyszukiwanych przez użytkowników. Należy w ten sposób znaleźć wyrażenia związane z prowadzonym biznesem – w tym przypadku hotel, noclegi, pensjonat, B&B oraz tym podobne frazy.
Oto przykładowe frazy kluczowe, wyszukane przy pomocy narzędzia Ahrefs:
Istotne jest także wyszukiwanie fraz, które użytkownicy wyszukują z myślą o konkretnych intencjach. Przykładem takich wyrażeń mogą być:
W przypadku nieco bardziej znanej marki warto odpowiednio zoptymalizować stronę internetową pod słowa brandowe. Wyszukiwane frazy kluczowe następnie należy wyselekcjonować w taki sposób, aby pozycjonować hotel na sformułowania z potencjałem na konwersję.
W teorii pozycjonowanie hotelu może być realizowane na dowolną liczbę fraz. W praktyce warto skupić się początkowo na tych, które przyniosą wyniki, aby w przyszłości realizować strategię SEO na kolejne wyrażenia. Dlatego należy wybrać słowa dopasowane do proponowanej usługi oraz z potencjałem na konwersję.
Pozycjonowanie hotelu powinno być realizowane w taki sposób, aby na konkretną frazę kluczową była zoptymalizowana jedna konkretna podstrona. W przypadku tej branży zwykle jest to strona główna – czasami artykuły blogowe lub landingi z konkretną ofertą oraz możliwością rezerwacji online. Pamiętaj, aby nie pozycjonować kilku adresów URL na dokładnie tę samą frazę, ponieważ dojdzie do zjawiska tak zwanej kanibalizacji fraz kluczowych. Jedna podstrona może być pozycjonowana na wiele słów kluczowych, ale konkretna fraza powinna być przypisana do jednego adresu URL.
Pozycjonowanie hoteli opiera się przede wszystkim na lokalny SEO. Fakt ten determinują przede wszystkim dobierane frazy kluczowe, zawierające w swojej strukturze nazwę miejscowości/regionu, gdzie znajduje się lokalizacja obiektu noclegowego.
Więcej na temat pozycjonowania lokalnego dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie lokalne.
Pozycjonowanie hoteli lokalne opiera się na realizacji strategii SEO na frazy kluczowe związane z konkretną lokalizacją. W ten sposób stronę internetową znajdą użytkownicy zainteresowani noclegiem w danej okolicy.
Na pozycjonowanie hoteli na nieco bardziej ogólne frazy kluczowe (ogólnopolskie) mogą zdecydować się firmy, które dysponują siecią obiektów w wielu miastach, a po przejściu na stronę internetową użytkownik wybiera konkretną lokalizację, którą jest zainteresowany.
Po wpisaniu frazy kluczowej wyszukiwarka wyświetla użytkownikom nie tylko listę stron internetowych, ale także mapę oraz proponowane obiekty noclegowe. Realizując pozycjonowanie hoteli, należy pamiętać o optymalizacji wizytówki Google Moja Firma, aby oferta firmy wyświetlała się na wysokiej pozycji.
W przypadku Google Maps zasada jest dość prosta. Im więcej danych podasz, tym lepiej. Zachęcaj także użytkowników do pozostawiania opinii, ponieważ ich ilość oraz ostateczna ocena może wpływać na to, na jakiej pozycji wyszukiwarka wyświetli Twój obiekt na liście Google Maps.
Wiele osób korzystając z opinii oraz map wyszukuje obiekt, z którego oferty skorzystają. Dlatego dbaj o wizytówkę Google Moja Firma i nie zapominaj o jej aktualizowaniu. Choć element ten nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie stron hotelowych, Google Maps pomaga pozyskiwać ruch i zwiększa liczbę dokonywanych rezerwacji.
Link building jest ważną częścią pozycjonowania stron hotelowych. Odnośniki są traktowane przez wyszukiwarkę Google jako pewnego rodzaju polecenia – determinują one „moc” witryny i mają znaczenie w kontekście ustalania rankingu pozycji. Podczas realizacji działań SEO należy pozyskiwać linki w sposób naturalny i przyjazny użytkownikom. Przede wszystkim warto założyć wizytówki NAP, gdzie możliwe jest umieszczenie odnośnika. Doskonałym tego przykładem są:
Poza tym link building może być realizowany także przy pomocy publikacji wpisów gościnnych lub współprac partnerskich. Należy pozyskiwać odnośniki z witryn wysokiej jakości, czyli takich, które nie generują spamu i nie charakteryzują się publikacją masowej liczby odnośników do różnych witryn o wątpliwej renomie.
Publikowane treści mają znaczenie w pozycjonowaniu hotelu. Content pozwala robotom indeksującym lepiej „zrozumieć” zawartość serwisu. Dodatkowo Google ceni strony, które niosą istotną wartość dla odbiorców, czyli takie, które zawierają merytoryczne i przydatne informacje.
Pozycjonowanie hotelu powinno więc opierać się nie tylko na optymalizacji witryny oraz pozyskiwaniu linków, ale także publikacji treści. W przypadku takiej strony mogą to być artykuły blogowe, poradniki, ciekawostki, newsy, a przede wszystkim opisy umieszczone na najważniejszych adresach URL: strona główna, podstrony ofertowe, zakładka „o nas”.
Treści należy tworzyć w taki sposób, aby naturalnie implementować w nich frazy kluczowe. Nie powinny one być umieszczone zbyt gęsto (keyword stuffing). Dodatkowo należy pamiętać o umieszczeniu słów w meta danych: title oraz description. Choć Google podczas wyświetlania listy wyników może je podmienić wedle własnego uznania, w ten sposób algorytm może „lepiej zrozumieć” zawartość oraz semantykę danej strony, co ostatecznie może mieć wpływ na pozycję.
Pozycjonowanie hoteli buduje widoczność i w sprzyjających warunkach generuje także ruch. Warto także zadbać o współczynnik konwersji, który determinuje odsetek użytkowników dokonujących rezerwacji. Dlatego istotnym elementem strategii marketingowej powinno być także UX (User Experience). To projektowanie strony internetowej w taki sposób, aby witryna była dopasowana do potrzeb, intencji oraz wymagań użytkowników. Wówczas poruszanie się po serwisie jest wygodne, a realizacja konwersji staje się mniej wymagająca (przyciski są lepiej widoczne, nawigacja przejrzysta, brak wyskakujących okienek i nieprzyjemnych reklam). Pozycjonowanie hoteli w myśl UX to SXO, czyli Search Experience Optimization. Strategia ta opiera się na synergii SEO oraz UX, dlatego pozwala nie tylko budować widoczność, ale także monetyzować pozyskiwany ruch.
Pozycjonowanie stron hotelowych pozwala stronie internetowej zbudować widoczność w wyszukiwarce, co następnie przekłada się na generowanie ruchu użytkowników.
Słowa kluczowe powinny determinować charakter oferowanych usług oraz być powiązane z lokalizacją, w której znajduje się hotel.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.