A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Keyword stuffing

Czym jest keyword stuffing? Dlaczego upychanie słów kluczowych jest złe?

Optymalizacja strony internetowej powinna być prowadzona w taki sposób, aby ostatecznie witryna dostarczała użytkownikom jak najlepsze doświadczenia pod kątem dostępnej treści, interakcyjności, czy szybkości ładowania. Aby manipulować wynikami wyszukiwania i zwiększyć szansę na wysoką pozycje w Google niektórzy właściciele stron zaczynają jednak wykorzystywać niedozwolone techniki, czyli Black Hat SEO. Jedną z nich jest keyword stuffing (upychanie słów kluczowych).

Co to jest keyword stuffing? Definicja

Keyword stuffing to nieetyczna praktyka Black Hat SEO, która ma na celu zapełnić treść na stronie internetowej powtarzającymi się, upchanymi słowami kluczowymi.

Proces ten jest wykorzystywany z nadzieją, że algorytm Google podczas analizy treści przeskanuje to samo sformułowanie wielokrotnie, więc w efekcie strona znajdzie się na wyższej pozycji. Chociaż nie jest tak popularna praktyka, jak kilka lat temu, nadal jest używana przez niektóre witryny. Keyword stuffing w teorii ma manipulować wynikami podczas pozycjonowania (SEO). Aktualnie algorytm Google jest na tyle inteligentny i odporny, że upychanie słów kluczowych nie działa lub daje efekty krótkoterminowo.

W języku polskim keyword stuffing to upychanie słów kluczowych (lub upychanie fraz kluczowych). Technika ta znajdowała zastosowanie i była skuteczna jeszcze kilkanaście lat temu, gdy algorytmy wyszukiwarek nie były zaawansowane. Dziś stosowanie tego rozwiązania jest wysoce nieskuteczne, nieetyczne i może zakończyć się karą nałożoną przez wyszukiwarkę w postaci filtra lub bana.

Zobacz:  Google Tag Manager

Przykłady keyword stuffing

  • Niepotrzebne powtarzanie słów lub fraz,
  • Dodawanie słów wyrwanych z kontekstu,
  • Wstawianie bloków tego samego słowa kluczowego,
  • Używanie słów kluczowych, które nie są związane z tematem strony.

Takie przykładowe działanie nie tylko powoduje, że tekst jest nieczytelny dla potencjalnego odwiedzającego, ale także nieprzyjemny w odbiorze, ponieważ wygląda jak napisany przez generator tekstów. Dodatkowo ta technika pozycjonowania jest zaliczana do Black Hat SEO, co długofalowo poskutkuje efektem odwrotnym do zamierzonego.

Keyword stuffing

Jak unikać keyword stuffingu?

Publikując treści na stronie internetowej (np. artykuł) należy postępować zgodnie z wytycznymi Google. Dzięki temu nie istnieje ryzyko przypadkowego wykorzystania keyword stuffingu. Co mówią wytyczne wyszukiwarki? Aby przede wszystkim tworzyć treści wartościowe dla użytkowników.

Umieszczenie fraz kluczowych w tekście jest niezbędnym elementem SEO, jeśli jest ich jednak za dużo, tekst staje się nieczytelny. Przykładem upychania słów kluczowych może być strona, która próbuje zawrzeć frazę „najlepsza torba na laptopa” i używa następującego tekstu:

„Jeśli szukasz najlepszej torby na laptopa, nie szukaj dalej. Nasza marka oferuje najlepszą torbę na laptopa, którą możesz chcieć w interesach lub dla przyjemności. Dzięki wyściółce w naszych wkładkach i specjalnej kieszeni na ładowarkę jest to najlepsza torba na laptopa w podróży lub w szkole”.

Jak tego uniknąć? Bardzo prosto. W takiej objętości tekstu wystarczy zaledwie jedna fraza kluczowa, zostanie ona swobodnie wyłapana przez boty indeksujące, a jednocześnie tekst będzie wyglądał lepiej. Można to zrobić mniej więcej tak:

Zobacz:  Cloaking

„Szukając odpowiedniej torby lub plecaka do przenoszenia laptopa, wiesz, że powinna ona spełniać pewne warunki. Nasza marka oferuje elegancką torbę, która idealnie sprawdzi się zarówno w podróży, jak i w pracy czy szkole. Zadbaliśmy, by całość była sztywna i zapewniała pełną ochronę przed uderzeniami czy niechcianym upadkiem. Miękkie wyściółki dodatkowo chronią sprzęt przed zarysowaniami, a dodatkowe kieszenie na ładowarkę, notatnik i długopisy sprawiają, że jest to najlepsza torba na laptopa w tej klasie”.

Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego oraz audyt SEO

Keyword stuffing a kara i konsekwencje

Karą za upychanie fraz kluczowych jest nałożenie bana lub filtra przez algorytm wyszukiwarki lub w sposób ręczny. W efekcie witryna zostaje usunięta z indeksu lub znajduje się na niższej pozycji. Warto jednak pamiętać o innych konsekwencjach, jakie niesie za sobą keyword stuffing. To przede wszystkim wysoki bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Gdy użytkownicy otwierają witrynę i nie znajdują wartości, której szukają, po prostu ją opuszczą. Ostatecznie więc poza niską widocznością w wyniku kary pojawia się także brak zaangażowania odbiorców.

Czym jest gęstość słów kluczowych?

Gęstość słów kluczowych w SEO to procent przypadków użycia słowa kluczowego na tle całej opublikowanej treści:

Gęstość słów kluczowych = (Liczba słów) / (Liczba wystąpień słowa kluczowego)

Aktualnie nie ma żadnej zasady, które mówiłaby, że osiągnięcie konkretnej gęstości słów kluczowych pozwala notować lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania Google Treść należy wypełniać frazami w sposób maksymalnie naturalny i wartościowy dla odbiorców. Oczywiście przy odpowiednim nasyceniu treści frazami, ale uzyskanym naturalnie, użytkownik może czerpać z contentu więcej informacji. Wówczas istnieje szansa zwiększenia widoczności, ponieważ algorytm “doceni” jakościowy tekst. W ostatecznym rozrachunku ilość słów w treści nie ma żadnego znaczenia. Strony internetowe w rankingach wyszukiwarek nie wyświetlają się w kolejności zgodnej z liczbą powtórzeń fraz czy długością contentu. Na pozycje stron wpływ ma przede wszystkim jakość contentu. Ranking nie jest uzależniony bezpośrednio od ilości słów kluczowych w tekście, ale od ogólnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek – znaczenie ma content, prędkość ładowania, a także wiele innych istotnych czynników.

Zobacz:  Breadcrumbs

Upychanie słów kluczowych – czy to zawsze black hat SEO?

Keyword stuffing, nazywany także upychaniem fraz kluczowych to zawsze Black Hat SEO. Czynność ta ma wpływać na ranking strony w wynikach wyszukiwania, a więc jest zabiegiem niedozwolonym i będzie skutkować karą, np. poprzez nałożenie filtra i obniżenie widoczności strony internetowej.

Istnieje również rodzaj upychania słów kluczowych, który nie jest widoczny dla odbiorców. Ta taktyka wypycha terminy i wyrażenia w miejscach, które są ukryte przed czytelnikami. Obejmuje:

  • Używanie tekstu w tym samym kolorze co tło (aby ukryć słowa przed czytelnikami, ale wyświetlić je robotom wyszukiwarek);
  • Powtarzający się tekst w kodzie strony, meta tagi, atrybuty alt i tagi komentarzy, meta description.

W ten sposób słowa kluczowe trafiają do botów indeksujących, a jednocześnie nie pojawiają się w tekście, co pozwala czytelnikowi na zapoznanie się z jego w miarę normalną treścią. Stuffing tego typu jest równie nieetyczny i dodatkowo powoduje, że utrudniony odbiór strony mają, chociażby osoby niewidome, które słyszą bełkot, zamiast opisu obrazów umieszczonych na stronie.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!