Keyword stuffing – co to?
3 min
3 min
Na skróty
Próbując zoptymalizować swoją witrynę pod kątem wyszukiwarek, może być kuszące, by iść na skróty. Możesz wypróbować taktyki, które przyspieszą proces i pomogą Ci szybciej uzyskać wyższą pozycję w rankingu. Ale skróty i taktyka black hat SEO mogą faktycznie cię skrzywdzić. W tym artykule opiszemy keyword stuffing – co to jest i dlaczego nie należy go stosować.
Upychanie słów kluczowych ma miejsce, gdy marka wypełnia lub „zapycha” stronę internetową tym samym terminem docelowym w nadziei na wyższą pozycję w rankingu dla tego terminu w wyszukiwarkach. Chociaż nie jest tak popularny jak kilka lat temu, nadal jest używany przez niektóre marki, aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Rodzaje widocznego upychania słów kluczowych obejmują:
Takie działanie nie tylko powoduje, że tekst jest nieczytelny dla potencjalnego odwiedzającego, ale także nieprzyjemny w odbiorze, ponieważ wygląda jak napisany przez generator tekstów. Dodatkowo ta technika pozycjonowania jest zaliczana do Black Hat SEO, co długofalowo poskutkuje efektem odwrotnym do zamierzonego.
Umieszczenie fraz kluczowych w tekście jest niezbędnym elementem SEO, jeśli jest ich jednak za dużo, tekst staje się nieczytelny. Przykładem upychania słów kluczowych może być strona, która próbuje zawrzeć frazę „najlepsza torba na laptopa” i używa następującego tekstu:
„Jeśli szukasz najlepszej torby na laptopa, nie szukaj dalej. Nasza marka oferuje najlepszą torbę na laptopa, którą możesz chcieć w interesach lub dla przyjemności. Dzięki wyściółce w naszych wkładkach i specjalnej kieszeni na ładowarkę jest to najlepsza torba na laptopa w podróży lub w szkole”.
Jak tego uniknąć? Bardzo prosto. W takiej objętości tekstu wystarczy zaledwie jedna fraza kluczowa, zostanie ona swobodnie wyłapana przez boty indeksujące, a jednocześnie tekst będzie wyglądał lepiej. Można to zrobić mniej więcej tak:
„Szukając odpowiedniej torby lub plecaka do przenoszenia laptopa, wiesz, że powinna ona spełniać pewne warunki. Nasza marka oferuje elegancką torbę, która idealnie sprawdzi się zarówno w podróży, jak i w pracy czy szkole. Zadbaliśmy, by całość była sztywna i zapewniała pełną ochronę przed uderzeniami czy niechcianym upadkiem. Miękkie wyściółki dodatkowo chronią sprzęt przed zarysowaniami, a dodatkowe kieszenie na ładowarkę, notatnik i długopisy sprawiają, że jest to najlepsza torba na laptopa w tej klasie”.
Gęstość słów kluczowych w SEO to procent przypadków użycia słowa kluczowego w kopii.
Gęstość słów kluczowych = (Liczba słów) / (Liczba wystąpień słowa kluczowego)
W powyższym przykładzie gęstość słów kluczowych wynosi 15% (jest 45 słów, a słowo kluczowe pojawia się trzy razy). Ten procent jest wyższy niż próg procentowy upychania słów kluczowych. Chociaż nie ma dokładnej liczby określającej odpowiednią gęstość słów kluczowych, najlepszą praktyką jest trzymanie się gęstości słów kluczowych na poziomie 2%.
Istnieje również rodzaj upychania słów kluczowych, który nie jest widoczny dla odbiorców. Ta taktyka wypycha terminy i wyrażenia w miejscach, które są ukryte przed czytelnikami. Obejmuje:
W ten sposób słowa kluczowe trafiają do botów indeksujących, a jednocześnie nie pojawiają się w tekście, co pozwala czytelnikowi na zapoznanie się z jego w miarę normalną treścią. Stuffing tego typu jest równie nieetyczny i dodatkowo powoduje, że utrudniony odbiór strony mają, chociażby osoby niewidome, które słyszą bełkot, zamiast opisu obrazów umieszczonych na stronie.