Techniki Black Hat SEO, o których możesz nie mieć pojęcia!
4 min
4 min
Na skróty
Black Hat SEO to niedozwolone techniki pozycjonowania stron internetowych, które prowadzą do spadku widoczności w wyszukiwarce na skutek otrzymania kar w postaci filtrów lub bana. Należy jednak pamiętać, że te nieetyczne metody mogą być wprowadzane do witryny nieświadomie. Niestety, w takim przypadku nie ma żadnej taryfy ulgowej. Black Hat SEO zawsze pozostaje niedozwoloną techniką, nawet jeżeli zmiany w serwisie nie zostały wprowadzone w celu manipulacji pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dlatego postanowiliśmy przedstawić różne nieetyczne metody, o których możesz nie wiedzieć.
Jak łatwo wywnioskować, skoro istnieje Black Hat SEO, możemy dodatkowo wyróżnić techniki „białego kapelusza”, czyli White Hat SEO. Podział ten pozwala określić, jakie dokładnie metody pozycjonowania są całkowicie bezpieczne i będą docenione przez algorytmy Google. Niedozwolone techniki SEO towarzyszą wyszukiwarkom dosłownie od samego początku. Zawsze w sieci znajdzie się grono osób, które chce wypozycjonować własną witrynę jak najszybciej, bez względu na to, czy będzie to rozwiązanie etyczne. Dlatego z czasem Google – podobnie jak inne systemy wyszukiwania – zaczęło karać takie domeny (ręcznie lub algorytmicznie).
Oczywiście na przestrzeni lat techniki Black Hat SEO uległy sporym zmianom. Początkowo wyszukiwarka Google promowała te witryny, które posiadały jak największą ilość odnośników zewnętrznych. Masowe pozyskiwanie linków było więc karane jedynie w naprawdę ekstremalnych sytuacjach. Dziś wygląda to nieco inaczej. Powstanie nowych algorytmów i wytycznych sprawiło, że technik uznawanych za Black Hat SEO jest po prostu więcej, a domena może otrzymać karę znacznie szybciej. Dlatego podczas pozycjonowania zdecydowanie lepiej skupić się na tych metodach, którym przypisuje się biały kapelusz, a nie czarny.
Techniki Black Hat SEO mogą wpłynąć na stronę internetową pozytywnie. Tak: to prawda. Oczywiście jest to zmiana krótkoterminowa. Natomiast w długoterminowej perspektywie stosowanie nieetycznych metod narazi autora domeny na ogromne straty – przede wszystkim wizerunkowe, a wielu sytuacjach również finansowe. Dlaczego?
Skupmy się na tym, jakie kary grożą witrynie za wdrożenie technik Black Hat SEO – to filtr oraz ban. Czym te niedogodności różnią się od siebie? Nałożenie filtra powoduje znaczny spadek pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. Jeżeli przykładowo Twoja domena osiągała wysoki wynik dla frazy „krzesła kuchenne”, kara spowoduje spadek nawet o kilkadziesiąt pozycji. Jednak zdecydowanie gorszym rozwiązaniem przygotowanym przez Google jest ban. To całkowite usunięcie podstrony (lub całej domeny!) z indeksu. Twój serwis po prostu nie będzie wyświetlać się użytkownikom w wyszukiwarce. Mało przyjemne, prawda?
Nie zawsze Black Hat SEO jest stosowane świadomie. Czasami osoby zarządzające stroną internetową stosują niedozwolone metody zupełnie bez wiedzy na ten temat. Fakt ten zwykle wynika z braku praktycznych informacji z dziedziny pozycjonowania. Dlatego postanowiliśmy wspomnieć o niedozwolonych technikach Black Hat SEO, które możesz stosować zupełnie nieświadomie.
Zacznijmy od czegoś dość oczywistego dla specjalistów SEO. Nawet osoby dopiero rozpoczynające przygodę z pozycjonowaniem wiedzą, że keyword stuffing (czyli upychanie słów kluczowych) jest techniką zaliczaną do podstawowych metod Black Hat. To umieszczanie fraz w tekstach w sposób spamerski i nienaturalny, tylko po to, aby słowa kluczowe znajdowały się na podstronie jak najwięcej razy. Rozwiązanie to jest zaliczane do podstawowych technik Black Hat SEO, o których wiele początkujących osób po prostu może nie mieć bladego pojęcia. Jeżeli tworzysz content – rób to w taki sposób, aby treści były przyjazne użytkownikom. Więcej fraz kluczowych wcale nie oznacza lepiej. W pozycjonowaniu strony internetowej istotną rolę odgrywa znacznie więcej czynników.
Do technik Black Hat SEO zaliczamy także ukrywanie tekstu. To na przykład umieszczanie treści w białym kolorze na tle o tej samej barwie. Algorytm Google jest w stanie szybko wyłapać takie elementy, aby następnie ukarać domenę. Jeżeli na Twojej stronie internetowej znajduje się ukryty tekst, jak najprędzej się go pozbądź. W ten sposób tylko sobie szkodzisz!
Pozyskiwanie linków to ważna część pozycjonowania, która odbywa się off-site. Pamiętaj jednak o odpowiednich anchorach. Bardzo często osoby niezaznajomione z Black Hat SEO stosują zakotwiczenia określone jako exact match anchor. To po prostu frazy kluczowe, w których ukryty jest link. Stosowanie tego rozwiązania w sposób naturalny jest w pełni dozwolone. Jeżeli jednak Twój profil linkowy będzie składać się tylko i wyłącznie z exact match anchorów, możesz spodziewać się kary od algorytmu Google. Informacje na ten temat możesz sprawdzić za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs oraz MajesticSEO. To oprogramowanie dedykowane do analizy profilu linkowego domeny.
Wiesz już o tym, aby zwracać uwagę na anchory pozyskiwanych odnośników. Pamiętaj także o rozsądnym pozyskiwaniu linków. Spamowanie na forach, tworzenie specjalnych farm linków czy korzystanie z SWL (System Wymiany Linków) może doprowadzić do filtra lub bana, zależnie od tego, na jaką skalę wykorzystasz tę technikę Black Hat SEO. Jeżeli chcesz pozyskiwać odnośniki dla własnej strony internetowej, rób to w sposób naturalny i przemyślany. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczanie odnośników w takich miejscach, które tematycznie nawiązują do domeny docelowej.
Jeżeli Twoje strona internetowa jest lub była pozycjonowana w oparciu o techniki Black Hat SEO, należy jak najszybciej wyeliminować wszelkie błędy. Czasami Google narzuca karę na domenę po długim czasie, na przykład podczas aktualizacji algorytmu. Dlatego warto pomyśleć o kompleksowym audycie SEO. To usługa, podczas której pozycjoner analizuje sytuację witryny od A do Z, zarówno pod kątem off-site, jak i on-site. Następnie należy usunąć wszelkie błędy poprzez optymalizację strony internetowej. W efekcie domena zostanie dostosowana do standardów Google. Ważną częścią usuwania błędów pozycjonowania jest także zrzekanie się linków – na przykład w sytuacji, gdy odnośniki pochodzą ze spamerskich miejsc i negatywnie wpływają na SEO. Audyt i optymalizacja to podstawa każdej witryny!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.