Reklama w branży medycznej to wrażliwy temat, wymagający wiedzy, doświadczenia i umiejętności wykorzystania technik nowoczesnego marketingu internetowego. Wszystko dlatego, że wiąże się z konkretnymi obostrzeniami prawnymi oraz ograniczeniami ze strony Google. Sposobem na promowanie produktów i usług medycznych jest SEO w branży medycznej. To skuteczny i legalny sposób dotarcia do klienta, przy zastosowaniu odpowiednich rozwiązań.

Zdj 1. Co warto wiedzieć o pozycjonowaniu w branży medycznej?
Źródło: https://pixabay.com/photos/logo-pharmacy-pharmacy-3215049/
Branża medyczna to placówki medyczne, sprzedawcy artykułów medycznych, apteki, prywatne kliniki etc. Wiele osób, które działają na tym rynku, chcą „wyprzedzić” konkurencję, wykorzystując różne formy marketingu. Jednak reklama placówki medycznej czy apteki wiąże się ze sporymi ograniczeniami.
Reklama w branży medycznej – charakterystyka
Branża medyczna może promować się w sposób określony w Ustawie o działalności leczniczej z 2011 roku. Wynika z niej, że podmiot wykonujący działalność leczniczą ma prawo do informowania o zakresie i rodzaju oferowanych świadczeń zdrowotnych. Ustawa wskazuje, że zakazany jest przy tym wyraźny przekaz reklamowy. Nie można np. (według interpretacji Naczelnej Izby Lekarskiej) podkreślać zalet zabiegów czy produktów, aby ludzie chcieli za to zapłacić.
Co zatem można prezentować?
- Tytuł zawodowy, kompetencje, doświadczenie.
- Godziny przyjęć placówki, zakres świadczonych usług.
- Asortyment medyczny wraz z charakterystyką wykorzystania.
- Metody płatności w placówce wraz z cennikiem.
Zabronione jest używanie metod perswazji, marketingu bezpośredniego, używania haseł reklamowych lub innych form CTA. Reklama w branży medycznej może być więc oparta o pozycjonowanie, gdyż SEO nie jest klasyczną formą reklamy, a – przy budowaniu odpowiedniego contentu – stanowi wartość dodatnią dla odbiorcy.

Zdj 2. Nie możesz reklamować sprzedaży leków, ale możesz np. opisać ich działanie na blogu apteki
Źródło: https://pixabay.com/photos/online-pharmacy-shop-e-commerce-3964531/
SEO w branży medycznej – co warto wiedzieć?
Jak wspomnieliśmy wyżej, również pozycjonowanie branży medycznej ma jednak pewne ograniczenia. Związane jest to, z tym że Google szereguje podmioty medyczne do kategorii YMYL („Your Money or Your Life”), czyli treści, które mogą mieć wpływ np. na zdrowie i życie użytkownika.
Jak zatem pozycjonować firmy z branży medycznej? Na jakie elementy koniecznie należy zwrócić uwagę?
- Rzetelność przekazywanych informacji – pamiętaj, że każde słowo powinno być przemyślane, a przekazywane informacje (np. na temat produktów medycznych) zgodne ze stanem faktycznym.
- Treści oparte na badaniach i wypowiedziach ekspertów – jeżeli tworzysz teksty blogowe, możesz cytować ekspertów i badania naukowe. To poprawia wizerunek w oczach odbiorców i Google.
- Brak nacechowania, epitetów, zachęcania do zakupu – zgodnie z polskim prawem, ale też wytycznymi Google, nie opisuj produktów lub usług stosując epitety czy inne określenia zachęcające do zakupu.
Działania SEO w branży medycznej oprzyj na prawidłowo dobranych słowach kluczowych. Możesz skupić się na lokalnym pozycjonowaniu (np. prywatne konsultacje medyczne Poznań) lub skonkretyzowaniu fraz. To pomoże przyciągnąć nowych odbiorców.
Nie zapominaj, że strona usług i produktów medycznych (podobnie jak ma to miejsce w innych branżach) musi być przejrzysta, szybka, responsywna i zgodna z pozostałymi działaniami UX. W pozycjonowaniu możesz też skupić się na link-buildingu, ale tu istotna uwaga: pozyskuj wyłącznie linki z wiarygodnych źródeł, najlepiej portali medycznych czy wiarygodnych periodyków. Takie same też linki umieszczaj u siebie.
Czy istnieją formy reklamy poza SEO, które możesz stosować w branży medycznej? Możesz np. prowadzić swoje media społecznościowe (pokazując, jakie usługi świadczysz lub jakie produkty tworzysz) albo postawić na content marketing, prowadząc firmowego bloga. To duża szansa na zbudowanie dużej grupy odbiorców i poprawienie współczynnika konwersji.
swój potencjał z
marketing działa.