Pozycjonowanie Magento – poradnik
7 min
7 min
Na skróty
Magento to jedna z najpopularniejszych platform e commerce do tworzenia i prowadzenia sklepu online. Dostępna jest w dwóch wersjach – jako bezpłatne oprogramowanie typu open source, a także w wersji płatnej, która została wzbogacona o wiele przydatnych funkcjonalności.
Jak każda inna strona internetowa, tak i sklepy Magento potrzebują jednak działań, które pomogą przyciągnąć na nie potencjalnych klientów i wyróżnić je na tle witryn konkurencji. Jedną ze sprawdzonych metod jest SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania Google.
W dzisiejszym artykule podpowiemy Ci, od czego zacząć proces pozycjonowania sklepu, w jaki sposób zrealizować go w praktyce i na które elementy warto zwrócić szczególną uwagę. Jeżeli więc posiadasz sklep Magento, ten wpis jest Twoją lekturą obowiązkową.
Pozycjonowanie sklepu na Magento ma dokładnie ten sam cel, co klasyczne pozycjonowanie stron. Chodzi zatem o to, by nazwa Twojego sklepu Magento pokazała się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania, co ma niebagatelne znaczenie w mocno konkurencyjnej branży e commerce.
Aby jak najbardziej zwiększyć efektywność tych działań, do klasycznego pozycjonowania SEO warto dodać również perspektywę UX. Synergię tych dwóch aktywności nazywa się SXO.
Dostosowanie sklepu internetowego pod kątem SXO (ang. Search Experience Optimization) na platformie Magento jest relatywnie prostym zadaniem. W tym celu można bowiem wykorzystać gotowe moduły, które następnie należy uzupełnić.
Istnieje kilka elementów wyjątkowo istotnych pod względem optymalizacji SEO Twojego sklepu. Poniżej wskazujemy te, które jesteś w stanie ustawić samodzielnie z poziomu panelu zarządzania sklepem.
Mapa witryny (sitemap) to plik XML, który zawiera wszystkie adresy URL Twojego sklepu, podając dodatkowe informacje o każdej z nich, takie jak data ostatniej modyfikacji czy priorytet strony. Dla robotów wyszukiwarek takie mapy witryny stanowią rodzaj przewodnika, który znacznie ułatwia indeksowanie strony.
To ona mocno wpływa nie tylko na samo pozycjonowanie sklepu, ale też czytelność strony dla jego użytkowników. Poprawnie zastosowane nagłówki (od <h1> do <h6>) świetnie porządkują zawartość strony i podkreślają jej najważniejsze elementy.
Certyfikat HTTPS jest rodzajem cyfrowego poświadczenia, które potwierdza autentyczność Twojego sklepu i szyfruje dane przesyłane między serwerem a przeglądarką użytkownika. Pod kątem SEO to obecnie jeden z najważniejszych czynników rankingowych.
Warto wspomnieć, że może on mieć również znaczenie dla – coraz bardziej świadomych w temacie bezpieczeństwa w sieci – potencjalnych klientów.
Chodzi przede wszystkim o title i meta description. Są to te krótkie fragmenty tekstu, które widzisz w wynikach wyszukiwania SERP. Dobrze skonstruowane mogą zachęcić użytkownika do wejścia np. na stronę produktu.
Wszystkie wymienione wyżej elementy można wdrożyć poprzez zautomatyzowane rozwiązania, jakie oferuje platforma Magento, stąd są to kwestie stosunkowo łatwe do „zaopiekowania”.
Jeżeli chcesz zadbać o widoczność sklepu na tle innych konkurentów e commerce, w pierwszej kolejności powinieneś zainwestować w audyt SEO i dokładnie przeanalizować mocne oraz słabe strony swojego serwisu. To dzięki temu dowiesz się, jakie zmiany należy wdrożyć w najpilniejszym trybie, ale też jakie działania warto kontynuować.
Zanim skorzystasz z usług profesjonalnej agencji, zwróć uwagę na te aspekty, z którymi najprawdopodobniej poradzisz sobie samodzielnie, korzystając z panelu administracyjnego Magento.
To ważny punkt do zrealizowania, aby zwiększyć wartość samej strony – zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robotów Google. W tym celu wybierz menu, w którym znajduje się dana podstrona i ustaw odpowiednie metadane.
Warto je ustawić, by wyeliminować nieistniejące strony. Bardzo dobrą instrukcję w tym zakresie znajdziesz na blogu Magento.
Content marketing na stronie głównej powinien być dostosowany do aktualnych standardów SEO, a w konsekwencji zawierać przede wszystkim ogólne słowa kluczowe. Jeśli chcesz dodać tekst na stronę główną, wejdź w menu Zawartość -> Bloki -> Home Page Block -> Wybierz -> Edytuj.
Opisy na kartach produktowych powinny zawierać nie tylko krótkie słowa kluczowe, ale również tzw. słowa kluczowe długiego ogona, czyli long tail. W tym celu wejdź w menu Katalog -> Produkty.
Dzięki temu roboty Google (tzw. crawlery) dowiedzą się, jaki dokładnie rodzaj treści znajduje się na stronie Twojego sklepu. Aby wdrożyć dane strukturalne, wejdź w Dodatkowy moduł -> Rich Snippet Suite.
Wdrożenie mapy strony w formacie XML to podstawowy element umożliwiający poprawne zaindeksowanie sklepu na Magento. Możliwość jego edycji masz w zakładce Sklepy -> Ustawienia -> Konfiguracja -> Katalog -> Mapa witryny XML.
Pamięć podręczną należy wyczyścić wtedy, kiedy szybkość ładowania strony jest zdecydowanie niezadowalająca. W tzw. starym Magento opcję czyszczenia cache znajdziesz w System -> Narzędzia -> Pamięć podręczna.
W zakresie czyszczenia cache w nowym Magento, przydatne informacje znajdują się w serwisie mageplaza.pl.
Zmiany z poziomu CMS (ang. Content Management System), które omówiliśmy wyżej, to jednak nie wszystko. Decydując się na samodzielne pozycjonowanie Magento należy również zadbać o ogólne aspekty SEO.
W pierwszej kolejności połóż nacisk na optymalizację techniczną. Następnie zadbaj o optymalizację treści (content marketing), a co najważniejsze – rozpocznij link-building umacniający profil odnośników Twojego sklepu, wpływający w dużym stopniu na ranking witryny na poszczególne frazy kluczowe w wyszukiwarce Google.
Optymalizacja Magento pod względem technicznym za priorytetowe kwestie uznaje:
Warto również pamiętać o wdrożeniu działań odpowiadających za interaktywność serwisu. W tym celu należy zoptymalizować wskaźniki Core Web Vitals, czyli LCP (ang. Largest Contentful Paint), FID (ang. First Input Delay) oraz CLS (ang. Cumulative Layout Shift).
W tym przypadku istotne będą wszelkie kwestie związane z content marketingiem, czyli budowanie treści i zarządzanie nią, na przykład:
W skład optymalizacji treści wchodzi również nasycenie stron produktów właściwie dobranymi wyrażeniami kluczowymi – zarówno ogólnymi, które składają się z 1-2 słów (np. buty męskie), ale także long tail, bazującymi na przynajmniej 3-4 słowach (np. buty męskie air max 95).
Pozycjonowanie Magento powinno opierać się również o działania związane z link-buildingiem. Dzięki temu poprawisz wartość Twojej strony z punktu widzenia crawlerów oraz przyciągniesz nowych użytkowników (np. za pomocą viralowych treści, które spodobają się potencjalnym klientom).
W celu zdobywania odnośników dofollow (czyli linków poprawiających SEO Twojego sklepu), możesz zdecydować się na m.in.:
Dobrym rozwiązaniem na link-building jest również relinkowanie – czyli weryfikacja profilu linków konkurencji (np. za pomocą Majestic SEO), a następnie zdobycie podobnych odnośników oraz takich, których Twoi branżowi rywale jeszcze nie mają.
Pozycjonowanie Magento to szansa na zwiększenie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Prawidłowo wdrożona optymalizacja SEO sklepu pomoże Ci pozyskać potencjalnych klientów , maksymalizując współczynnik konwersji (np. w postaci dodatkowych zakupów, zapisów do newslettera lub większej liczby uzupełnionych formularzy kontaktowych).
Warto również wspomnieć, iż optymalizacja SEO wpływa na budowę wizerunku marki oraz stworzenie relacji z konsumentem.
Pozycjonowanie SEO sklepu korzystającego z platformy Magento, choć jest podobne do pozycjonowania sklepu opartego na innym systemie, oferuje szereg dodatkowych funkcji, które pomagają w efektywnym i łatwym pozycjonowaniu sklepu.
Dlaczego więc Magento jest tak popularne w e commerce?
Pozycjonowanie sklepu na Magento, szczególnie w wersji Magento Community Edition, daje ogromne możliwości dostosowania Twojego sklepu do indywidualnych potrzeb, co przekłada się na większą swobodę w optymalizacji SEO.
SEO Magento to także wbudowane narzędzia, które sprawiają, że łatwiej zarządzać meta tagami, tworzyć przyjazne adresy URL oraz generować mapy witryny/
Szeroka gama dostępnych rozszerzeń sklepu Magento pozwala na dalsze udoskonalenie funkcjonalności, których celem jest lepsze pozycjonowanie stron, takich jak optymalizacja obrazów czy zarządzanie linkami wewnętrznymi.
Pozycjonowanie Magento to długofalowy proces, który powinien poprzedzić audyt SEO oraz opracowanie odpowiedniej strategii SXO.
W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy najważniejsze informacje dotyczące tego, jak prawidłowo przeprowadzona optymalizacja Magento może poprawić pozycjonowanie sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania.
Rekomendujemy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na optymalizację treści oraz techniczne SEO, ale także na link-building, będący jedną z najważniejszych składowych pozycjonowania Magento. Dziękujemy za przeczytanie tego wpisu i życzymy powodzenia w tym niełatwym, ale satysfakcjonującym procesie!
Źródło: https://unsplash.com/photos/incandescent-bulb-on-black-surface-fmTde1Fe23A
W tym miejscu zebraliśmy kilka najczęściej powtarzających się pytań i odpowiedzi dot. pozycjonowania Magento w świecie e commerce.
Pierwsze efekty związane z pozycjonowaniem sklepów Magento będą zauważalne mniej więcej po 3-6 miesiącach od wdrożenia optymalnej strategii SEO. Jeżeli nie korzystasz z usług agencji, lecz robisz wszystko samodzielnie, czas oczekiwania na zwiększenie konwersji może wydłużyć się nawet do kilkunastu miesięcy.
Pozycjonowanie sklepów internetowych we współpracy z agencją marketingową to zwykle koszt rzędu minimum kilku tysięcy złotych miesięcznie. Cena pozycjonowania sklepu na systemie Magento zawsze ustalana jest jednak indywidualnie, ze względu na m.in. stan wyjściowy Twojej strony czy oczekiwania względem tego procesu.
Na pozycjonowanie sklepu Magento wpływa wiele czynników, zarówno technicznych, jak i związanych z treścią. Najważniejsze z nich to: optymalizacja tytułów i opisów produktów, budowa wartościowych linków, odpowiednia struktura przyjaznych adresów URL, szybkość ładowania strony, mobilność oraz regularne aktualizacje treści.
Tak, Google Search Console to bezpłatne narzędzie dostarczone przez Google, dzięki któremu możesz m.in. sprawdzić, jakie słowa kluczowe przynoszą najwięcej ruchu na Twojej stronie, zidentyfikować błędy indeksowania oraz śledzić wydajność Twojego sklepu na Magento.
W panelu administracyjnym Magento możesz zintegrować się z Google Search Console, co ułatwi Ci zarządzanie wszystkimi danymi dotyczącymi SEO.
Po zalogowaniu się do panelu administracyjnego Magento masz wiele możliwości, aby poprawić wyszukiwanie produktów. Możesz m.in. skonfigurować synonimy, poprawić jakość danych dot. produktów oraz dostosować algorytm wyszukiwania. Dzięki temu klienci będą łatwiej znajdować to, czego szukają, co przełoży się na większą sprzedaż i lepsze doświadczenia użytkowników.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.