Pozycjonowanie

Pozycjonowanie w erze AI: które taktyki naprawdę działają?

3 min czytania

Pozycjonowanie już dawno przestało być prostym procesem opartym wyłącznie na dopracowaniu treści, tagów, dodaniu kilku linków czy regularnym publikowaniu contentu. Współczesne algorytmy wyszukiwarek bazują na zaawansowanych modelach językowych (LLM), dlatego strategie SEO muszą być do nich dostosowane. Dzisiejsze podejście do poprawy widoczności strony (oprócz standardowych praktyk) wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz analizę semantyczną (wykorzystywaną od 2-3 lat), które umożliwiają osiąganie wyższych pozycji w wynikach Google.

Okazuje się, że AI znacznie zmieniło podejście algorytmów do treści. W SemcoreLAB dokonaliśmy analizy 250 taktyk optymalizacji, aby sprawdzić, jakie działania generują realny wzrost. Wnioski? Sztuczna inteligencja mocno namieszała w naszej codziennej pracy.

W jaki sposób AI wpływa na pozycjonowanie? Zmian jest wiele 

LLM (Large Language Models) pozwalają sztucznej inteligencji na zaawansowaną analizę treści umieszczonych na stronach internetowych. To trochę tak, jakby przed komputerem usiadł programista, analityk i content manager w jednym, oceniając kompleksowo teksty, linki i strukturę strony. Bez AI algorytmy Google mogły patrzeć na tekst wyłącznie schematycznie. Od pewnego czasu mogą robić to bardziej kompleksowo. Przykłady?

  • Content  – kluczową wartością strony internetowej z punktu widzenia odbiorcy, istotną także dla algorytmów opartych na LLM jest treść. Strona internetowa 
  • Link building – ilość linków nie gra już tak istotnej roli. Dla AI bardzo istotna jest także waga źródła i autorytet. Im lepsze cytowanie, tym większe znaczenie ma link. Warto dopasować linki do rodzaju contentu (np. dobrze, jeżeli zacytuje Cię blog o podobnej tematyce, cieszący się uznaniem wśród odbiorców).
  • UX – to jedna z bardziej kluczowych warstw optymalizacji, wpływająca na odbiór strony przez użytkownika; wysoko rankujące strony powinny być przyjazne dla odbiorcy pod każdym względem np. responsywności (dopasowania wyglądu i użyteczności strony do różnych urządzeń m.in. mobilnych). 
Zobacz  DNS

Kompletnie niepożądaną i tępioną praktyką jest poszukiwanie hurtowej ilości linków. Nieskuteczne jest również generowanie contentu przy użyciu sztucznej inteligencji, bez jakiejkolwiek redakcji przez profesjonalistów.

Jakie są nowe taktyki SEO, które działają w epoce AI?

Powyższe nie oznacza, że nie ma już żadnych działających praktyk. Wręcz przeciwnie. Nadal istnieje kilkanaście różnych technik, które ułatwiają zbudowanie pozycji w wyszukiwarce internetowej. Są one po prostu inne, niż kilka lat wstecz. Co zatem działa dziś? 

Pozycjonowanie w erze AI: które taktyki naprawdę działają?

Zdj. Współczesne SEO to już nie tylko linkowanie czy słowa kluczowe. Przyszłością są LLM-y.

Źródło: materiały własne

W jaki sposób testować taktyki SEO kluczowe dla AI?

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy wybrana taktyka SEO działa, weź udział w drugiej edycji projektu „Co naprawdę działa w SEO?” z SemcoreLAB. Wspólnie sprawdzimy m.in. dopasowanie techniki SEO do specyfiki Twojego brandu i zweryfikujemy, czy nowy rodzaj optymalizacji w ogóle działa.

W jaki sposób testowane mogą być frameworki SemcoreLAB? Wystarczy, że wybierzesz dwa rodzaje taktyk klasycznych i dwa typu AI-first. Następnie zostaną one wdrożone na wybranych podstronach, a ich parametry (widoczność, CTR, konwersje etc.) będą stale monitorowane. 

Po dwóch lub trzech miesiącach przyjdzie czas na rewizję. Wtedy będziemy wiedzieć, które taktyki – jako nieefektywne – odrzucić, a których wdrażanie kontynuować, bo poprawiają rezultaty. 

SEO w erze sztucznej inteligencji. Musisz reagować szybko

Fundamentem pozycjonowania jest dziś dopasowanie optymalizacji do potrzeb algorytmów opartych na AI. Stare, proste metody nie wystarczą już, by pokonać konkurencję – nawet na rynku lokalnym. Liczy się więc czas reakcji. 

Zobacz  Pozycjonowanie i reklama suplementów diety

Czy jest się czego obawiać? Niekoniecznie. Nadal kluczowe są treści o realnej wartości dla użytkownika, tworzone z myślą o jego intencjach i doświadczeniu. To właśnie zasady E-E-A-Texperience, expertise, authoritativeness, trustworthiness – wyznaczają dziś standard jakości. Merytoryka, kontekst, autorytet i wiarygodność mają w tym podejściu fundamentalne znaczenie.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy