Programy lojalnościowe w ecommerce
3 min
3 min
Na skróty
Niełatwo jest zdobyć lojalność klientów. Kierują się własnymi celami i wybierają produkty i usługi tych firm, które potrafią je spełnić. Nie ma znaczenia, czy korzystali już z oferty danej marki, jeśli konkurencja przedstawi lepszą propozycję, klienci ją przyjmą. Jeśli chcesz projektować e-commerce programy lojalnościowe, musisz go dopasować do potrzeb konsumentów. Sprawdź, jak to zrobić!
Zadbaj o spójne wielokanałowe doświadczenia użytkownika. Pomyśl o wprowadzeniu intuicyjnych narzędzi technicznych i czatu na żywo, które mogą pomóc działowi ds. obsługi klienta w jednoczesnej obsłudze wielu kanałów. W przypadku mniejszych zespołów oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, takie jak chatboty, zmniejszą obciążenie związane z organizowaniem i dystrybucją przychodzących żądań bez konieczności zatrudniania większej liczby pracowników. Jeśli chcesz, by klienci zostali z Tobą na dłużej, programy lojalnościowe marketing internetowy, mogą ułatwić Ci zadanie. Klienci stają się lojalni wobec marki, która proponuje wysokiej jakości produkty i dostarcza je zgodnie z obietnicą lub gdy może im zaoferować doskonałą obsługę. Jednak ze względu na ostrą konkurencję, nie zawsze to wystarcza. Warto więc wprowadzić programy lojalnościowe marketing internetowy. Po raz pierwszy powstały w latach pięćdziesiątych XX wieku, kiedy sklepy spożywcze wręczały klientom znaczki za zakupy, ostatecznie w latach osiemdziesiątych zaowocowały nagrodami za mile lotnicze. Jeśli chcesz przyciągnąć stałych klientów, możesz nawiązać współpracę innymi firmami. Nagradzaj każdą transakcję u Ciebie i partnerów. Proponuj klientom zbieranie punktów, które będą mogli później wymienić na zakupy, atrakcyjne nagrody oraz vouchery. W ramach e-commerce programów lojalnościowych klienci mogą otrzymać rabat, nagrodę, darmowy produkt, kupon lub dostęp do limitowanych produktów.
Projektując e-commerce programy lojalnościowe, zwróć uwagę na prosty system punktowy. Stali klienci zdobywają punkty, które przekładają się później na nagrodę, np. kod rabatowy, gratis lub inny rodzaj oferty specjalnej. Jeśli zdecydujesz się na taki projekt, zachowaj prostotę i intuicyjność konwersji. Pamiętaj, że niekoniecznie sprawdzi się w każdym rodzaju działalności. Warto go zastosować, jeśli chcesz zachęcić klientów do częstych zakupów produktów o krótkim terminie ważności. Znalezienie równowagi między osiągalnymi a pożądanymi nagrodami jest wyzwaniem dla większości firm projektujących programy lojalnościowe marketing internetowy. Możesz rozwiązać ten problem, wdrażając wielopoziomowy system, który nagradza początkową lojalność i zachęca do większych zakupów. Zaproponuj małe upominki za przystąpienie do programu, a następnie zachęcaj stałych klientów, zwiększając wartość nagród w miarę wspinania się po drabinie lojalnościowej. Takie ecommerce programy lojalnościowe sprawdzą się doskonale w przypadku linii lotniczych, hoteli i firm ubezpieczeniowych. Program lojalnościowy ma na celu pokonywanie barier między klientami a firmą. W niektórych okolicznościach jednorazowa (lub roczna) opłata pozwala ominąć typowe problemy napotykane podczas zakupu. Czy zdarzyło Ci się kiedyś porzucić koszyk po obliczeniu kosztów wysyłki? Taki problem ma wiele sklepów online. Aby temu zaradzić, możesz zaoferować programy lojalnościowe marketing internetowy, taki jak Allegro Smart. Wdrażając takie rozwiązanie, możesz dostosować firmę do najbardziej dochodowego segmentu bazy klientów, a w przyszłości poprawić wyniki sprzedaży. Lojalni klienci często dokonują konwersji i wydają więcej pieniędzy na marki, które lubią. Jak pokazują badania, 78% z nich jest skłonnych polecić daną firmę rodzinie i znajomym. Warto również pamiętać, że zatrzymanie klientów kosztuje 5 razy mniej niż pozyskanie nowych. Chociaż głównym celem e-commerce programów lojalnościowych jest zatrzymanie stałych klientów i zwiększenie liczby powtarzających zamówień, można je również wykorzystać, by przyciągnąć nowych odbiorców. Jeśli nie wiesz, jak zaprojektować skuteczny program, skorzystaj z pomocy naszych specjalistów.
Historia nowoczesnych programów lojalnościowych zaczęła się od znaczków i kart. Kawiarnie, sklepy i salony kosmetyczne oferowały specjalne promocje, by budować lojalność klientów. Z czasem karty stałego klienta straciły na atrakcyjności i przestały być skutecznym wyróżnikiem, podobnie jak kupony i rabaty. Obecnie programy lojalnościowe marketing internetowy skupiają się bardziej na zaangażowaniu emocjonalnym niż zachęcaniu do transakcji. Stały się bardziej grywalizowane. Obejmują poziomy, odznaki i wyzwania. Warto je połączyć z możliwością zbierania punktów na przykład za odpowiadanie na quizy, polubienia na Facebooku, czy ocenianie produktów. Zaproponuj klientom stworzenie konta, na którym mogą monitorować liczbę zebranych punktów. Pokaż, na jakie nagrody mogą je wymienić. Takie rozwiązanie zmniejsza prawdopodobieństwo rezygnacji klientów, ponieważ oznaczałoby to utratę punktów. Skuteczne ecommerce programy lojalnościowe powinny angażować zarówno nowych, jak i stałych klientów. Dodatkowo nagrody powinny być pożądane dla odbiorców, którzy zamawiają produkty online. Bezpłatna dostawa, przedłużona gwarancja, wcześniejszy dostęp do nowej kolekcji mogą przyciągnąć większą liczbę klientów.
Jakie narzędzia umożliwiają stworzenie programu lojalnościowego w sklepie internetowym?