Na skróty
Darmowe systemy CMS (ang. Content Menagement System, czyli po prostu system do zarządzania treścią) są bardzo chętnie wybieranym rozwiązaniem. Ich niekwestionowanym atutem jest możliwość samodzielnego modelowania funkcjonalności witryny oraz jej poszczególnych elementów za pomocą wtyczek, różnorodnych motywów i innych prostych w obsłudze dodatków. Tego rodzaju systemy nie wymagają znajomości programowania, w związku z czym przyciągają osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z własną działalnością w internecie. Przez wiele lat niekwestionowanym liderem w tym zakresie był WordPress. Jako alternatywę wobec tego pierwszego, który ostatnio traci jednak na popularności szczególnie ze względu na coraz bardziej złożony kod, warto wybrać tytułową Joomlę.
Biorąc pod uwagę system zarządzania treścią Joomla SEO i inne związane z pozycjonowaniem kwestie wyróżniają się w jego przypadku na tle innych CMC-ów. Na przykład możliwość nazywania poszczególnych plików multimedialnych (np. WordPress oferuje ją w ograniczonym zakresie). Pozorne „udogodnienia” mające na celu uprościć obsługę WordPressa nadmiernie automatyzują część korzystnych dla pozycjonowania procesów. W Joomli wprowadzanie dodatkowych parametrów ręcznie wymaga zazwyczaj nieco więcej pracy, jednak może zaowocować wyższymi pozycjami w wyszukiwarkach. Dodatkowe wtyczki Joomla przynoszą natomiast dodatkowe korzyści podczas pozycjonowania.
Joomla zyskuje sobie przewagę jako system przejrzysty i stabilny. Jednak stanowi ona rozwiązanie przede wszystkim o wiele bezpieczniejsze jako CMS wciąż jeszcze mało popularny. Zanim zajmiemy się opisem konkretnych wtyczek warto przypomnieć o jeszcze jednej, banalnej wydawałoby się, kwestii mającej niebagatelny wpływ na proces pozycjonowania: pamiętajmy o regularnym aktualizowaniu systemu Joomla.
Użytkownikom Joomli przydadzą się z pewnością te narzędzia:
Route 66
Google Structured Data
Dynamic XML Sitemap for Google
Pierwsze z nich porównać można z popularną od lat wtyczką Yoast SEO dla WordPress. Dzięki niej można szybko sprawdzić podstawowe parametry istotne dla pozycjonowania zaraz po umieszczeniu nowych treści lub innych elementów na stronie.
Drugie rozszerzenie pomoże wyszukiwarce Google lepiej rozpoznać i właściwie odczytać treść strony utworzonej w Joomli, dlatego właśnie jest niezwykle istotne.
Trzeci dodatek to narzędzie pozwalające utworzyć mapę strony dla Google. Chodzi o plik: sitemap.xml. Kiedy chcemy, aby strona była wysoko w wyszukiwarce zazwyczaj dodajemy do niej nowe treści. Mapa strony, aktualizująca się systematycznie, przekazuje informacje dla robota Google.
Oprócz tych podstawowych warto także zwrócić uwagę na inne wtyczki Joomla wspierające Joomla SEO, czyli optymalizację stron zbudowanych w oparciu o ten CMS pod internetowe wyszukiwarki.
Joomla sama w sobie jest szczególnie przyjazna pod względem procesu pozycjonowania. Już bez instalowania dodatkowych wtyczek pomaga uniknąć zduplikowanej treści oraz wielu innych niepożądanych efektów witrynie. W przypadku CMS-u Joomla udoskonalenia oferowane przez wtyczki na pewno stanowią dodatkowe atuty.
Wtyczka sh404SEF dostępna jest dla wszystkich wersji Joomli. To najbardziej popularna wtyczka biorąc pod uwagę szeroko pojęte Joomla SEO. Posiada ogromny szereg właściwości. Między innymi ochronę przed spamem na jaki strona narażona jest za pośrednictwem formularzy wypełnianych z założenia przez jej odbiorców. Jest kompatybilna z popularnym narzędziem Google Analytics. Tworzy adresy URL przyjazne zarówno wyszukiwarkom jak i użytkownikom witryny. Chroni przed wejściami na stronę z podejrzanych i niezweryfikowanych miejsc w sieci. Ma także wbudowaną obsługę dla kanonicznych adresów URL, dzięki czemu automatycznie posługuje się tymi najbardziej reprezentatywnymi. Pozwala łatwo przekierowywać użytkownika na przykład ze strony, na której wystąpił błąd, pod wybrany adres URL. Wtyczka sh404SEF posiada jeszcze inne zalety – najlepiej zatem sprawdzić je wszystkie w praktyce.
EFSEO (Easy Fronted SEO) to kolejna wtyczka jaką warto zainstalować na Joomli aby wspomóc proces pozycjonowania. To narzędzie znacznie ułatwi zarządzanie wpisami. Pozwala generować ręcznie metadane oraz kontrolować je z poziomu panelu administracyjnego, ale także zalogowanych użytkowników. Szczególnym atutem EFSEO jest automatyczna metoda generowania metadanych. Umożliwia też edycję takich kluczowych dla procesu pozycjonowania parametrów jak: tytuł, opis, słowa kluczowe czy meta robots.
Joomla jako CMS jest stosunkowo łatwa w obsłudze i wyjątkowo przyjazna wyszukiwarkom. Trudno nawet wyobrazić sobie jakąkolwiek działalność w internecie, lub chociażby posiadanie własnej domeny oraz witryny, bez ich pozycjonowania. Mając tą świadomość coraz częściej podczas wyboru systemu CMS warto przynajmniej wziąć pod uwagę inny system niż WordPress. Jednym z nich jest właśnie Joomla, który pozwala na skuteczne pozycjonowanie.