Na skróty
Query Deserves Freshness to algorytm Google wykorzystywany podczas pozycjonowania stron internetowych. Dotyczy świeżości treści, czyli ich nowości, a w jeszcze większym stopniu –– aktualności. Został stworzony w 2007 roku, czyli w zupełnie innej rzeczywistości online. Natomiast najważniejsza aktualizacja miała miejsce w 2011 roku, czyli niewiele później. Mimo to do dzisiaj QDF odgrywa bardzo ważną rolę w wyszukiwaniach na niektóre tematy. Na inne pozostaje obojętny lub uruchamia się tylko czasami.
Na wstępie warto zaznaczyć, że Query Deserves Freshness a SEO to temat dosyć skomplikowany. Wszystko przez to, że algorytm ten ma ogromne znaczenie dla niektórych wyszukiwań, natomiast dla innych jest całkowicie nieistotny. Kluczem do osiągnięcia sukcesu w postaci docenienia przez QDF jest identyfikacja sytuacji, w których ma on wpływ na pozycję strony.
Algorytm QDF zostaje uruchomiony wtedy, gdy wyszukiwanie dotyczy popularnego aktualnie tematu. Chodzi o tematy, które w ostatnim czasie zyskały na popularności lub też są całkowicie nowe. Jest to sygnał dla algorytmu, że w realnym świecie wydarzyło się, lub nadal się dzieje, coś istotnego w tym właśnie temacie. Tym samym prawdopodobnie użytkownicy szukają aktualnych informacji z tego obszaru. Innymi słowy, algorytm świeżości zostaje uruchomiony wtedy, kiedy Google uzna, że użytkownicy wpisując dane frazy szukają nowych, aktualnych informacji. Dobrym przykładem jest epidemia choroby COVID-19. Spowodowała ona znaczny wzrost aktywności algorytmu QDF. W czasach pandemii, gdy sytuacja na świecie dynamicznie się zmienia, użytkownicy śledzą informacje o nowych zachorowaniach, zgonach, ozdrowieńcach, restrykcjach społecznych itd. Dlatego też w zasadzie wszelkie wyszukiwania związane z COVID-19 są analizowane przez algorytm QDF.
Określenie świeżości treści kojarzy nam się z jego nowością. W rzeczywistości stwierdzenie, że Query Deserves Freshness promuje nowe treści, jest tylko częściowo prawdziwe. Rzeczywiście data publikacji danej treści jest istotna, jednak o wiele ważniejsza jest jego aktualność. Ponadto waga nowości i aktualności jest uzależniona od branży, tematyki i konkretnych fraz. W przypadku informacji ze świata, jako aktualne wyświetlane będą wiadomości sprzed kilkunastu minut, kilku godzin, maksymalnie 2 dni. Natomiast jeśli chodzi o nowy komputer czy rower, za równie aktualne algorytm uzna treści przygotowane kilka miesięcy temu. Wydaje się, że przykład ten dobrze obrazuje, jak skomplikowany jest temat Query Deserves Freshness a SEO.
Choć może się to wydawać bardzo trudne, w rzeczywistości wystarczy przestrzegać kilku zasad i kierować się paroma prostymi wskazówkami, aby dostosować się do wymagań algorytmu świeżości. Przede wszystkim tworzone treści powinny:
Planując nowe treści, należy brać pod uwagę tematy poruszające aktualnie opinię publiczną. Poruszając je, zwiększamy prawdopodobieństwo, że QDF uzna treść za aktualną. Co więcej, należy dopilnować, aby w treści nie pojawiły się żadne nieprawdziwe informacje, które stały się fałszywe z powodu dezaktualizacji. Może to spowodować odrzucenie przez Google, co nie tylko nie pomoże w uzyskaniu wyższej pozycji w wyszukiwaniach, ale wręcz to znacząco utrudni. Istotną kwestią, choć nie najważniejszą, jest również data publikacji treści. Google zwraca na to uwagę, jednak z perspektywy Query Deserves freshness a SEO data ma znaczenie również z innego powodu. Jeśli jest świeża, użytkownicy częściej będą klikać w link, przez co wzrośnie CTR(wskaźnik klikalności). Jest to wskaźnik, którego wartość Google bierze pod uwagę dla ogólnej oceny jakości strony, a więc w konsekwencji również dla ustalenia jej pozycji w wyszukiwaniach.
Najogólniej rzecz ujmując, Query Deserves Freshness ma znaczenie dla każdej branży, w której klienci poszukują stale nowych produktów lub usług. Z pewnością jest to m.in. branża nowych technologii, ponieważ najbardziej zaawansowane urządzenia bardzo szybko się starzeją, a na rynku wciąż pojawia się coś nowego. Trzeba tu zaliczyć również branżę kulturalną, czyli np. teatry czy kina, które przecież stale zmieniają repertuar. Sztandarowym przykładem branży, dla której kluczowe znaczenie ma QDF, jest oczywiście branża informacyjna. Wszelkiego rodzaju magazyny czy blogi powinny być stale uaktualniane, ponieważ ich użytkownicy szukają maksymalnie aktualnych treści.
Kwestia Query Deserves Freshness a SEO jest również bardzo ważna dla każdej nowej branży, lub też takiej, która w danym momencie, z jakiegoś powodu znacząco zyskuje na popularności. Znów posłużymy się przykładem pandemii COVID-19. Wraz z jej nadejściem drastycznie wzrósł popyt na maseczki higieniczne, rękawiczki, płyny dezynfekujące i wiele innych artykułów sanitarnych. Wzrostowi popytu towarzyszył oczywiście wzrost liczby wyszukiwań, przez co tematy te i pokrewne, a tym samym związane z nimi frazy, zaczęły być brane pod uwagę przez algorytm Query Deserves Freshness.