Twoim aktywnościom w sieci towarzyszą przeróżne algorytmy, które gromadzą dane na temat tego, co robisz w internecie. Na tej podstawie można wyciągnąć wnioski na temat Twoich preferencji, zainteresowań czy nawyków. Dzięki nim reklamodawcy mogą spersonalizować przekaz marketingowy, zwiększając skuteczność swoich działań. Dowiedz się, na czym polega reklama behawioralna.
Co to jest reklama behawioralna?
To przekaz dopasowany do odbiorców na podstawie zebranych danych. Dzięki odpowiednim narzędziom można ustalić, jak spędzają czas na stronie, jakie przeglądają produkty i co ma dla nich szczególne znaczenie. W oparciu o tę wiedzę można tworzyć skuteczniejsze materiały reklamowe i poprawić doświadczenia internautów. W efekcie nie trafiają oni na banery czy inne formy przekazu promujące coś, co ich kompletnie nie interesuje.
Jak wynika z badania Instytutu Inbound Marketingu, SW Research i LoveBrands Group, 73% respondentów uważa, że reklam w sieci jest za dużo. 51% odpowiedziało, że kreacje ich denerwują. 31% badanych stwierdziło natomiast, że reklamy ich inspirują, skłaniają do myślenia i działania. Jeśli chcesz, aby działania Twojej marki były odbierane pozytywnie, postaw na reklamę behawioralną.
Źródło: https://swresearch.pl/news/oczekiwania-polakow-wobec-reklam-w-2024-wyniki-badania
Reklama behawioralna – jak to działa?
Proces targetowania behawioralnego można podzielić na kilka etapów:
- Gromadzenie i analiza danych – wykorzystane są przy tym przeróżne źródła, takie jak: strony WWW, aplikacje mobilne, systemy CRM i systemy do automatyzacji marketingu. Ważne są dane dotyczące lokalizacji, podawane przy zakładaniu konta, historia zakupów, historia wyszukiwania, kliknięcia, odstępy między wizytami, interakcje z elementami na stronie i wiele innych. Dane są przechowywane dopóki nie zostanie zebrana ich wystarczająca ilość, aby utworzyć określone segmenty użytkowników.
- Segmentacja użytkowników – mając dane, możesz kierować reklamy do ściśle dobranej grupy odbiorców. Takie targetowanie jest po prostu bardzo skuteczne. Poniżej możesz zobaczyć, jak wygląda przykładowa segmentacja.
Źródło: https://instapage.com/blog/behavioral-advertising/
- Zastosowanie targetowania behawioralnego – zamiast losowych reklam konsumenci zobaczą, np. spersonalizowane banery, które bazują na ich wcześniejszych zachowaniach, zwiększając prawdopodobieństwo ponadprzeciętnego zaangażowania i konwersji.
Reklama behawioralna – plusy i minusy
Zastosowanie takiego podejścia w kampaniach może przynieść wiele korzyści Twojej działalności. Nie jest jednak tak, że reklama projektowana na takich zasadach jest odbierana wyłącznie pozytywnie. Do jej plusów można zaliczyć:
- Oferty lepiej dopasowane do konsumentów – trudno o konwersję, kiedy internauta widzi reklamę produktu czy usługi, które kompletnie go nie interesują, a wręcz źle się kojarzą. Ten rodzaj reklamy działa, ponieważ oferuje użytkownikom spersonalizowane i trafne kreacje, co prowadzi do ogólnie lepszego doświadczenia użytkownika.
- Osiągnięcie wyższych wskaźników z działań – taka reklama internetowa przekłada się na wyższe CTR, lepsze współczynniki konwersji i większy zwrot z inwestycji.
- Skuteczniejszy retargeting – bazowanie na danych behawioralnych powoduje, że możesz skuteczniej przekonywać użytkowników do ponownego odwiedzania strony i złożenia zamówienia.
Jednak reklama behawioralna ma również pewne minusy, do których należy zaliczyć:
- Negatywny odbiór konsumentów – wielu internautów przeraża sam fakt zbierania danych przez branżę reklamową. Wielu blokuje reklamy w sieci. Z badania IAB Polska z 2023 roku wynika, że odsetek dorosłych internautów stosujących popularne adblocki wynosił 45%.
- Wykorzystanie danych osobowych – niektórzy uważają, że ta praktyka opiera się na wykorzystywaniu danych osobowych na masową skalę i narusza RODO. Twierdzą, że cały proces powinien być uznany za nielegalny.
Oczywiście, wszystko odbywa się zgodnie z przepisami, a przynajmniej w przypadku legalnie działających firm. W sieci nie brakuje jednak i takich, które zbierają dane bezprawnie.