Reklama warsztatu samochodowego w Internecie – poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Warsztat samochodowy jest miejscem, które mniej lub bardziej regularnie odwiedza każdy kierowca. Wydawać by się mogło, że tego typu serwis nie musi inwestować w reklamę (zwłaszcza w Internecie), aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Jednak jest to branża z bardzo dużą konkurencją, dlatego wdrożenie działań promocyjnych jest wręcz niezbędne. Oto porady, jak reklamować warsztat samochodowy online, aby uzyskać oczekiwane efekty.
Jak już zostało wspomniane, w branży samochodowej panuje duża konkurencja. Warsztaty zajmujące się naprawą i przeglądami aut można znaleźć nawet w bardzo małych miejscowościach, to popularny rodzaj działalności. Nie należy się temu dziwić, ponieważ obecnie mało kto wyobraża sobie codzienne funkcjonowanie bez samochodu – to jeden z podstawowych środków transportu.
Czasami właściciele warsztatów myślą, że potencjalni klienci sami się do nich zgłoszą, gdy ich pojazdy będą wymagały np. usunięcia usterek. To jednak nie do końca prawda. Nigdy nie ma pewności, że kierowca zgłosi się do danego warsztatu, nawet jeśli znajduje się w pobliżu. Dziś niemal wszystko sprawdzamy w Internecie, dotyczy to też tego typu usług. Osoba, która zorientuje się, że interesujące go miejsce nie jest obecne online, nabierze podejrzeń i postanowi poszukać innego fachowca.
Reklama warsztatu samochodowego jest niezbędna, aby był on dobrze widoczny w Internecie i tym samym łatwy do wyszukania przez osoby zainteresowane takimi usługami. Działania w tym zakresie pozwalają też na podkreślenie profesjonalizmu i wyprzedzenie konkurencyjnych biznesów. Niekiedy aspekt ten jest niezwykle istotny, ponieważ zdarza się, że warsztaty samochodowe znajdują się bardzo blisko siebie, nawet na tej samej ulicy.
Co jeszcze może zapewnić umiejętna reklama? Jej pozostałe zalety to głównie:
Warsztat samochodowy, który inwestuje w reklamę w Internecie, pokazuje, że jest profesjonalny i nowoczesny. Oczywiście do osiągnięcia wszystkich zamierzonych celów potrzebna jest dobra strategia. Jakie formy promocji będą w tym przypadku najlepsze?
Media społecznościowe są popularnym narzędziem promocyjnym w wielu branżach, ale warsztaty samochodowe wciąż rzadko je wykorzystują. Wynika to głównie z faktu, że przedsiębiorcy często nie wiedzą, jak je prowadzić i mają wątpliwości, czy warto poświęcać im czas. Niemniej obecność w social mediach będzie bardzo pomocna i to na kilku płaszczyznach. Pozwoli na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zwiększenie rozpoznawalności firmy. Poza tym takie platformy jak Facebook są odpowiednim miejscem do gromadzenia opinii i potwierdzenia wiarygodności oraz profesjonalizmu warsztatu. Są one również szansą na zwiększenie ruchu na stronie i konwersji. Może być nią rezerwacja terminu np. wymiany opon bądź przeglądu.
Po podjęciu decyzji, że warsztat będzie obecny w social mediach, należy wybrać odpowiednie serwisy. Podstawą jest Facebook, z którego korzystają użytkownicy w różnym wieku. Zakładając firmowy fanpage, trzeba wprowadzić wszystkie niezbędne informacje, w tym dokładny adres i godziny pracy. Później pozostaje publikowanie postów, co powinno odbywać się regularnie. Na tym etapie mogą pojawić się wątpliwości, co zainteresuje odbiorców. Możliwości jest sporo, warto podejść do tego kreatywnie. Dla warsztatu samochodowego sprawdzą się takie treści jak:
Warto być obecnym na Facebooku także z innego powodu. To serwis, w którym powstają różne grupy tematyczne, również dotyczące motoryzacji. Można się w nich udzielać poprzez profesjonalne doradztwo. Będzie to dodatkowa reklama warsztatu samochodowego i potwierdzenie, że pracują w nim fachowcy. Prowadzenie tego typu działań wymaga sporo czasu, jednak może przynieść korzyści w postaci lepszej rozpoznawalności i większej liczby klientów.
Co istotne, nie trzeba ograniczać się jedynie do Facebooka. Są też inne wartościowe social media, ale ich wybór najlepiej uzależnić od grupy docelowej. Konieczne jest przeanalizowanie, do kogo warsztat chce dotrzeć. Później należy poznać przyzwyczajenia i potrzeby tych osób oraz sprawdzić, w jakich mediach społecznościowych najchętniej spędzają czas. W szeroko pojętej branży motoryzacyjnej poza Facebookiem szczególnie dobrze sprawdza się YouTube. Co prawda prowadzenie własnego kanału jest czasochłonne i wymaga starannie opracowanego planu, ale dzięki temu można znacząco poszerzyć zasięgi. Wartościowe filmy dotyczące np. samodzielnych napraw niewielkich usterek lub porad na ważne tematy na pewno zostaną bardzo dobrze odebrane przez kierowców.
Na reklamę warsztatu samochodowego składa się też pozycjonowanie. Działania z tego zakresu pozwalają zwiększyć widoczność należącej do niego strony www, w efekcie potencjalni klienci mogą łatwiej ją znaleźć. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić audyt SEO, który pokaże wszystkie słabe punkty witryny. Następnie można przejść do konkretnych zadań, do których należą przede wszystkim:
Szczególnie ważne jest opracowanie słów kluczowych. Ich dobór musi być przemyślany. Trzeba zastanowić się, jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę osoby chcące znaleźć serwis naprawiający auta. Pozycjonowanie warsztatu samochodowego zwykle opiera się na dotarciu do lokalnych odbiorców. Wiąże się to m.in. z mniejszą konkurencją, ale nie tylko z tym. Przeważnie kierowcy korzystają z usług firm, które znajdują się w pobliżu – pokonywanie setek kilometrów często nie jest opłacalne, zwłaszcza w przypadku starszych aut.
Lokalne pozycjonowanie warsztatu jest też skuteczne podczas niespodziewanych awarii samochodów. Osoba będąca w danej miejscowości wyłącznie przejazdem nie wie, gdzie jest najbliższy serwis, więc korzysta z wyszukiwarki, aby go znaleźć. Im lepiej wypozycjonowany będzie warsztat, tym większe szanse na to, że potencjalny klient z nieprzewidzianą usterką pojazdu zgłosi się właśnie do niego. Warto podkreślić, że nie trzeba całkowicie rezygnować z fraz ogólnopolskich. Niemniej konkurencja dla takich słów jak „warsztat samochodowy”, „naprawa samochodów” czy „mechanik samochodowy” jest bardzo duża i trudno wspiąć się na sam szczyt wyników. Można więc zastosować dodatkowo frazy z długiego ogona. Są rzadziej wykorzystywane przez użytkowników, ale stosują je osoby chcące znaleźć bardzo precyzyjne wyniki. Z tego względu rozbudowane słowa kluczowe często dają lepsze efekty niż te bardzo ogólne.
Decydując się na pozycjonowanie, warto uzupełnić je kampanią Google Ads. Mimo że jest to płatne rozwiązanie, związane z nim wydatki można łatwo dopasować do indywidualnych potrzeb. To reklamodawca, czyli właściciel warsztatu samochodowego, ustala, ile miesięcznie może przeznaczyć na tego typu reklamę, nie musi dysponować bardzo dużym budżetem. Jednocześnie nie trzeba się obawiać, że środki wyczerpią się zbyt szybko, ponieważ w Google Ads płaci się za kliknięcia odnośnika, a nie wyświetlenia.
Kampania daje szybkie efekty, zwiększony ruch na stronie można dostrzec niedługo po uaktywnieniu reklamy. Dlatego uznaje się ją za dobre uzupełnienie działań wchodzących w skład pozycjonowania warsztatu samochodowego, na których rezultaty trzeba poczekać znacznie dłużej. W dowolnym momencie można skontrolować, czy wyświetlane odbiorcom komunikaty reklamowe rzeczywiście są skuteczne i wprowadzić modyfikacje, jeśli okaże się to konieczne.
Do skorzystania z Google Ads zachęca również możliwość precyzyjnego targetowania. Reklamowca decyduje, w jaki sposób będą kierowane komunikaty i do kogo dokładnie trafią. Dostępnych jest kilka opcji targetowania:
Co więcej, to reklamodawca określa, o jakiej porze będą wyświetlały się reklamy (mogą być dostępne przez całą dobę lub tylko w wybranych godzinach). Kampania Google Ads jest bardzo elastyczna, a doświadczona agencja SXO zapewni pomoc w jej optymalizacji, aby możliwe było uzyskanie jak najlepszych rezultatów.
Reklama warsztatu samochodowego w Internecie to dziś ważny sposób promowania swojego biznesu. Coraz więcej serwisów decyduje się zarówno na pozycjonowanie, jak i regularną działalność w social mediach czy kampanie Google Ads. Dzięki temu można wyróżnić się na tle wciąż rosnącej konkurencji oraz pokazać potencjalnym klientom, że zakład jest godny zaufania i świadczy profesjonalne usługi.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.