Remarketing w wyszukiwarkach – czy jest Ci potrzebny?
4 min
4 min
Na skróty
Remarketing to strategia pozwalająca wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy odwiedzili Twoją stronę, ale nie skorzystali z oferty. W ten sposób możesz zachęcić ich do zakupu, przypominając o swojej propozycji. Nie każdy użytkownik od razu dokonuje zakupów po zapoznaniu się z produktem. Czasami klient odkłada ten proces na później – remarketing zwiększa szansę na to, że użytkownik skorzysta właśnie z Twojej oferty, a nie sugestii konkurencji.
Remarketing opiera się na wyświetlaniu płatnych reklam ścisłemu gronu użytkowników – mogą być to potencjalni klienci w sklepie internetowym. Jak to wygląda w praktyce? Jeżeli regularnie korzystasz z sieci i od czasu do czasu zamawiasz online, niewykluczone, że również zdarzyło Ci się natrafić na oferty będące efektem remarketingu. Do ustawienia tego typu kampanii wykorzystuje się różne narzędzia, ale podstawowym jest Facebook (do remarketingu w social mediach) oraz Google Ads (do remarketingu na stronach internetowych i w wyszukiwarce).
Wyobraź sobie, że zbliża się sezon zimowy, więc chcesz kupić ciepłą kurtkę. Przeglądasz ofertę sklepu internetowego, ale nie wiesz, na jaki model konkretnie się zdecydować. W efekcie odkładasz swój zakup. Bardzo możliwe, że w najbliższym czasie natrafisz na reklamy publikowane specjalnie dla Ciebie za pomocą remarketingu. Materiały promocyjne z kurtkami zimowymi znajdziesz w social mediach, na przeróżnych stronach i portalach, a nawet we wyszukiwarce. W ten sposób sprzedawca chce zachęcić Cię do skorzystania z oferty, ponieważ prawdopodobnie ciągle planujesz swój zakup.
Wyróżniamy różne sposoby na remarketing. Z uwagi na popularność serwisów Google oraz Facebook, skupimy się właśnie na nich. To dzięki nim możesz skutecznie zachęcać potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.
Google Ads jest doskonałym sposobem na remarketing w każdej branży. Narzędzie to daje znacznie więcej możliwości niż Facebook. W tym przypadku wyróżniamy następujące rodzaje remarketingu:
Standardowy – to reklamy wyświetlające się użytkownikom, którzy odwiedzili Twoją stronę, a następnie przeglądają inne serwisy należące do sieci reklamowej Google. To podstawowy sposób na remarketing cieszący się sporą popularnością.
Dynamiczny – za pomocą remarketingu dynamicznego możesz reklamować produkty i usługi, z którymi zapoznali się użytkownicy odwiedzający Twój serwis. Materiały sponsorowane będą więc dopasowane do potrzeb internautów, co zwiększa szansę na kliknięcie.
Listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce (RLSA) – reklamy będą wyświetlane w wyszukiwarce. Dzięki RLSA kampania remarketingowa może być szczegółowo skonfigurowana.
Remarketing wideo – to wyświetlanie reklam osobom, które weszły w interakcję z Twoimi materiałem wideo bądź kanałem w serwisie YouTube.
Remarketing kierowany na listę klientów – to sposób na szczegółowe ustalenie listy odbiorców. Całość polega na przesłaniu listy z danymi kontaktowymi. Jeżeli użytkownik zaloguje się na swoje konto Google, będzie otrzymywać spersonalizowane reklamy z kampanii remarketingowej.
Kolejnym sposobem na remarketing jest inwestycja w reklamy na Facebooku. To rozwiązanie idealne dla branż, w których social media odgrywają istotną rolę. Jako reklamodawca możesz ustalić:
Na Facebooku istnieje kilka rodzajów materiałów promocyjnych. Jeżeli zależy Ci na sprzedaży, koniecznie poznaj:
Remarketing to skuteczne rozwiązanie w e-commerce pod warunkiem, że Twoja witryna jest odpowiednio zoptymalizowana. Bardzo często niski wskaźnik konwersji czy wysoki współczynnik odrzuceń są efektem złego projektowania UX. Dlatego przed rozpoczęciem kampanii remarketingowej warto pomyśleć o audycie SXO.
Poprzez skrót SXO rozumiemy Search Experience Optimization. Jest to synergia działań SEO i UX – taka strategia podnosi współczynnik konwersji, równocześnie zwiększając widoczność w sieci. Jeżeli chcesz wartościować ruch pozyskany za pomocą remarketingu lub pozycjonowania, wdrożenie kompleksowego audytu SXO jest niemal koniecznie. W przeciwnym razie inwestycja w Google Ads może być nieopłacalna. Użytkownik odwiedzający Twoją witrynę musi od samego początku mieć same pozytywne wrażenia. Błędy, długi czas ładowania strony, usterki i niedociągnięcia nie zachęcają do zakupu. To właśnie dlatego UX jest tak ważne i wywiera pozytywni wpływ na współczynnik konwersji.
Remarketing jest niezwykle przydatny i potrafi zdziałać cuda. Musisz jednak wiedzieć, w jaki sposób uruchomić taką kampanię. Informacje na ten temat udostępnia Google w swoim specjalnym Panelu Pomocy. My natomiast przedstawimy dziesięć porad, o których musisz pamiętać:
Zbyt szeroka lista odbiorców – remarketing powstał głównie po to, aby personalizować reklamy w największym możliwym stopniu. Nie wrzucaj więc wszystkich użytkowników „do jednego worka”. W ten sposób tylko zmniejszysz skuteczność kampanii.
Atrakcyjne reklamy – remarketing to bez wątpienia genialne rozwiązanie, ale nie zapominaj o jakości publikowanych reklam. Zadbaj o atrakcyjność, a z pewnością zwiększysz szansę na kliknięcie.
Cross-selling – to tak zwana sprzedaż krzyżowa. Za pomocą remarketingu możesz oferować produkty uzupełniające swoim klientom. Ktoś kupił laptopa? W takim razie reklamy mogą przedstawiać myszkę, podkładkę chłodzącą lub słuchawki.
Up-selling – idealna propozycja dla potencjalnych klientów, którzy jeszcze nie zdecydowali, jaki produkt kupią. Up-selling polega na zwiększaniu wartości koszyka, poprzez oferowanie nieco lepszego (a zarazem droższego) asortymentu.
Harmonogram remarketingu – jeśli to możliwe ustaw czas wyświetlania reklam, na przykład na godziny popołudniowe, gdy wszyscy wracają z pracy i mogą dokonać zakupu. W ten sposób zmniejszysz nakłady na remarketing.
Capping – w konfiguracji kampanii w sieci reklamowej istnieje możliwość ustawienia ograniczenia liczby wyświetleń reklam tej samej osobie. Zbyt duże wartości spowodują, że reklama będzie ignorowana i negatywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki. Ogranicz więc liczbę wyświetleń. Optymalną wartością jest maksymalnie 4-5 razy na dobę.
Różne kanały – na remarketing pozwala nie tylko Google Ads. Warto pomyśleć o inwestycji w takie kanały jak na przykład Facebook. W wielu branżach media społecznościowe są w stanie generować doskonałe wyniki sprzedażowe.
Wykorzystuj różne sposoby na remarketing – jak już wiesz, Google Ads oraz Facebook posiadają kilka rodzajów remarketingu. Wykorzystuj je w taki sposób, aby osiągnąć swój cel. Nie musisz ograniczać się do jednej formy.
Analizuj dane – ile kosztował cię remarketing i jakie przyniósł efekty? Może warto cos zmienić, poprawić, lub z czegoś zrezygnować?