Rich media Google – znaczenie w SEO
3 min
3 min
Na skróty
Rich media w kontekście Google to nie tylko bogate treści multimedialne, ale także kluczowe narzędzie w strategii SEO. Stało się niezastąpione dla firm pragnących wyróżnić się w wynikach wyszukiwania. Niemniej jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z pełnego potencjału oraz znaczenia tych rozwiązań w procesie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Zachęcamy do pogłębienia wiedzy w zakresie richmedia!
Termin rich media odnosi się do zaawansowanych form treści multimedialnych dostępnych online, oferujących interaktywne doświadczenia dla użytkowników. W przeciwieństwie do standardowych form reklamy (np. statyczne obrazki i grafiki), rich media może zawierać wideo, audio, animacje oraz elementy umożliwiające interakcję (w tym przyciski i formularze).
Za sprawą liczników, śledzenia zachowań użytkowników oraz dynamicznej zmianie treści, rich media umożliwiają tworzenie głębszego zaangażowania i lepszej komunikacji z odbiorcą. W kontekście marketingu online i reklamy, kampanie oparte na rich media często charakteryzują się wyższymi wskaźnikami zaangażowania oraz konwersji, przekładając się na większą efektywność działań promocyjnych.
Zdj 1. Czym są richmedia? Wyjaśnienie deweloperów Google.
Źródło: Support Google – wyjaśnienie z serwisu deweloperskiego Google.
4 przykłady narzędzi i formatów, które można zaliczyć do kategorii rich media w ekosystemie Google:
Zdj 2. Richmedia Google – YouTube Video Ads.
Źródło: YouTube – poradnik deweloperów.
Reklamy wideo umieszczane przed, w trakcie lub po głównym filmie na YouTube. Obejmują zarówno krótkie klipy, jak i dłuższe filmy.
Zdj 3. Dostępne rozmiary GDN dla reklamodawców.
Źródło: Support Google.
Reklamy graficzne umieszczane na stronach partnerskich, które nie tylko prezentują obraz lub tekst, ale również mogą zawierać elementy interaktywne (np. animacje lub gry).
Zdj 4. Instrukcja wyświetlania reklam rich media w Google Maps.
Źródło: Support Google.
Umożliwiają firmom promowanie swoich miejscówek bezpośrednio na mapach. Mogą zawierać zdjęcia, opinie, informacje o promocjach oraz przyciski do nawigacji czy kontaktu.
Zdj 5. Interaktywne reklamy richmedia Google Web Desinger.
Źródło: Serwis Webdesigner.
Narzędzie od Google umożliwiające tworzenie zaawansowanych, interaktywnych reklam w HTML5. Dzięki niemu stworzysz animowane i interaktywne treści, które później wykorzystasz w ramach kampanii reklamowych.
Richmedia odgrywają kluczową rolę w strategii SEO, wpływając na widoczność, zaangażowanie użytkowników oraz wskaźniki konwersji.
Wideo, animacje oraz interaktywne elementy zwiększają czas spędzony przez użytkownika na stronie – jest to pozytywnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek w kontekście pozycjonowania. Rich media ułatwia także uzyskanie linków zwrotnych, ponieważ atrakcyjne, wartościowe treści często są udostępniane i linkowane przez inne serwisy.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat richmedia.
Rich media odnosi się do zaawansowanych form treści multimedialnych online, które oferują interaktywne doświadczenia dla użytkowników (np. wideo, audio oraz animacje).
Wykorzystanie rich media w strategiach marketingowych prowadzi do wyższego zaangażowania użytkowników, lepszych wskaźników konwersji oraz wyróżnienia marki wśród konkurencji.
Nadmiar lub niewłaściwie zoptymalizowane treści rich media mogą spowolnić ładowanie strony.
Aby zoptymalizować rich media pod kątem SEO, warto skupić się na dostarczaniu odpowiednich opisów dla obrazów (tzw. altów), transkrypcji wideo oraz kompresji plików multimedialnych. Należy również zweryfikować responsywność treści zgodnie ze standardami mobile-first.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.