AnalitykaE-commerce

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

3 min czytania
Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Decyzje zakupowe to nie tylko domena konsumenta, ale przede wszystkim kluczowe narzędzie dla dyrektorów e-commerce. Zastanawiałeś się kiedyś, jakie mechanizmy stoją za wyborami Twoich klientów i jak je optymalizować? Jakie strategie zakupowe przynoszą największy zwrot z inwestycji w środowisku cyfrowym? Przeczytaj ten artykuł i poznaj najważniejsze rodzaje decyzji zakupowych!

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Jakie rodzaje decyzji zakupowych wyróżniamy?

Najpopularniejsze rodzaje decyzji zakupowych:

1. Decyzje rutynowe

Dotyczą produktów, które kupujemy regularnie i bez większego namysłu (np. produkty spożywcze). Proces decyzyjny jest w tym przypadku zminimalizowany, a konsumenci nie spędzają dużo czasu, aby rozważać nad alternatywami.

2. Decyzje doraźne (impulsywne)

Są to zakupy dokonywane bez wcześniejszego planowania. Decyzja o zakupie jest podejmowana spontanicznie, często pod wpływem emocji lub bodźców zewnętrznych (np. atrakcyjna oferta, promocja).

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Zdj 1. Decyzja doraźna mająca uzasadnienie pod kątem wyjątkowej okazji.

Źródło: Serwis ZARA.

3. Decyzje rozważne (złożone)

Dotyczą zakupów, wymagających większej analizy i rozważenia, na przykład zakup samochodu, nieruchomości czy drogich urządzeń elektronicznych. Konsumenci spędzają wówczas więcej czasu na analizie dostępnych opcji, porównując cechy, ceny i opinie.

Między innymi dlatego w Google znajdziesz sporo artykułów tematycznych porównujących różnorodne produkty (a w tym laptopy).

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Zdj 2. Skutek rozważnych decyzji zakupowych – liczne porównania w Google bazujące na pozycjonowaniu.

Źródło: Google.

4. Decyzje bazujące na dostępnej różnorodności

Konsumenci często decydują się na zakup różnych produktów w celu zróżnicowania swoich doświadczeń. Dla przykładu – osoba regularnie kupująca buty Nike, może chcieć przetestować najnowsze Reeboki lub Adidasy. 

Zobacz  Jak zaprezentować produkt w sklepie?

Wówczas do wyszukania w Google wykorzysta frazę ogólną (jedno- lub dwuwyrazową), na przykład “buty sportowe”.

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Zdj 3. Decyzje konsumentów bazujące na różnorodności, które mają swoje uzasadnienie w Google.

Źródło: Google.

5. Decyzje pod wpływem innych

Decyzje te są podejmowane na podstawie opinii lub rekomendacji innych osób. Dotyczy to zarówno reklamy za pomocą influencer marketingu, ale również contentu generowanego przez użytkowników – chodzi o opinie na przykład w Google. Wpływają one w dużym stopniu na decyzje zakupowe. 

Badania Spiegel Research Center podają, że szansa na zakup produktu, który ma więcej niż 5 opinii, wzrasta o 270% w stosunku do towaru, który opinii nie ma wcale.

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Zdj 4. Opinie klientów wpływające na przyszłe zakupy e-commerce.

Źródło: Platforma sprzedażowa Nike.

6. Decyzje etyczne

Konsument podejmuje decyzje zakupowe na podstawie swoich wartości etycznych, na przykład kupując produkty ekologiczne. Tego typu podejście dotyczy również korzystania z usług przedsiębiorstw działających proekologicznie (np. segregujących śmieci lub wykorzystujących odnawialne formy energii do generowania prądu).

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Zdj 5. Baner reklamowy firmy Skład Prosty udowadniający ekologiczne podejście.

Źródło: Witryna przedsiębiorstwa Skład Prosty.

7. Decyzje oparte na lojalności

W przypadku decyzji opartych na lojalności, konsument decyduje się na zakup produktu lub usługi ze względu na poszanowanie danego przedsiębiorstwa, wyznając najczęściej podobne argumenty w zakresie podejścia do świata. Wiąże się to również z regularnym oferowaniem najwyższej jakości rozwiązań przez daną instytucję lub markę.

Zobacz  Co wpływa na widoczność produktów na Allegro?

Aby stworzyć grono lojalnych odbiorców, zacznij od wdrożenia na swoją stronę internetową pop-upów (np. z atrakcyjnym rabatem za zapisanie się do newslettera).

Rodzaje decyzji zakupowych – co warto wiedzieć?

Zdj 6. Eko Drogeria nakłaniająca klientów do zapisu na newsletter w zamian za rabat – pierwszy krok do lojalizacji interesantów.

Źródło: Witryna firmy Eko Drogeria.

Jakie są najbardziej opłacalne rodzaje decyzji zakupowych z punktu widzenia właściciela e-commerce?

Dla właściciela e-commerce najbardziej opłacalne są decyzje zakupowe oparte na lojalności, ponieważ generują stały dochód i regularne polecenia (np. w postaci opinii Google). Istotne okazują się również zakupy impulsywne, będące efektem skutecznych strategii marketingowych. Warto również wspomnieć, iż oferowanie produktów etycznych przyciąga klientów gotowych zapłacić więcej. Ostateczny sukces wynika z połączenia wymienionych strategii dostosowanych do charakterystyki sklepu i potrzeb kupujących oraz prawidłowej optymalizacji serwisu pod kątem SEO.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy