AnalitykaUX

Rodzaje map ciepła w analityce internetowej

6 min czytania
Rodzaje map ciepła w analityce internetowej – omówienie

Strona internetowa stworzona w 2021 roku powinna spełniać potrzeby potencjalnych klientów, wówczas będzie generowała ruch i pozyskiwała konwersję. W tym celu należy zadbać o m.in. tworzenie interesujących treści, intuicyjną nawigację oraz wysoką użyteczność witryny. Warto również na bieżąco weryfikować każdy aspekt, ponieważ może okazać się, że przeniesienie istotnych informacji nieco wyżej zwiększy współczynnik konwersji nawet o kilkanaście procent. Bez wątpienia pomogą nam w tym mapy ciepła, które obecnie są jednym z najpopularniejszych narzędzi analitycznych w kontekście dostosowywania strony pod SXO.

Czym jest mapa ciepła?

Mapa ciepła (z ang. heat map) to technika umożliwiająca graficzną prezentację najważniejszych informacji dot. zachowań użytkowników korzystających z konkretnej strony internetowej. Dzięki wykorzystaniu szerokiej gamy kolorów możemy sprawdzić, które obszary witryny są najczęściej odwiedzane, przykładowo:

  • czerwony – najpopularniejsze elementy;
  • żółty – obszary cieszące się mniejszym zainteresowaniem;
  • niebieski lub zielony – miejsca odwiedzane najrzadziej.

W niektórych przypadkach mapy cieplne są identyfikowane na równi z mapami kliknięć. Według ekspertów Semcore jest to poprawne rozumowanie, jednak upraszczając – to nic innego, jak sposób prezentacji danych zebranych przy pomocy click trackingu, scroll trackingu oraz attention trackingu. Co oznaczają te pojęcia?

  • click tracking – śledzenie informacji związanych z kliknięciami użytkowników za pomocą dzienników serwera;
  • scroll trackingreguła oparta na głębokości przewijania, czyli miejscach, do których internauci dotrą najdalej;
  • attention tracking badania polegające na analizie elementów serwisu przyciągających potencjalnych odwiedzających.

Pamiętajmy, aby nie mylić map cieplnych z eye trackingiem. Otóż eye tracking śledzi ruch gałek ocznych, a misją tego badania jest weryfikacja najpopularniejszych elementów, na które patrzą internauci. Do tego celu potrzebujemy specjalistycznego sprzętu – dedykowanych okularów lub monitora wyposażonego w specjalne funkcjonalności.

Mapy ciepła opracowywane na podstawie narzędzi tj. Hotjar śledzą ruchy kursora, a co za tym idzie – wykorzystujemy w tym przypadku technologię click tracking lub scroll tracking. Eye tracking to zupełnie inna, bardziej zaawansowana technika stosowana znacznie rzadziej od klasycznych rozwiązań.

Rodzaje map ciepła w analityce internetowej – omówienie

Wdrożenie mapy ciepła – 3 najpopularniejsze narzędzia

Najpopularniejsze narzędzia umożliwiające wdrożenie mapy ciepła to m.in. Crazy EGG, Smartlook oraz HotJar. Przy ich pomocy zaimplementujemy kod śledzący na stronę i będziemy mogli badać wszystkie czynniki wpływające na click-, scroll-, a także attention tracking. Poniżej przedstawiamy 3 aplikacje do map cieplnych!

  • Crazy EGG
Zobacz  Interfejs użytkownika na stronie internetowej

Crazy EGG to narzędzie przedstawiające ilość kliknięć i scrollowań. Tworzy heat mapy i prezentuje dodatkowo statystyki kliknięć w konkretne obszary, elementy oraz funkcjonalności. Można z niego korzystać bezpłatnie przez 30 dni w wersji demo. 

  • Smartlook

Aplikacja Smartlook oferuje mapy kliknięć, scroll maps, a także umożliwia nagrywanie zachowań potencjalnych klientów na stronie (np. przeklikiwanie się pomiędzy podstronami witryny). W bezpłatnej wersji wygenerujemy dowolną ilość heat map, jednak dane, na których opiera się nasza mapa ciepła będą dosyć mocno ograniczone. 

  • HotJar

HotJar, czyli program przygotowujący mapy kliknięć oraz nagrania ruchu kursora. Darmowa wersja aplikacji jest bardzo ograniczona, jednak przez 15 dni możemy korzystać z jej wszystkich funkcjonalności bezpłatnie. W niektórych przypadkach HotJar zmniejsza wydajność witryny (np. wydłuża czas ładowania).

Rodzaje map ciepła – 5 przykładów

Poszczególne rodzaje map ciepła umożliwiają kompleksową analizę wszystkich działań odwiedzających. W zależności od naszych preferencji możemy zobaczyć m.in. jak daleko użytkownicy scrollują naszą stronę, na co najczęściej zwracają uwagę, a także, dlaczego nie klikają w dany link lub opuszczają witrynę. Poniżej przedstawiamy rodzaje map ciepła! – 5 przykładów.

  • Mapa kliknięć

Mapa kliknięć pozwala dokładnie przeanalizować wszystkie kliknięcia wykonane na naszej stronie internetowej przez potencjalnych klientów. Działa na prostej zasadzie – po wykonanej aktywności przez użytkownika (w postaci kliknięcia) zaznacza konkretny obszar na stronie jasną kropką. Im większa jest plama bieli, tym bardziej aktywni byli odwiedzający w tym miejscu. Dzięki odpowiedniej identyfikacji możemy ocenić, czy goście kliknęli w odpowiednią przestrzeń.

  • Mapa przewijania strony

Mapa przewijania strony pozwala sprawdzić jak daleko scrollują użytkownicy. To nie wszystko, bowiem za jej pomocą możemy także zweryfikować funkcjonalności najbardziej przyciągające ich uwagę oraz miejsca, które powodują, że odwiedzający opuszczają naszą witrynę.

  • Mapa procentowej ilości kliknięć

Mapa procentowej ilości kliknięć umożliwia dokładne policzenie liczby kliknięć wygenerowanych dzięki zastosowaniu konkretnego elementu (np. wezwania do działania) w porównaniu do innych funkcjonalności witryny. Jest to bardzo ważne, ponieważ pozwala dowiedzieć się jakie obszary strony są najważniejsze dla użytkowników.

  • Mapa konfetti

Mapa konfetti przedstawia pojedyncze kliknięcia na stronie. Pozwala dodatkowo zweryfikować, czy potencjalni klienci klikają nieaktywne obszary. Niektórzy mogą ją mylić z mapą procentowej ilości kliknięć, jednak typ konfetti demonstruje tylko i wyłącznie pojedyncze kliknięcia, a nie ich gęstość.

  • Mapa śledzenia ruchów myszy
Zobacz  URL Rating

Mapa śledzenia ruchów myszy wskazuje najbardziej powszechne miejsca, po których poruszają się odwiedzający. Jest to bardzo przydatny rodzaj mapy ułatwiający weryfikację, do jakiego momentu dotarł użytkownik za pomocą myszki, ale nie kliknął danego elementu lub opuścił witrynę.

Rodzaje map ciepła w analityce internetowej – omówienie

Mapy ciepła w analityce internetowej

Mapy ciepła można doskonale wykorzystać w analityce internetowej m.in. do poprawienia widoczności priorytetowych przycisków oraz ikon czy też wykrycia najbardziej problemowych obszarów danej witryny. Są one również pomocne do ulepszenia nawigacji na stronie, przenoszenia poszczególnych elementów, a także analizy objętości treści. Poniżej przedstawiamy zastosowanie map ciepła w analityce internetowej!

  • Wykrycie najbardziej problemowych obszarów danej witryny

Odpowiednie wykorzystanie map kliknięć pozwoli zweryfikować, które elementy nie są aktywne, a pomimo tego przyciągają uwagę odwiedzających. Dodatkowo można wyeliminować miejsca uchodzące za najbardziej problemowe – jest to bardzo przydatne w mocno konkurencyjnych branżach (np. e-commerce, hostingowa, hazardowa).

  • Analiza objętości treści

Analiza objętości treści jest możliwa dzięki scrollmapie – wówczas będziemy mogli sprawdzić, czy użytkownik zapoznaje się z całym tekstem dostępnym na naszej stronie www. Jeśli natomiast wywnioskujemy, że odwiedzający przeskrollowują tylko połowę artykułu, powinniśmy obrać inną strategię SEO ukierunkowaną przykładowo na krótsze, ale bardziej merytoryczne treści.

  • Poprawa widoczności priorytetowych przycisków oraz ikon

Dzięki mapie kliknięć dowiemy się, jakie funkcjonalności naszej witryny przyciągają największą uwagę użytkowników. Jeśli dojdziemy do wniosku, że poszczególne elementy w aktualnej formie (np. przycisk subskrypcji lub ikonka koszyka) nie są wystarczająco skuteczne – będziemy mogli dokonać istotnych zmian.

  • Przenoszenie elementów w obrębie witryny

Przenoszenie elementów w obrębie witryny to zabieg wykonywany przede wszystkim przez sklepy internetowe. Na czym to dokładnie polega? Otóż przy użyciu scroll i attention maps poznamy przyciski przyciągające szczególną uwagę odwiedzających. Dzięki temu dowiemy się, które z nich należy przenieść wyżej, aby zainteresować pozostałych internautów. 

  • Ulepszenie nawigacji na stronie

Wykorzystanie map ciepła w analityce internetowej to przede wszystkim ciągłe testowanie funkcjonalności danej witryny. Dokładnie tak samo jest w przypadku ulepszenia nawigacji na stronie.

Dla przykładu – jeśli udostępniamy naszym klientom dwie wersje menu (pionowe i poziome), powinniśmy przetestować, która z nich jest częściej używana. Możemy wówczas zauważyć, że boczna nawigacja nie wzbudza żadnego zainteresowania, a co za tym idzie – w jej miejsce wstawimy dodatkowe przyciski, banery lub ikony.

Zobacz  Dlaczego warto inwestować w UX?

Rodzaje map ciepła w analityce internetowej – omówienie

Podsumowanie

Mapy ciepła to doskonałe narzędzia SEO usprawniające analitykę stron www. Wyglądają bardzo efektownie, są przejrzyste, a co najważniejsze – zwiększają konwersję oraz sprawiają, że dany serwis staje się bardziej użyteczny. Pamiętajmy jednak, że niezbędną umiejętnością jest wyciąganie odpowiednich wniosków z otrzymanych map, a następnie wprowadzanie przemyślanych i prawidłowych zmian na wybraną witrynę.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

  • Kiedy używać map cieplnych?

Mapy cieplne warto używać do mierzenia zaangażowania odbiorców w kontekście tworzonych artykułów. Według ekspertów Semcore można je dodatkowo wykorzystać, aby zweryfikować jakie elementy przyciągają uwagę odbiorców oraz sprawdzić, w co najczęściej klikają internauci.

  • Co można wywnioskować dzięki mapie ciepła?

Mapa ciepła wymaga skrupulatnej analizy, dzięki której wywnioskujemy m.in. gdzie powinniśmy umieścić najważniejsze treści, w którym miejscu goście opuszczają stronę, a także jak zwiększyć skuteczność priorytetowych funkcjonalności oraz prawidłowo zaprezentować swój produkt lub usługę.

  • Kto powinien skorzystać z map ciepła?

Mapy ciepła są przydatne szczególnie w wysoce konkurencyjnych branżach (np. e-commerce, hazardowa, hostingowa), gdzie liczą się nawet najmniejsze detale. Nie zmienia to faktu, iż tzw. heat mapa jest użyteczna w każdej dziedzinie, chociażby do zwiększenia konwersji czy sprostania wymaganiom internautów (aspekt UX).

Będąc zupełnie szczerym – większość problemów m.in. wysoki współczynnik odrzuceń, a nawet zbyt mało wejść z urządzeń mobilnych w porównaniu do stacjonarnych można rozwiązać poprzez prawidłowe wdrożenie usprawnień, które opracowaliśmy na podstawie danych pochodzących z map ciepła.

  • Jak wdrożyć mapę ciepła do swojego biznesu?

Mapę ciepła należy wdrożyć przy użyciu odpowiednich aplikacji (np. Crazy EGG, Smartlook, HotJar), które ułatwią zaimplementowanie kodu śledzącego na naszą stronę www. Dzięki temu będziemy mogli badać elementy wpływające na click-, scroll- oraz attention tracking.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy